DIGITAL STORYTELLING AS A TOOL FOR SOCIO-EMOTIONAL COMPETENCIES DEVELOPMENT IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-298-305

Keywords:

digital storytelling, socio-emotional learning, socio-emotional competence, English language classes.

Abstract

The modern educational environment actively integrates social-emotional learning (SEL) to promote social adaptation, ethical culture, and emotional development of students. This article considers the method of digital storytelling as a tool for the formation of social-emotional competencies of students during English classes. The article examines social-emotional competencies, known as CASEL5, which are self-awareness, self-management, relationship skills, responsible decision-making, and social awareness. At the same time, the analysis of the standards for basic and full general secondary education in Ukraine (2011 and 2020) proved the productivity of the linguistic and literary educational field in the integration of social-emotional learning, where the use of the storytelling method, in particular digital, enables the formation of key social-emotional competencies of students. The method of digital storytelling is implemented through various online platforms and related tasks. For example, creating comics appears as a visualization of complex stories, which helps students improve not only SEL competencies but also foreign language communicative competence, creativity, and digital literacy. This goal is also facilitated by the use of online cubes for storytelling, and emojis. The article also highlights AI-enabled online books as a tool for social-emotional learning. The Storybooks platform generates online books at the user's request. The generated stories are aligned with social-emotional learning themes and end with questions that stimulate discussion among students, thus encouraging them to think critically and reflect. The study found that digital storytelling serves as a powerful channel for students to express emotions, empathy, improve their ethical skills and social responsibility. This method develops a constructive dialogue, the articulation of thoughts and beliefs, as well as the visualization of universal values and life experience, and thus contributes to the holistic development of students’ socio-emotional competencies.

References

Аналітичний огляд «Можливості для реалізації соціально-емоційного навчання в рамках реформи «Нова українська школа» / за заг. ред. Л. Гриневич, С. Калашнікової. Київ : «Видавнича група «Шкільний світ», 2021. 312 с.

Дослідження соціально-емоційних навичок учнів: відповіді організаторів. URL : https://sqe.gov.ua/doslidzhennya-socialno-emociynikh-nav/ (дата звернення: 10.08.2023)

Про проведення експерименту всеукраїнського рівня за темою «Організаційно-педагогічні умови формування в учнів м’яких навичок шляхом соціально-емоційного та етичного навчання» на базі закладів загальної середньої освіти України на листопад 2019 – грудень 2024 років : Наказ Міністерства освіти і науки України №1431 від 18.11.2019 р. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/2019/11/19/1431-vid-18112019.pdf (дата звернення: 10.08.2023)

Салюк Б., Школа І. Цифровий сторітеллінг у навчанні англійської мови здобувачів вищої освіти. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Вип. 2. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 375–384.

Соціально-емоційне та етичне навчання. URL : https://www.edcamp.ua/seelukraine/ (дата звернення: 10.08.2023)

Catala А., Gijlers H., Visser I. Guidance in storytelling tables supports emotional development in kindergartners. Multimedia Tools and Applications. 2023. Vol. 82. P. 12907–12937. 7. Harnessing the Power of Storytelling in Social-Emotional Learning. URL : https://www.storybooks.app/blog/social-emotional-learning (дата звернення: 13.08.2023)

Koivula M., Turja L., Laakso M. Using the Storytelling Method to Hear Children’s Perspectives and Promote Their Social-Emotional Competence. Journal of Early Intervention. 2020. Vol. 42 (2). Р. 163–181.

What is the CASEL Framework? URL : https://casel.org/fundamentals-of-sel/what-is-the-casel-framework/ (дата звернення: 13.08.2023)

Published

2023-09-07