ADJOINING CONSTRUCTIONS: THE PROBLEM OF THEIR DISTINGUISHING AND APPROPRIATENESS OF STUDYING IN COMPREHENSIVE SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-238-252Keywords:
adjoining construction, base utterance, adjoined part, adjoining connective word, means of expressive syntax, syntactic norm, punctuation norm.Abstract
Intensive language and intellectual development of senior pupils, their creative thinking, language sense and taste, conscious language behaviour and skills as well as speech self-improvement are impossible without the acquisition of all the wealth of expressive possibilities of the modern literary language, including syntactic means that go beyond the framework of a sentence. However, the procedures, techniques and methods of forming figurative and emotional written speech of schoolchildren, the development of their eloquence, and text editing skills are not yet sufficiently presented in the language teaching methods, which heightens to the need for modernisation of the system of studying text-forming categories and regularities of text construction, which would include the methodology of studying units of expressive syntax in general and adjoining construction (AC) in particular. The paper provides an analysis of the formal and semantic peculiarities of an AC, intending to develop an optimal methodology for teaching this textual unit of expressive syntax in Ukrainian language classes. The mandatory PC parameters are a fixed two-component structure (the first is a base utterance (BU), the second is an adjoined part (AP) attached to it with an adjoining connective word (ACW). The optional parameters are the number of APs within an AC, the contact/remote position of an AP, the originality of an ACW (repetition or its absence) and the presence of optional elements in the composition of an AC. We have singled out the following groups of semantic relations between a BU and an AP: additional information/clarification, hypothesis/conclusion, cause/consequence and contrast/enumeration. School programmes on the Ukrainian language (both the specialised and standard level) were analysed in terms of the amount of material on textual issues that is offered to be learned by students of grades 10-11, and the expediency of studying an AC in Ukrainian language lessons was substantiated.
References
Андриевская А. А. Явление «сепаратизации» в стилистическом синтаксисе французской художественной прозы. Филологические науки. 1968. № 3. С. 77–83.
Бахтін М. Проблема тексту в лінгвістиці, філології та інших гуманітарних науках. Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки XX ст. / за ред. М. Зубрицької. Львів : Літопис, 1996. С. 318–323.
Богдан В. В. Синтактика, семантика, прагматика англомовних приєднувальних конструкцій і складних речень з підрядним зв’язком : монографія. Донецьк : «ЛАНДОН-ХХІ», 2011. 263 с.
Валгина Н. С. Теория текста : уч. пособие для студ. Москва : Логос, 2004. 280 с.
Воробйова О. П. Текстові категорії i фактор адресата. Київ : Вища школа, 1993. 200 с.
Гаибова М. Т. Присоединительные конструкции и их стилистические функции в художественной прозе (на материале английского языка) : автореф. дис. канд. филол. наук: 10.02.04. Москва, 1973. 21 с.
Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. Изд. 4-е, стереотипное. Москва : КомКнига, 2006. 144 с.
Григорьев А. К. Ошибки в речи метаязыковой личности. Язык и мышление: Психологические и лингвистические ошибки. Материалы Всероссийской научной конференции. Москва, Пенза : Пензенский ИПК и ПРО, 1991. С. 159–160.
Дмитренко В. А. Структура, семантика и функции союзных форм связи в смысловых миниатюрах в современном английском языке. Вісник Харківськ. нац. ун-ту. Харьков, 2002. № 572. С. 87–93. (Серія «Романо-германська філологія»).
Єщенко Т. А. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посіб. для студентів. Київ : Академія, 2009. 264 с.
Загнітко А. П. Лінгвістика тексту : навч. посіб. Київ : Академія, 2009. 264 с.
Жадан Сергій. Кореспонденція. URL : http://tsn.ua/analitika/korespondenciya-293105.html (дата звернення: 21.07.2023).
Иванчикова Е. А. Парцелляция, ее коммуникативно-экспрессивные и синтаксические функции. Русский язык и советское общество. Москва : Наука, 1968. С. 277–301.
Колегаева И. М. Текстовая парадигма: микро-, макро-, мега-, гипер- и просто текст. Записки з романо-германської філології. Одеса, 2008. № 20. С. 70–79. URL : http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/4430 (дата звернення: 21.07.2023).
Коцюбовська Г. А. Приєднувальні конструкції: функціонально-текстовий аспект : дис. ... канд. філол. наук: 10.02.01 / Дніпропетровський національний університет. Дніпропетровськ, 2002. 188 с.
Кочан І. М. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посіб. Київ : Знання, 2008. 423 c.
Кроть Д. Т. Граматико-стилістична характеристика відокремлених означень у мові М. Коцюбинського. У майстерні художнього слова. Київ, 1965. С. 133–150.
Крупа М. Лінгвістичний аналіз художнього тексту: посібник для студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Тернопіль : Підручники і посібники, 2010. 496 с.
Кухаренко В. А. Інтерпретація тексту : навчальний посібник для студентів старших курсів факультетів англійської мови. Вінниця : Нова Книга, 2004. 272 с.
Крючков С. Е. О присоединительных связях в современном русском языке. Вопросы синтаксиса современного русского языка. Москва : Госучпедгиз, 1950. С. 397–411.
Лотман Ю. М. Структура художественного текста. Москва : Искусство, 1970. 384 с.
Ляпон М. В. Смысловая структура сложного предложения и текст. К типологии внутритекстовых отношений : монографія. Москва : Наука, 1986. 201 с.
Науменко А. М. Філологічний аналіз тексту (Основи лінгвопоетики) : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Вінниця : НОВА КНИГА, 2005. 416 с.
Немытченко Н. Ю., Бутакова Л. О. Основные типы речевых ошибок в письменной речи детей младшего школьного возраста. URL : http://www.univer.omsk.ru/trudy/fil_ezh/n2/butakov...2001 (дата звернення: 21.07.2023).
Панов М. Н., Сукунов Х. Х., Экба Н. Б. Фонетические, морфологические и синтаксические ошибки в русской речи учащихся национальных школ. Москва : НИИ нац. школ МО РСФСР, 1989. 155 с.
Проблемы варьирования языковых единиц. Материалы к спецкурсам и спецсеминарам / Авторы сост. И.В. Арнольд и др. Киев, 1990. 199 с.
Проблемы текстуальной лингвистики / под. ред. В. А. Бухбиндера. Киев, 1983. 160 с.
Програма. Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання, 10–11 класи, рівень стандарту, 2017. 42 с. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 21.07.2023).
Пустовар О. В. Номінативний і комунікативний аспекти парцеляції в сучасній німецькій мові : автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.04. Донецьк, 2006. 19 с.
Реферовская Е. А. Лингвистические исследования структуры текста. Ленинград : Наука, 1983. 216 с.
Ринберг В. Л. Конструкции связного текста в современном русском языке. Львов : Высшая школа, 1987. 168 с.
Рыбакова Г. Н. Ознакомление школьников старших классов с присоединительными конструкциями. Русский язык в школе. 1977. № 6. С. 61–65.
Селиванова Е. А. Основы лингвистической теории текста и коммуникации. Київ : ЦУЛ, Фитосоциоцентр, 2002. 336 с.
Топчий Л. М. До питання про приєднування як різновид синтаксичного зв’язку. Слов’янські мови та літератури: матеріали міжнар. наук.-практ. конф.Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Філологія. Одеса, 2020. С. 81–83.
Тураева З. Я. Лингвистика текста на исходе второго тысячелетия. Вісник Київськ. лінгвістичного ун-ту. 1999. № 2. Т. 2. С. 17–25.
Українська мова, 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія, 2017. 84 с. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 21.07.2023).
Щерба Л. В. О частях речи в русском языке. Избранные работы по русскому языку. Москва : Учпедгиз, 1957. С. 63-84.
Birk N. P., Birk G. B. Understanding and Using English. 5th ed. New York : Odyssey Press, 1999. 518 p.
Bohdan V. An Isolated Connective Word as a Characteristic Feature of an Expressive Rheme. Іноземна мова у професійній підготовці спеціалістів: проблеми та стратегії: матеріали IIІ міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., 15 лют. 2019 р. Кропивницький : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2019. С. 26–28.
Bohdan V. V. On the Issue of the Linguistic Status of Adjoining Constructions and Dialogical Units. Мова і соціум: етнокультурний аспект: матеріали IX міжнар. наук. інтернет-конф., 11 листопада 2022 р.: зб. Публікацій / за ред. С. Глазової. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 204–206.
Bohdan V. On the Problem of Differentiation between an Adjoining Construction and a Parcelled Sentence. Іноземна мова у професійній підготовці спеціалістів: проблеми та стратегії: матеріали V міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., 21 лют. 2022 р. Кропивницький : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2022. С. 113–115.
Bohdan V. Supra-Sentence Units from the Standpoint of the Theory of Speech Acts Act. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету: зб. наук. ст. Серія «Філологічні науки» / за ред. В. А. Зарви. Бердянськ : БДПУ, 2017. Вип. XІІІ. С. 21–26.
Bohdan V. The Evolution of an Adjoining Construction in the 16th – 21st Centuries. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету: зб. наук. ст. Серія «Філологічні науки» / за ред. В. А. Зарви. Мелітополь : Видавничий будинок ММД, 2018. Вип. XVІІ. С. 9–16.
Bohdan V. The Typology of Syntactic Means of Expressiveness Used on the Ukrainian Social Networking Sites. Медіакартина світу: формування особистості під впливом медіа: матеріали V міжвуз. наук. конф., 11 травня 2023 р.: зб. наукових доповідей. Бердянськ–Запоріжжя : БДПУ, 2023. С. 10–13.
Dijk T. A., van. Strategies of discourse comprehension. London : Academic Press, 1983. 418 p.
Obdycke J. B. Harper’s English Grammar. New York : Popular Library, 1965. 286 p.
Schneider W. Stilistische deutsche Grammatik. Basel, Freiburg, Wien, 1959. 522 s.