ПОЛОЖЕННЯ ПРО АКАДЕМІЧНУ ДОБРОЧЕСНІСТЬ: ПРОБЛЕМИ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-30-42

Ключові слова:

заклад вищої освіти, академічна доброчесність, політика, положення, порушення академічної доброчесності, текст.

Анотація

У статті розглянуто проблеми імплементації політики академічної доброчесності у закладах вищої освіти; з’ясовано, що імплементація фундаментальних принципів, формування освітнього середовища нульової толерантності до порушень етичних стандартів потребує розробки політики та запровадження практики академічної доброчесності. Ключовим у цьому процесі є узгодження декларації цінностей та їх утвердження в освітній практиці. Також проаналізовано та узагальнено результати дослідження щодо усвідомлення суті та значення академічної доброчесності, бажання артикулювати позицію щодо академічної доброчесності здобувачами другого (магістерського) рівня освіти Вінницького національного технічного університету. Об’єктом дослідження були тексти учасників про значення академічної доброчесності в закладі вищої освіти. До текстів було застосовано якісно-кількісний аналіз за такими критеріями: 1) вияв позиції в питанні академічної доброчесності; 2) «Я»-позиція (самовиявлення, самоаналіз, самовикриття); 3) акцентуація текстів; 4) апеляція до моральних принципів академічної доброчесності. Автори прийшли до таких загальних висновків: водночас із засвоєнням суті, змісту і значення академічної доброчесності на теоретичному рівні майже всі учасники дослідження підкреслено акцентували позицію дотримання академічних етичних стандартів; разом з тим було помітне замовчування магістрантами ситуації порушення та відповідальності, що свідчить про уникання дискусії щодо процедур розгляду справ порушень та відповідальності за недотримання етичних принципів. Декларативний характер переважної кількості досліджених текстів, приховування в текстах «Я»-позиції, уникання артикуляції цінностей дають підстави для висновку про неусвідомлення значною частиною магістрантів суті та значення академічної доброчесності. Узагальнення результатів дослідження можуть бути використані при зміні підходів, процесів та процедур для вдосконалення системи забезпечення академічної доброчесності у Вінницькому національному технічному університеті та інших закладах вищої освіти.

Посилання

Академічна доброчесність: стан та фактори впливу. Аналітичний центр CEDOS, Gfk Ukraine, SAIUP, 2016. URL : http://surl.li/gbvxz (дата звернення: 04. 04. 2023 )

Вища освіта в Україні: громадська думка студентів. Загальнонаціональне опитування студентів. Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва, 2015. – URL : http://surl.li/gbvyv (дата звернення: 04. 04. 2023)

Мельниченко А. Кодекс честі як інструмент дотримання академічної чесності науковця і освітянина. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету. Київ : Таксон, 2016. С. 171–183.

Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні : монографія / [Нац. акад. пед. наук України ; за заг. ред. В. Г. Кременя]. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с.

Положення про академічну доброчесність у ВНТУ / [розроб. О. Слободянюк]. Вінниця, Вінницький національний технічний університет, 2021. URL : https://vntu.edu.ua/uploads/2022/acad.pdf (дата звернення: 04. 04. 2023)

Слободянюк О. М. Моніторинг стану сформованості системи забезпечення академічної доброчесності. Матеріали LI наук.-техн. конф. підрозділів ВНТУ, 2022. URL : https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-inkonf/all-inkonf-2022/paper/view/16066 (дата звернення: 04. 04. 2023)

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. МОН №1/3263-22 від 23. 02. 2022. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/ 2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf (дата звернення: 04. 04. 2023)

Тодорова І. Компоненти академічної доброчесності студентів та умови її формування. Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 24. С. 199–205.

Bertolami C. N. Why our ethics curricula don’t work. Journal of dental education. 2004. № 68. Р. 414–425.

Bowers W. J. Student dishonesty and its control in college. New York: Bureau of Applied Social Research, Columbia University, 1964.

De Lisle J., Joseph-Hyland S., & Bowrin-Williams C. «A little leaven corrupteth the whole lump»: academic cheating as a hindrance to achieving quality in higher education. Caribb Teach Scholar. 2011. № 1 (1). Р. 5–19.

Engler J. N., Landau J.D., Epstein M. Keeping up with the joneses: students perceptions of academically dishonest behaviour. Teach Psychol. 2008. № 35 (2). Р. 99–102.

Karp S. Teaching ethics and professionalism to dental students. Oral Health. 2009. № 99. Р. 15–23.

Kidwell L. A. Student Honor Codes as a Tool for Teaching Professional Ethics. Journal of Business Ethics. 2001. № 29. Р. 45–49. https://doi.org/10.1023/A:1006442925586

McCabe D. L., Trevino L. K. What We Know About Cheating in College: Longitudinal Trends and Recent Developments. Change. 1996. Vol. 28, No. 1. Р. 28‒33.

Paris Communiqué. URL : http://surl.li/gbsoy (дата звернення: 04. 04. 2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-12