DECORATIVE AND APPLIED CREATIVITY AS A MEANS OF FORMING THE CREATIVE SKILLS OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-281-290

Keywords:

decorative and applied creativity, creative abilities, high school students, formation, development.

Abstract

The article considers the importance of using decorative and applied creativity for the formation of creative abilities of high school students. Various forms of decorative and applied creativity are mentioned, including embroidery and carpet making. It has been revealed how pedagogical methods can be applied to involve high school students in these types of creativity. Among these methods are the creation of creative laboratories, conducting master classes and the use of interactive teaching methods. The importance of a scientifically based approach to the use of decorative and applied creativity as a tool for the formation of students' creative abilities is emphasized. It is emphasized that this approach can have a positive effect on various aspects of personality, such as creativity, self-expression, self-discipline and the development of critical thinking. Accordingly, the use of decorative and applied creativity can be important for the preparation of high school students for future professional activities and the development of their creative abilities. In addition, the importance of the use of information and communication technologies in the development of creative abilities of high school students was revealed. After all, they make it possible to create new opportunities for creativity and innovation, and also provide the opportunity to use modern tools and technologies to achieve the goal. Using online courses and webinars can be a great tool for students who want to develop their creativity and find new ideas for their projects. Thus, the article emphasizes the importance of developing the creative abilities of high school students and provides specific tips and methods for their stimulation. The use of arts and crafts and ICT can be an important step in the formation of students' creative abilities and help them develop in the direction of choosing a future profession.

References

Білявська Н. І. Розвиток творчих здібностей старшокласників у процесі вивчення декоративно-прикладного мистецтва. Мистецтво та освіта. 2015. № 2. С. 8–13.

Декоративно-прикладне мистецтво України. Українська енциклопедія. URL: http://www.encyclopediaofukraine.com/Art.asp (дата звернення 27.03.2023).

Коваленко О. О. Декоративно-прикладне мистецтво як засіб формування творчих здібностей учнів старшої школи. Вісник Прикарпатського університету. Серія «Мистецтвознавство». 2014. № 13. С. 199–202.

Колос О. І. Формування естетичної культури майбутніх учителів технологій засобами декоративно-прикладного мистецтва. Інноваційні технології та матеріали у сучасній освіті. 2019. № 2. С. 87–92.

Костянтинова Т. В. Методика використання проектних технологій у формуванні творчих здібностей старшокласників. Наукові записки кафедри педагогіки. 2019. № 3 (37). С. 153–159.

Кравчук Л. М. Декоративно-прикладне мистецтво. Київ : Генеза, 2018. 256 с.

Лабунська О. М. Декоративно-прикладне мистецтво в системі мистецької освіти. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2013. № 5. С. 32–36.

Лабунська О. М. Розвиток творчих здібностей старшокласників засобами декоративно-прикладного мистецтва. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2016. № 10. С. 28–32.

Литвиненко В. Розвиток творчих здібностей учнів засобами декоративно-прикладної творчості. Теорія і практика управління соціальними системами. 2020. № 3. С. 72–79.

Луніна І. М. Декоративно-прикладне мистецтво як засіб формування творчих здібностей учнів старших класів. Науковий вісник Інституту проблем виховання НАПН України. 2017. № 8. С. 174–183.

Макаренко О. В. Використання інформаційно-комунікаційних технологій для розвитку творчих здібностей учнів старшої школи. Матеріали науково-практичної конференції «Сучасні технології в освіті та науці». 2019. С. 56–62.

Маркова І. І. Розвиток творчих здібностей молодших школярів у процесі навчання образотворчого мистецтва. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. 224 с.

Мельник Н. В. Декоративно-прикладна творчість як засіб розвитку творчих здібностей старшокласників у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. Педагогіка та психологія. 2019. № 57. С. 84–91.

Петрик Н. Використання декоративно-прикладної творчості для формування творчих здібностей старшокласників. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2019. № 2. С. 125–130.

Поліщук Н. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках декоративно-прикладної творчості в старших класах. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2015. № 4 (29). С. 63–68.

Шевченко Л. А. Формування творчих здібностей старшокласників засобами проектної діяльності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Педагогіка. 2019. № 1. С. 122–125.

Published

2023-09-07