DISTANCE AND BLENDED LEARNING IN UKRAINIAN UNIVERSITIES: REFLECTING ON THEIR IMPLEMENTATION IN PEACETIME AND WARTIME
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-98-117Keywords:
distance learning, blended learning, higher education, university, Ukraine, Covid-2019 pandemic, war.Abstract
The article discusses the features of organizing distance and blended learning in Ukrainian universities, based on internal reflections and the systematization of the national experience of their implementation in peacetime and during times of war. The article analyzes approaches to understanding distance and blended learning, and determines the specificity of their implementation in the Ukrainian context. The stages of development of distance and blended learning in Ukraine are identified, starting from 2000. The research focuses on three main stages: compulsory distance learning, blended learning format, and blended-distance learning format. Furthermore, the article investigates the specificity of using blended-distance learning for different groups of universities, which are divided based on the map of hostilities. It has been proven that the rapid transition to distance and blended learning has allowed for a clear delineation of the advantages of these forms (accessibility and flexibility, expansion of opportunities for universities, teachers, and learners, and transition to modern technologies).disadvantages (insufficient funding, lack of technical resources, access to licensed software, and the adaptation of educational courses to the distance format, taking into account the specificity and possibilities of each university), and challenges (quality of education, availability of technical infrastructure, social interaction, and the preparation of teachers and learners). It has been determined that the Ukrainian context of implementing distance and blended learning has its own specificity, which is currently determined by the rapidity, uncertainty, and inequality of conditions in which participants of the educational process find themselves. The research results indicate that the implementation of distance and blended education in Ukrainian universities is a powerful tool for improving the accessibility and quality of education in Ukraine. However, it is also a complex process that requires deep analysis, coherence, preparation, and involvement of all stakeholders in order to focus on the needs of participants in the educational process.
References
Болюбаш Н. М. Використання сучасних інформаційних технологій у професійній підготовці економістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5 (13). URL : https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/178/164 (дата звернення: 12.07.2023)
Всеукраїнське опитування щодо тенденцій організації дистанційного навчання в закладах освіти в умовах карантину у ІІ семестрі 2020/2021 н.р. Державна служба якості освіти України, 2021. URL : https://new.sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2021/07/ANALITICHNA-DOVIDKA_vesna_2021-1.docx (дата звернення: 15.07.2023)
Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні: Постанова Міністерства освіти і науки України від 20 грудня 2000 р. Освітній портал. URL : http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html (дата звернення: 20.04.2023) 4. Міністерство освіти і науки України. Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. Міністерство освіти і науки України: сайт. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/ visha-osvita/rekomendacij-shodo-vprovadzhennya-zmishanogo-navchannya-u-zakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti (дата звернення: 19.07.2023). 5. Про вишу освіту: Закон України від 2 травня 2023 року № 1556-VII. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 16.07.2023). 6. Ніколаєв Є., Рій Г., Шемелинець І. У чужих стінах: як долають проблеми переміщені університети. VoxUkraine. «Вокс Україна» . Аналітикаю Суспільство. URL : https://voxukraine.org/u-chuzhyh-stinah-yak-dolayut-problemy-peremishheni-universytety/ (дата звернення: 15.07.2023).
Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 : Постанова Каб. Міністрів України від 09.12.2020 р. № 1236 : станом на 27 квіт. 2023 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1236-2020-п#Text (дата звернення: 19.07.2023). 8. Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: Постанова КМУ від 11.03.2020 № 211 : станом на 27 квітня 2023 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/211-2020-п#Text (дата звернення: 17.07.2023). 9. Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ МОН України від 25.04.2013 р. № 466 : станом на 16 жовтня 2020 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 19.07.2023). 10. Про затвердження Програми розвитку системи дистанційного навчання на 2004-2006 роки : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.09.2003 р. № 1494. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1494-2003-%D0%BF#Text (дата звернення: 15.07.2023)
Про здійснення освітнього процесу: лист МОН № 1/10142-23 від 11.07.23 року. Osvita.UA. URL : https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/89545/ (дата звернення: 19.07.2023). 12. Про Національну програму інформатизації : Закон України від 04.02.1998 р. № 74/98-ВР : станом на 1 березня 2023 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98-вр#Text (дата звернення: 19.07.2023). 13. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 23.02.2022 р. № 286-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text (дата звернення: 19.07.2023). 14. Рашевська Н. В. Змішане навчання як психолого-педагогічна проблема. Вісник Черкаського університету, 2010, 191. C. 89–96.
Смирнова-Трибульская Е. Н. Основы формирования информатических компетентностей учителей в области дистанционного обучения : монография. Херсон : Айлант, 2007. 704 c.
Шуневич Б. І. Тенденція розвитку складових частин організації дистанційного навчання. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Львів : Видавництво ЛНУ, 2009. № 653. С. 231–239. 17. Bao W. COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2020, 2 (2). P. 113–115. https://doi.org/10.1002/hbe2.191 18. Boychuk Y., Novikova V., Opanasenko Y., Kin, O., Kostina V. Pedagogical conditions for the introduction of blended learning technologies in Ukrainian higher education institutions. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 2022, 14 (3). P. 32-50. https://doi.org/10.18662/rrem/14.3/596 19. Collis B., Moonen J. Flexible learning in a digital world. London: Kogan, 2021. 237 p.
Delialioglu O, Yildirim Z. Students' perceptions on effective dimensions of Interactive learning in a blended learning environment. Journal of Educational Technology & Society, 2007, 10(2). P. 133-146. URL : http://www.ifets.info/journals/10_2/12.pdf (date of application: 16.07.2023) 21. Dymek D., Didkivska S., Grabowski M., Paliwoda-Pękosz G., Vakaliuk T. A. Students’ Online Behaviour in the Time of the COVID-19 Pandemic: Insights from Poland and Ukraine. 17th Conference on Computer Science and Intelligence Systems. IEEE, 2022. https://doi.org/10.15439/2022f134 22. Paris Communiqué. (2018). EHEA. URL : http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/BFUG_Meeting/48/8/BFUG_BG_SR_61_4_FinalDraftCommunique_947488.pdf (date of application:19.07.2023). 23. GoGlobal: 54% вчителів перебуваютьт у стані професійного вигорання, 75% школярів мають прояви стресу. GoGlobal, 2023. URL : https://cs.detector.media/reforms/texts/185160/2023-02-01-goglobal-54-vchyteliv-perebuvayut-u-stani-profesiynogo-vygorannya-75-shkolyariv-mayut-proyavy-stresu/ (дата звернення: 16.07.2023)
Grynyshyna M., Boiko T., Boklan M., Husakova N., Pozniak A. Comparative Analysis of Ways to Integrate Microsoft Teams, Zoom, Google Meet Into the Educational Process of Higher Education Institutions of Ukraine. Journal of Higher Education Theory & Practice, 2023, 23(2). https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i2.5806
Gülbahar Y., Madran R. O. Communication and collaboration, satisfaction, equity, and autonomy in blended learning environments: A case from Turkey. International Review of Research in Open and Distance Learning, 2009, 10 (2). Р. 1-22. 26. Holubnycha L., Besarab T., Pavlishcheva Y., Kadaner O., Khodakovska O. E-Learning at the Tertiary Level in and After Pandemic. Acta Paedagogica Vilnensia, 2022, 48. C. 47–60. https://doi.org/10.15388/actpaed.2022.48.3
Lopatina H, Tsybuliak N., Popova A, Bohdanov I., Suchikova Y. University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management, Volume 21, Special Issue, 2023. P. 1–11. 28. Lucenko G., Lutsenko O., Tiulpa T., Sosnenko O., Nazarenko O. Online - Education and training in higher educational institutions of Ukraine: Challenges and benefits. International Journal of Educational Research Open. 2023. Vol. 4. P. 100231. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100231
Matviichuk L., Ferilli S., Hnedko N. Study of the Organization and Implementation of E-Learning in Wartime Inside Ukraine. Future Internet, 2022, 14 (10). P. 295. https://doi.org/10.3390/fi14100295 30. Miller G., Honeyman M. Agricultural distance education: A valid alternative for higher education. Proceedings of the 20th Annual National Agricultural Research Meetins, 1993, 20. Р. 67–73.
Osadchyi V. V., Osadcha K. P., Eremeev V. S. The model of the intelligence system for the analysis of qualifications frameworks of European countries. International Journal of Computing, 2017, 16 (3). P. 133–142. https://doi.org/10.47839/ijc.16.3.896 32. Rudenko Y., Naboka O., Korolova L., Kozhukhova K., Kazakevych O., Semenikhina O. Online Learning with the Eyes of Teachers and Students in Educational Institutions of Ukraine. TEM Journal, 2021. P. 922–931. https://doi.org/10.18421/tem102-55
Sahu P. Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus, 2020. https://doi.org/10.7759/cureus.7541
Shvedun V., Bulba V., Bozhko L., Kucher L., Kholodok V., & Ihnatiev O. Circular Economy in Ukraine on the Way to European Integration: Directions for Sustainable Management during the War and Post-War Recovery. Journal of Environmental Management and Tourism, 2023, 14(1), Р. 194–206.
Slater M. Implicit Learning Through Embodiment in Immersive Virtual Reality. In: Liu D., Dede C., Huang R., Richards J. (eds). Virtual, Augmented, and Mixed Realities in Education. Smart Computing and Intelligence. Springer, Singapore. 2017. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5490-7_2 36. Slavko G., Serhiienko S., Shmelova A., & Kovalenko K. (2022). Problems and Organizational Measures of Implementing and Providing the Distance Electrical Engineering Education at the University Using LMS Moodle in the Conditions of Modern Challenges in Ukraine. In: 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES). IEEE. https://doi.org/10.1109/mees58014.2022.10005746 37. Staker H., Horn M. Classifying K-12 Blended Learning. Innosight Institute, 2017.
Suchikova Y. A year of war. Science, 2023, 379 (6634), 850. https://doi.org/10.1126/science.caredit.adh2925
Urbina‐Garcia A. What do we know about university academics' mental health? A systematic literature review. Stress and Health, 2020. 36 (5). P. 563–585. https://doi.org/10.1002/smi.2956