REGULATIONS ON ACADEMIC INTEGRITY: IMPLEMENTATION PROBLEMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-30-42

Keywords:

institution of higher education, academic integrity, policy, regulation, violation of academic integrity, text.

Abstract

The article discusses the problems of implementing the policy of academic integrity in higher education institutions; it was found that the implementation of fundamental principles, the formation of an educational environment with zero tolerance for violations of ethical standards requires the development of a policy and the introduction of the practice of academic integrity. The key in this process is the agreement of the declaration of values and their approval in educational practice. The results of the study on the awareness of the essence and meaning of academic integrity and the desire to articulate a position on academic integrity by students of the second (master’s) level of education of the Vinnytsia National Technical University were also analyzed and summarized. The object of the study was the participants' texts on the meaning of academic integrity in a higher education institution. Qualitative-quantitative analysis was applied to the participants’ texts according to the following criteria: 1) identification of positions on the issue of academic integrity; 2) «I»-position (self-discovery, self-analysis, self-exposure); 3) accentuation of texts; 4) appeal to the moral principles of academic integrity. The authors came to the following general conclusions: at the same time as learning the essence, content and meaning of academic integrity at the theoretical level, almost all research participants emphasized the position of observing academic ethical standards; along with this, it was noticeable that the master's students kept silent about the situation of violation and responsibility, which indicates the avoidance of the discussion regarding the procedures for handling cases of violations and responsibility for non-compliance with ethical principles. The declarative nature of the overwhelming number of the studied texts, hiding the «I» position in them, avoiding the articulation of values give grounds for the conclusion that a significant part of master’s students is not aware of the essence and meaning of academic integrity. Generalizations of research results can be used in changing approaches, processes and procedures to improve the system for ensuring academic integrity at the Vinnytsia National Technical University and other institutions of higher education.

References

Академічна доброчесність: стан та фактори впливу. Аналітичний центр CEDOS, Gfk Ukraine, SAIUP, 2016. URL : http://surl.li/gbvxz (дата звернення: 04. 04. 2023 )

Вища освіта в Україні: громадська думка студентів. Загальнонаціональне опитування студентів. Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, 2015. – URL : http://surl.li/gbvyv (дата звернення: 04. 04. 2023)

Мельниченко А. Кодекс честі як інструмент дотримання академічної чесності науковця і освітянина. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету. Київ : Таксон, 2016. С. 171–183.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / [Нац. акад. пед. наук України ; за заг. ред. В. Г. Кременя]. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с.

Положення про академічну доброчесність у ВНТУ / [розроб. О. Слободянюк]. Вінниця, Вінницький національний технічний університет, 2021. URL : https://vntu.edu.ua/uploads/2022/acad.pdf (дата звернення: 04. 04. 2023)

Слободянюк О. М. Моніторинг стану сформованості системи забезпечення академічної доброчесності. Матеріали LI наук.-техн. конф. підрозділів ВНТУ, 2022. URL : https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-inkonf/all-inkonf-2022/paper/view/16066 (дата звернення: 04. 04. 2023)

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. МОН №1/3263-22 від 23. 02. 2022. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/ 2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf (дата звернення: 04. 04. 2023)

Тодорова І. Компоненти академічної доброчесності студентів та умови її формування. Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 24. С. 199–205.

Bertolami C. N. Why our ethics curricula don’t work. Journal of dental education. 2004. № 68. Р. 414–425.

Bowers W. J. Student dishonesty and its control in college. New York: Bureau of Applied Social Research, Columbia University, 1964.

De Lisle J., Joseph-Hyland S., & Bowrin-Williams C. «A little leaven corrupteth the whole lump»: academic cheating as a hindrance to achieving quality in higher education. Caribb Teach Scholar. 2011. № 1 (1). Р. 5–19.

Engler J. N., Landau J.D., Epstein M. Keeping up with the joneses: students perceptions of academically dishonest behaviour. Teach Psychol. 2008. № 35 (2). Р. 99–102.

Karp S. Teaching ethics and professionalism to dental students. Oral Health. 2009. № 99. Р. 15–23.

Kidwell L. A. Student Honor Codes as a Tool for Teaching Professional Ethics. Journal of Business Ethics. 2001. № 29. Р. 45–49. https://doi.org/10.1023/A:1006442925586

McCabe D. L., Trevino L. K. What We Know About Cheating in College: Longitudinal Trends and Recent Developments. Change. 1996. Vol. 28, No. 1. Р. 28‒33.

Paris Communiqué. URL : http://surl.li/gbsoy (дата звернення: 04. 04. 2023)

Published

2024-04-12