УПРАВЛІНСЬКА ФУНКЦІЯ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-79-87

Ключові слова:

управлінська функція вчителя, вчитель початкових класів, дистанційне навчання, виклики сучасного менеджменту.

Анотація

Сучасна освіта потребує термінового оновлення. Модернізація освітнього процесу в початковій школі, що відповідає вимогам концепції Нової української школи, особливо актуальна сьогодні, в умовах воєнного стану та дистанційного навчання в Україні. Особливо важливим завданням учителя є вміння організувати освітній процес за допомогою дистанційного або змішаного форматів навчання. Зазначене свідчить про важливість досліджуваної проблеми. Отже, мету роботи можна визначити так: розкрити особливості управлінської функції сучасного вчителя початкової школи. Управлінська функція вчителя початкової школи формується і розвивається не лише в умовах професійної підготовки в умовах ЗВО, а й в умовах виробничої практики на базі закладу загальної середньої освіти. Вирішальну роль у цьому аспекті відіграє керівник структурного підрозділу школи, або керівник освітнього закладу. Аналіз науково-методичних джерел та опитування вчителів-практиків початкової школи дозволили визначити основні риси управлінської функції вчителя початкових класів: гуманітарний підхід, педагогічна адаптація, організація уроків, спілкування з батьками, мультидисциплінарний підхід, оцінка та фіксація прогресу. Проведене опитування та анкетування вчителів початкових класів виявили ряд проблем, з якими стикаються вчителі в умовах дистанційного навчання: необхідність модифікації методики, мотивації та залучення учнів початкової школи, технічні проблеми під час дистанційного навчання, адаптація навчання, відсутність особистого контакту, спілкування з батьками. Результати дослідження показують, що вчителі надають великого значення ролі позитивного психологічного клімату в класі, який сприяє ефективному управлінню освітнім процесом. Продуктивний клімат забезпечується позитивною соціальною взаємодією, позитивним ставленням до навчання.

Посилання

Губа А. В. Теоретико-методичні засади формування управлінської культури вчителя – майбутнього менеджера освіти : дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Харків, 2010. 512 с.

Іванов Є. Тенденції і перспективи демократизації управління освітніми закладами в Україні на засадах державно-громадського управління. Pedagogy and Psychology : Science and Education a New Dimension. 2017. № (52). Р. 30–33. URL : http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/3796/1/ped_psy_iv52_113.pdf (дата звернення: 30.09.2023)

Калініна Л. Управління новою українською школою. Директор школи, 2017. № 1–2 (793–794). С. 12–21. URL : https://lib.iitta.gov.ua/706820/1/dyg-2017-01-KalininaLM_Upravlinnya_novoyu_ukr_shkoloyu.pdf (дата звернення: 26.08.2023)

Кондратьєва А. В. Нові підходи до управління закладом освіти в умовах Нової української школи. Інноваційна педагогіка. Вип. 12. Т. 2. 2019. С. 89–92. URL : http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/12/part_2/21.pdf (дата звернення: 21.06.2023 )

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 18.03.2021)

Семеняк Н., Троханяк Н. Формування управлінської функції у майбутніх учителів початкової школи в контексті професійної підготовки. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна, № 37 (2022) http://publications.lnu.edu.ua/ bulletins/index.php/pedagogics/article/view/11652 (дата звернення: 06.10.2023)

Стандарт вищої освіти України. Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти. Ступінь – бакалавр. Галузь знань – 01 Освіта/Педагогіка. Спеціальність – 013 Початкова освіта. Затверджено та введено в дію наказом Міністерства освіти і науки України від 23.03.2021 № 357. URL : https://mon.gov.ua/storage/ app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf (дата звернення: 01.04.2021)

Feresin C., Mocinic S., Tatkovi N. Managing a Primary School Class: an Empirical Study. International Journal of Humanities & Social Sciences. Vol 1 (01), August 2013. URL : https://www.researchgate.net/publication/237840517_Managing_ a_primary_school_class_An_empirical_study (дата звернення: 14.07.2023)

Lazar J. Managing digital accessibility at universities during the COVID-19 pandemic. Universal Access in the Information Society, 2021. https://doi.org/10.1007/s10209-021-00792-5

Moreira F., Mesquita A., & Peres P. Customized X-learning environment: social networks & knowledge-sharing tools. Procedia Comput Sci. 2017. № 121. Р. 178–185. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.025 .

Wilks R. Classroom Management in Primary Schools: a review of the Literature. Behaviour Change, Volume 13, Issue 1, March 1996, P. 20–32. https://doi.org/10.1017/S0813483900003922

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28