METHODOLOGICAL AND MATHEMATICAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS: PEDAGOGICAL DISCOURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-219-227

Keywords:

students of the first and second levels of higher education, continuity, methodical-mathematical disciplines, mathematical and methodical-mathematical competence.

Abstract

The article reveals the achievements and challenges of today regarding the problem of continuity of methodical and mathematical disciplines of first and second level higher education students in specialty 013 Elementary education. The content of the discipline «Methodology of teaching mathematics in primary school» was analyzed, it is relatively stable and consists of two parts: the question of the general methodology and the question of the partial methodology of mathematics. Thus, changes have been made to the formulation of professional competencies of future teachers and program learning outcomes in the program for this educational discipline, namely the ability to: use regulatory documents regulating the functioning of the primary education system and to implement in practice the goals and objectives of mathematics education field in accordance with the State Standard of Primary Education, to plan, model, design the educational process in primary school based on taking into account individual and age characteristics, educational achievements in the field of mathematics education of primary education students, to choose from among the variable teaching and methodical sets in mathematics the most effective for achieving the goals and objectives of learning in the field of mathematics education, defined by the State Standard of Primary Education and the curriculum in mathematics for students of grades 1–4, etc. The content of the educational component «Modern technologies of teaching mathematics in primary school» consists of two parts: general educational technologies and subject-mathematical technologies of learning in primary school. General educational technologies include: the technology of step-by-step formation of mental actions; the technology of formation of general educational abilities and skills; technology organization of educational interaction between the teacher and students; differentiated learning technology; technology for organizing educational project activities; technology organization of game educational activity. The block of subject-mathematical technologies is represented by: the technology of forming the numbering of integral integral numbers; technology of formation of computing skills of junior high school students; the technology of forming the ability to solve mathematical problems of certain types. The article determined that the continuity between the two mentioned educational components at the bachelor's and master's levels significantly increases the level of professional training of future specialists for successful pedagogical activities in the conditions of the variability of primary education and the changed reality, which should be considered a challenge for Ukrainian educators in general.

References

Державний стандарт початкової освіти. URL : http://nus.org.ua/news/uryad-opublikuvav-novyj-derzhstandart-pochatkovoyi-osvity-dokument (дата звернення: 15.03.2023).

Калмикова Л., Харченко Н., Мисан І. Психолого-педагогічні й психолінгвістичні засади перспективності і наступності в навчанні рідної мови й розвитку мовлення дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Preschool Education : Global Trends. 2022. Vol. 1. С. 56–78.

Коваль Л. В. Наступність у вивченні методико-математичних дисциплін зі спеціальності 013 Початкова освіта. Наступність у навчанні математики в умовах реформи загальної середньої освіти: реалії та перспективи : збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції, 26–28 грудня 2022 р. / Міністерство освіти і науки України, ДЗ «ПНПУ імені К. Д. Ушинського» [та ін.]. Харків : Вид-во «Ранок», 2022. С. 83–86.

Коваль Л. В. Сучасні навчальні технології в початковій школі: навч.-метод. посіб. Донецьк : ТОВ «Юго-Восток, ЛТД», 2006. 226 с.

Коваль Л. В., Скворцова С. О. Методика навчання математики: теорія і практика: підручник для студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання». Харків : ЧП «Принт-Лідер», 2011. 414 с.

Кодлюк Я. П. Підручник для початкової школи: теорія і практика. Тернопіль : Підручники і посібники, 2004. 288 с.

Концепція Нової української школи. URL : https://www.kmu.gov.ua/storage/ app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення 17.03.2023).

Лодатко Є. О. Математична культура вчителя початкових класів : монографія / ред. : С. Т. Золотухіна; Міжнар. екон.-гуманіт. ун-т ім. С. Дем’янчука. Рівне – Слов’янськ, 2011. 322 c.

Мирончук Н. М. Наступність змісту практичної підготовки майбутніх учителів у ВНЗ. Нові технології навчання: наук.-метод. зб. Ін-т інновац. технолог. і змісту освіти Міністерства освіти і науки України. Київ, 2014. Вип. 81. С. 106–110.

Наступність у навчанні математики в умовах реформи загальної середньої освіти: реалії та перспективи : збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції, 26–28 грудня 2022 р. / Міністерство освіти і науки України, ДЗ «ПНПУ імені К. Д. Ушинського» [та ін.]. Харків : Ранок, 2022. 105 с.

Романишин Р. Я. Методична система формування обчислювальних навичок в учнів початкової школи : дис. … доктора пед. наук : 13.00.02. Одеса, 2020. 550 с.

Савченко Я. Наступність і перспективність в роботі перших двох ланок освіти. Дошкільне виховання. 2000. № 11. С. 4–5.

Скворцова С. О. Методична система навчання розв’язування сюжетних задач учнів початкових класів : монографія. Одеса : Астропринт, 2006. 696 с.

Стандарт вищої освіти. Бакалавр. URL : https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/3114/ (дата звернення: 15.03.2023).

Професійний стандарт вчителя початкових класів, вчителя закладу загальної середньої освіти і вчителя з початкової освіти. URL : https://mon.gov.ua/ ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti (дата звернення: 14.03.2023).

Published

2023-09-07