PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF COMPOSITIONAL AND FIGURATIVE THINKING OF 5TH-6TH GRADE STUDENTS BY MEANS OF MODELING AND SKETCHING WHEN TEACHING CONSTRUCTION MATERIALS PROCESSING TECHNOLOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-306-316

Keywords:

compositional and figurative thinking, modeling, sketching, construction materials processing technology, labor training, 5-6 grade students, creativity, pedagogical conditions, psychological and pedagogical aspects.

Abstract

The article examines the pedagogical conditions for the development of compositional thinking of 5th-6th grade students by means of modeling and sketching in the teaching of construction materials processing technologies. The problem of developing the creative potential and aesthetic competence of students in the learning process becomes especially relevant in the conditions of the modern educational environment, where great emphasis is placed on the development of creative thinking and practical skills. It has been found that compositional and figurative thinking is a key component in the process of professional growth of students of construction materials processing technology. The use of modeling and sketching allows students to creatively approach the solution of technical problems, promotes the development of aesthetic perception and analytical skills. The role of layout as a means of visualizing an idea and structuring the concept of material processing is outlined. Mock-ups allow students to test and refine their ideas before moving on to practical production. In particular, they help to evaluate the appearance and functionality of the future product, detect possible defects in advance and help to eliminate them. The importance of sketches as a tool for creative search and self-expression is also considered. Sketches help students create model drawings, which are the basis for further creation of the product. Using them allows students to focus on details and maintain the necessary proportions in their projects. In the context of learning technologies for processing construction materials for students of grades 5-6, it was found that compositional thinking is an essential aspect that contributes to the formation of their creative abilities and the development of imagination and critical thinking. In particular, it is stated that the ability of students to understand the connections between elements and the ability to create artistic compositions from materials are key in the process of processing materials.

References

Луговський О. Ф. Пошукове макетування як засіб формування проектного образу в промисловому дизайні : дис… на здобут. наук. ступеня кандидата мистецтвознавства (доктора філософії): 17.00.07 «дизайн». Харків : Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2018. 321 с.

Мухіна B. C. Вікова психологія. Феноменологія розвитку : підручник для студ. вищ. навч. закладів. Київ : Академія, 2006. 608 с.

Нагорна Н. О. Місце діяльності з проектування і моделювання у процесі формування проектно-технологічної компетентності майбутніх учителів технологій. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Випуск 24. Серія «Педагогічні науки». С. 151–154.

Пискун О. М. Теорія і методика технологічної освіти. Проєктна технологія навчання: навчально-методичний посібник до виконання практичних робіт для студентів спеціальності «Середня освіта (Трудове навчання та технології)». Чернігів : НУЧК імені Т.Г. Шевченка, 2023. 103 с.

Писміченко О., Борисюк З. Мобільно-розвивальні засоби формування художньо-образного мислення у студентів художньо-педагогічних факультетів. Український педагогічний журнал. 2021. № 3. С. 35–45. URL : https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-45-50 (дата звернення: 18.07.2023)

Титаренко В. М. Загальнопедагогічні аспекти формування пізнавального інтересу учнів 5-6 класів при вивченні технологій обробки конструкційних матеріалів. Педагогічні науки. 2022. № 80. С. 24–30.

Флорескул О. І. Сучасні методи розвитку художньо-образного мислення у створенні композиції. Декоративно-прикладне мистецтво в національній системі художньо-педагогічної освіти: сучасний досвід і перспективи : тези доповідей II Всеукраїнської науково-практичної конференції. Одеса : Астропринт, 2022. С. 59–61.

Tytarenko V., Cherniavsky T. Graphic design in future labor education teacher’s computer culture formation. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education. 2020. № 8. С. 58–62.

Published

2023-09-07