ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ БЕРДЯНСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ: РЕЗУЛЬТАТИ МОНІТОРИНГОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-108-117Ключові слова:
психічний стан, стрес, моральний стан, виснаження, здобувачі вищої освіти, учасники освітнього процесу, заклад вищої освіти.Анотація
Розглянуто питання, присвячені проблематиці вивчення психологічного стану учасників освітнього процесу. Здійснено порівняльний та структурний аналіз викладеного матеріалу. Зазначено, що дослідження психічних станів людини в умовах воєнного часу є актуальною проблемою сучасної психологічної науки і практики. Акцентовано, що проблема психологічного супроводу та допомоги учасників освітнього процесу в період воєнного часу є одним із основних пріоритетів державної політики у сфері освіти. Зазначено, що Міністерство освіти і науки України є ініціатором низки заходів щодо застосування сучасного науково обґрунтованого підходу в наданні психологічної допомоги учасникам освітнього процесу, які страждають від російської агресії. Визначено сучасний стан і тенденції розвитку зазначеної проблеми. Відстежуються різні підходи до тлумачення цього психологічного феномену. Встановлено, що чинники соціальної дійсності впливають на психічні стани особистості через систему конкретних життєвих мікросоціальних умов, серед яких особливе місце посідають умови життєдіяльності: ступінь задоволення особистих потреб, система сталих взаємин тощо. Підкреслюється, що необхідність вивчення психічних станів людини пов’язана з використанням системного підходу до їх опису та аналізу. Проаналізовано результати експериментального дослідження психологічного стану учасників освітнього процесу Бердянського державного педагогічного університету в умовах війни. Доведено негативну тенденцію в загальному психоемоційному стані та зростання інтенсивності ряду окремих станів, які можна трактувати як маркери режиму життєдіяльності людини в реаліях сьогодення. Надано методичні рекомендації щодо гармонізації стану психологічного здоров’я в умовах війни. Акцентовано увагу на необхідності психологічної підтримки всіх учасників освітнього процесу. Зроблено висновок, що нагальною потребою є виявлення станів, що утворюють комплекси та мають стійке вираження на всіх рівнях життєдіяльності особистості. Зазначено, що врахування особливостей структури комплексів психічних станів та особистісних характеристик у певному виді діяльності деталізує причини порушень діяльності, дозволяє цілеспрямовано застосовувати засоби психокорекційного впливу та забезпечує ефективне надання психологічної підтримки всім учасникам освітнього процесу.
Посилання
Березовська Л. І. Професійне вигоряння працівників сучасних освітніх організацій. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». Вип. 1 (1). Мукачево : Мукачівський державний університет, 2015. С. 130–135.
Волков Д. С. Індивідуально-типологічні особливості рельєфу психічного стану особистості юнаків. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Психологія». № 9/1. Вип. 16. 2010. С. 15–22.
Іллюк О. О. Співвідношення категорій «моральний дух» і «морально-психологічний стан». Честь і закон : науковий журнал Національної академії Національної гвардії України. 2014. № 4. С. 76–81.
Ковалькова Т. О. Вивчення передумов та симптомів синдрому емоційного вигорання у викладачів вищих навчальних закладів. Правничий вісник Університету «КРОК». Київ : Вищий навчальний заклад «Університет економіки та права «КРОК». Вип. 25. 2016. С. 191-198.
Павлик Н. В. Методичні рекомендації щодо гармонізації стану психологічного здоров’я педагога в умовах війни. Освіта України в умовах воєнного стану : управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти : збірник тез доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції (наукове електронне видання), 25 жовт. 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2022. С. 221-224.
Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. Лист МОН України №-1/3737-22 від 29.03.22 р. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/pozashkilna/2022/Vykhovna.robota/30.03.22/Lyst.MON-1.3737-22.vid.29.03.2022-Pro.zabezp.psykholoh.suprovodu.uchasn.osv.protsesu.pdf (дата звернення: 21.10 2023)
Стратегія розвитку Бердянського державного педагогічного університету (2022-2025 рр.). URL : https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/ Stratehiiia_BDPU.pdf (дата звернення: 25.10.2023) 8. Тест «Швидка діагностика психологічного стану». URL : https://trevog-bolshe.net/viyna-zdorovya/test-shvydka-diagnostyka-psyhologichnogo-stanu (дата звернення: 02.10.2023)
Титаренко Т. М., Лєпіхова Л. А. Психологічна профілактика стресових перевантажень серед шкільної молоді : науково-методичний посібник. Київ : Міленіум, 2006. 204 с.
Як вчителю організувати свою роботу під час війни : рекомендації Державної служби якості освіти. URL : https://sqe.gov.ua/yak-vchitelyu-organizuvati-svoyu-robotu-p/ (дата звернення: 27.10.2023) 11. Поляковська Т. Емоційно-психологічний стан українців дещо погіршився – опитування. УНІАН: інформаційне агентство. URL : https://www.unian.ua/ society/emociyno-psihologichniy-stan-ukrajinciv-deshcho-pogirshivsya-opituvannya-12273903.html (дата звернення: 27.10.2023)