MANAGING FUNCTION OF A PRIMARY SCHOOL TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-79-87Keywords:
teacher’s managing function, primary school teacher, distance learning, modern management challenges.Abstract
Modern education needs an urgent update. Modernization of the educational process in primary school, which meets the requirements of the concept of the New Ukrainian School, is especially important today, in the conditions of martial law and distance learning in Ukraine. A particularly important task of a teacher is the skill to organize the educational process by means of distance or mixed learning formats. The above mentioned proves the importance of the researched problem. Therefore, we can define the aim of the paper as follows: to reveal the peculiarities of the managing function of a modern teacher in primary school. Managerial function of a primary school teacher is formed and developed not only in the context of professional training in the conditions of higher education establishments, but also in the conditions of practical training on the basis of a general secondary education institution. The head of the structural unit of the educational institution, or the head of the educational institution play the decisive role in this aspect in general. The analysis of the scientific and methodological sources and the survey of practicing teachers of the primary education allowed us to determine the main features of the managing function of a primary school teacher: humanitarian approach, pedagogical adaptation, organization of lessons, communication with parents, multidisciplinary approach, evaluation and recording of progress. The conducted survey and questionnaire of primary school teachers revealed a number of challenges faced by teachers in the conditions of distance learning: the need for modification of methods, motivation and involvement of primary school pupils; technical problems during distance learning; learning adaptation; lack of personal contact: communication with parents. The results of the study show that teachers attach great importance to the role of a good psychological climate in the classroom, which contributes to the effective management of the educational process. A productive climate is provided by positive social interaction, commitment to learning.
References
Губа А. В. Теоретико-методичні засади формування управлінської культури вчителя – майбутнього менеджера освіти : дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Харків, 2010. 512 с.
Іванов Є. Тенденції і перспективи демократизації управління освітніми закладами в Україні на засадах державно-громадського управління. Pedagogy and Psychology : Science and Education a New Dimension. 2017. № (52). Р. 30–33. URL : http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/3796/1/ped_psy_iv52_113.pdf (дата звернення: 30.09.2023)
Калініна Л. Управління новою українською школою. Директор школи, 2017. № 1–2 (793–794). С. 12–21. URL : https://lib.iitta.gov.ua/706820/1/dyg-2017-01-KalininaLM_Upravlinnya_novoyu_ukr_shkoloyu.pdf (дата звернення: 26.08.2023)
Кондратьєва А. В. Нові підходи до управління закладом освіти в умовах Нової української школи. Інноваційна педагогіка. Вип. 12. Т. 2. 2019. С. 89–92. URL : http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/12/part_2/21.pdf (дата звернення: 21.06.2023 )
Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 18.03.2021)
Семеняк Н., Троханяк Н. Формування управлінської функції у майбутніх учителів початкової школи в контексті професійної підготовки. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, № 37 (2022) http://publications.lnu.edu.ua/ bulletins/index.php/pedagogics/article/view/11652 (дата звернення: 06.10.2023)
Стандарт вищої освіти України. Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. Ступінь – бакалавр. Галузь знань – 01 Освіта/Педагогіка. Спеціальність – 013 Початкова освіта. Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 23.03.2021 № 357. URL : https://mon.gov.ua/storage/ app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf (дата звернення: 01.04.2021)
Feresin C., Mocinic S., Tatkovi N. Managing a Primary School Class: an Empirical Study. International Journal of Humanities & Social Sciences. Vol 1 (01), August 2013. URL : https://www.researchgate.net/publication/237840517_Managing_ a_primary_school_class_An_empirical_study (дата звернення: 14.07.2023)
Lazar J. Managing digital accessibility at universities during the COVID-19 pandemic. Universal Access in the Information Society, 2021. https://doi.org/10.1007/s10209-021-00792-5
Moreira F., Mesquita A., & Peres P. Customized X-learning environment: social networks & knowledge-sharing tools. Procedia Comput Sci. 2017. № 121. Р. 178–185. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.025 .
Wilks R. Classroom Management in Primary Schools: a review of the Literature. Behaviour Change, Volume 13, Issue 1, March 1996, P. 20–32. https://doi.org/10.1017/S0813483900003922