THE PSYCHOLOGICAL STATE OF PARTICIPANTS OF THE EDUCATIONAL PROCESS OF BERDIANSK STATE PEDAGOGICAL UNIVERSITY: THE RESULTS OF THE MONITORING STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-108-117

Keywords:

a mental state, a stress, a morale, an exhaustion, the higher education students, the participants of the educational process, the higher education institution.

Abstract

The article deals with the issues of studying the psychological state of participants in the educational process. The comparative and structural analysis of the material presented is carried out. It is emphasized that the study of human mental states in wartime is an urgent problem of modern psychological science. The mental state is an indicator of individuality and its most characteristic feature is a high degree of subjectivity. The current state and trends in the development of this problem are determined. Different approaches to the interpretation of this psychological phenomenon are traced. It is emphasized that the need to study human mental states is associated with the use of a systematic approach to their description and analysis. The results of an experimental study of the psychological state of participants in the educational process of Berdiansk State Pedagogical University in the conditions of war are analyzed. A negative trend in the general psycho-emotional state and an increase in the intensity of a number of individual states that can be interpreted as markers of the mode of human life in the realities of today are proved. Methodological recommendations for harmonizing the state of psychological health in wartime are provided. Attention is focused on the need for psychological support for all participants in the educational process. It is concluded that there is an urgent need to identify conditions that form complexes and have a stable expression at all levels of a person's life. Taking into account the peculiarities of the structure of complexes of mental states and personal characteristics in a particular type of activity details the causes of disorders of a certain type of activity, allows for the further targeted application of psychocorrectional means and ensures the effective provision of psychological support to all participants in the educational process.

References

Березовська Л. І. Професійне вигоряння працівників сучасних освітніх організацій. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». Вип. 1 (1). Мукачево : Мукачівський державний університет, 2015. С. 130–135.

Волков Д. С. Індивідуально-типологічні особливості рельєфу психічного стану особистості юнаків. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Психологія». № 9/1. Вип. 16. 2010. С. 15–22.

Іллюк О. О. Співвідношення категорій «моральний дух» і «морально-психологічний стан». Честь і закон : науковий журнал Національної академії Національної гвардії України. 2014. № 4. С. 76–81.

Ковалькова Т. О. Вивчення передумов та симптомів синдрому емоційного вигорання у викладачів вищих навчальних закладів. Правничий вісник Університету «КРОК». Київ : Вищий навчальний заклад «Університет економіки та права «КРОК». Вип. 25. 2016. С. 191-198.

Павлик Н. В. Методичні рекомендації щодо гармонізації стану психологічного здоров’я педагога в умовах війни. Освіта України в умовах воєнного стану : управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти : збірник тез доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції (наукове електронне видання), 25 жовт. 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. С. 221-224.

Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. Лист МОН України №-1/3737-22 від 29.03.22 р. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/2022/Vykhovna.robota/30.03.22/Lyst.MON-1.3737-22.vid.29.03.2022-Pro.zabezp.psykholoh.suprovodu.uchasn.osv.protsesu.pdf (дата звернення: 21.10 2023)

Стратегія розвитку Бердянського державного педагогічного університету (2022-2025 рр.). URL : https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/ Stratehiiia_BDPU.pdf (дата звернення: 25.10.2023) 8. Тест «Швидка діагностика психологічного стану». URL : https://trevog-bolshe.net/viyna-zdorovya/test-shvydka-diagnostyka-psyhologichnogo-stanu (дата звернення: 02.10.2023)

Титаренко Т. М., Лєпіхова Л. А. Психологічна профілактика стресових перевантажень серед шкільної молоді : науково-методичний посібник. Київ : Міленіум, 2006. 204 с.

Як вчителю організувати свою роботу під час війни : рекомендації Державної служби якості освіти. URL : https://sqe.gov.ua/yak-vchitelyu-organizuvati-svoyu-robotu-p/ (дата звернення: 27.10.2023) 11. Поляковська Т. Емоційно-психологічний стан українців дещо погіршився – опитування. УНІАН: інформаційне агентство. URL : https://www.unian.ua/ society/emociyno-psihologichniy-stan-ukrajinciv-deshcho-pogirshivsya-opituvannya-12273903.html (дата звернення: 27.10.2023)

Published

2024-02-28