ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО- ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБОМ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Автор(и)

  • Ірина ДАНИЛЬЧЕНКО Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0002-5406-7062
  • Ігор ЗАГОРОДНІЙ Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0009-0001-2312-2524

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-149-165

Ключові слова:

соціально-громадянська компетентність дітей старшого дошкільного віку, педагогічні умови, художня література, літературно-розвивальне середовище, компетентність вихователя щодо використання художньої літератури в процесі формування соціально-громадянської компетентності дітей старшого дошкільного віку, батьківсько-виховательська взаємодія, види дитячої діяльності

Анотація

Стаття присвячена характеристиці педагогічних умов формування соціально-громадянської компетентності в дітей старшого дошкільного віку засобом художньої літератури.Виховання свідомих громадян країни, які віддані своїй Батьківщині, поважають свій народ, цінують і творять національну історію, готові робити впевнені, самовіддані кроки для її майбутнього починається ще з дошкільного дитинства. Війна в Україні, сучасні соціально-економічні процеси в країні, а також ворожа пропаганда, актуалізували проблему формування соціально-громадянської компетентності в дітей дошкільного віку, адже цей процес є підґрунтям для становлення молодого покоління громадян, які мають активну громадянську позицію, а також здатні налагоджувати соціальне партнерство у розв’язанні суспільних проблем.Мета статті полягає у виокремленні й характеристиці педагогічних умов формування соціально-громадянської компетентності в дітей старшого дошкільного віку засобом художньої літератури. З’ясовано сутність понять «умова», «педагогічні умови». На основі результатів аналізу низки наукових досліджень, присвячених проблемі соціального, морального і громадянського виховання виокремлено й схарактеризовано такі педагогічні умови формування соціально-громадянської компетентності в дітей старшого дошкільного віку засобом художньої літератури: створення літературно-розвивального середовища; компетентність вихователя щодо використання художньої літератури у формуванні соціально-громадянської компетентності дітей старшого дошкільного віку; інтеграція літературних творів у різні види дитячої діяльності; налагодження конструктивної, партнерської батьківсько-виховательської взаємодії. Закцентовано увагу на тому, що виокремлені й схарактеризовані педагогічні умови тісно між собою пов'язані, а їх забезпечення в закладі дошкільної освіти сприятиме покращенню процесу формування соціально-громадянської компетентності в дітей старшого дошкільного віку. Новим є власне визначення понять «літературно-розвивальне середовище» і «компетентність вихователя щодо використання художньої літератури в процесі формування соціально-громадянської компетентності дітей старшого дошкільного віку», а також погляд на створення літературно-розвивального середовища, компоненти означеної компетентності вихователя.

Посилання

Атрощенко Т. Соціально-громадянська компетентність дитини-дошкільника: до сутності поняття. Соціальна робота: виклики сьогодення : зб. наук. пр. за матері- алами ХІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (25–26 трав. 2023 р.). Тернопіль, 2023. С. 52–54. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/29931/1/15_Atroschenko.pdf

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20 komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 15.06.2025).

Бєлєнька Г. В. Формування базової професійної компетентності вихователів у процесі університетської освіти. Актуальні проблеми дошкільної освіти : теорія і практика : навчальний посібник / під загальною редакцією професора С. О. Нікітчиної. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2014. С. 128–176.

Братко М. В. Управління професійною підготовкою фахівців в умовах Університетського коледжу: теоретичний аспект. ScienceRise: Pedagogical Education. 2016. № 7 (3). С. 9–16. DOI: http://dx.doi.org/10.15587/.2016.74526.

Валентьєва Т. І. Сутність, мета, принципи і форми співробітництва дошкільного навчального закладу з батьками старших дошкільників. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2013. № 17(1). С. 121‒128.

Гавриш Н. В. Формування навичок, орієнтованих на сталий розвиток, як показника соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку. Перспективи та інновації науки. (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2024. № 12(46) С. 189–200. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-12(46)-189-200

Гавриш Н. В. Літературний проєкт у дитячому садку: три акценти для педагога. Вихователь-методист дошкільного закладу. Електронний журнал Цифрового видавництва Експертус. 2025. № 2. С. 28–30 URL: https://emetodyst.expertus.com.ua/10021098

Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене й виправлене. Рівне : Волинські обереги, 2011. 519 с.

Загородній І. М. Інтеграція художньої літератури і гри у процесі формування соціально-громадянської компетентності в дітей старшого дошкільного віку. Інформаційне забезпечення національно-патріотичного виховання в контексті цифрової трансформації освіти, педагогіки і психології : збірник матеріалів (тез доп.) / [редкол. О. П. Лучанінова (голова), Я.В.Пилипчук, С. С. Рашидова, Г. В. Міськов, О. В. Углова ; упоряд.: О. П. Лучанінова, літ. ред. Н. М. Василенко]. Київ, 2025. C. 76–78.

Заремба Л., Мельник І. Ключові параметри функціонування освітньо-розвивального середовища ЗДО. Acta Paedagogica Volynienses. 2022. № 4. С.16–22. doi: https://doi.org/10.32782/apv/2022.4.3

Івченко А. О. Тлумачний словник української мови. Харків, 2006. 540 с.

омашко К. В., Шульга Л. М. Науково-теоретичні засади проблеми формування соціально-громадянської компетентності дітей старшого дошкільного віку засобами ІКТ. Молодий вчений. 2023. № 11 (123). С. 62–68. URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/6022/5890

Кримова Н. О., Салагор О. С. Педагогічні умови формування соціальної компетентності дошкільників в умовах дистанційного навчання. Педагогічний альманах «Актуальні проблеми дошкільної освіти: теорія та практика» : збірник матеріалів ІV Всеукраїнської конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених (5 листопада 2024 року). Одеса: Видавництво ТОВ «Лерадрук», 2024. Вип. ІV. С. 149–154.

Крутій К. Освітній простір дошкільного навчального закладу : монографія. У 2 ч. Київ : Освіта, 2009. Ч. 1. 302 с.

Лесіна Т. М. Теоретико-методичні засади професійної підготовки майбутніх вихователів до розвитку соціальних умінь і навичок у дітей передшкільного віку : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04, 13.00.08. Одеса, 2019. 540 с.

Манжелій Н. М., Фазан Т. П. Формування соціально-громадянської компетентності дошкільників засобами масової інформації. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Гнізділової, відпов. ред. Н. В. Ковалевська. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2024. Вип. 8. С. 88–92.

Освітнє середовище закладу дошкільної освіти: технології проєктування : навч.- метод. посібник. О. Д. Рейпольська, І. М. Гудим, Л. І. Зайцева, І. В. Луценко, В. О. Луценко, Г. Г. Цвєткова ; за ред. О. Д. Рейпольської. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 222 с.

Пономаренко Т., Шинкар Т. Формування соціально схвалюваних стосунків дітей старшого дошкільного віку як показника їх соціально-громадянської компетентності. Modernization of research area: national prospects and european practices : Scientific monograph. Riga, Latvia, 2022. С. 581–601. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-221-0-23

Рогальська І. П. Соціалізація особистості у дошкільному дитинстві: сутність, специфіка, супровід : монографія. Київ : Міленіум, 2008. 400 с.

Солонська А. А. Батьківсько-виховательська взаємодія як чинник патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку. : дис. … канд. пед. наук: 13.00.07. Київ, 2021. 236 с.

Шкляєва Г., Бровата О., Дорошенко Т. Педагогічні умови виховання моральності дошкільників: інноваційний погляд. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2024. Вип. 5. С. 196–202.

Шульга Л. М. Формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку в сучасних умовах. Педагогічні науки: теорія та практика, 2023. № 4 (48). С.138–143. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-20.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30