СТОРІТЕЛІНГ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-165-172Ключові слова:
сторітелінг, зарубіжна література, навчання, технології, трудове навчання, освіта.Анотація
У статті досліджено використання сторітелінгу у викладанні технологій (трудового навчання) та зарубіжної літератури в школі. Сторітелінг – це не лише історія, а й ефективна передача інформації та спонукання до дії за допомогою розповіді. Метод використовується в багатьох сферах, таких, як міжособистісне спілкування, ЗМІ, бізнес, реклама, політика, освіта та мистецтво. Цінність змісту, краса слова та витонченість форми досить важливі в оповіді. Навчання за допомогою історій є інструментом протягом століть, і він продовжує залишатися ефективним методом активізації учнівської уваги. В останні роки педагоги почали досліджувати використання сторітелінгу саме у викладанні технологій та зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти. Сьогодні сторітелінг став поширеним методом навчання. Історії можна використовувати в письмовій чи усній формі і навіть у цифровому вигляді. Це також допомагає познайомити учнів із зарубіжною літературою. Розповідаючи історії про культуру або біографію автора чи місце дії, учні можуть глибше зрозуміти текст. Такий підхід також може допомогти учням емоційно пережити матеріал, що може покращити запам’ятовування матеріалу. Сторітелінг на уроках технологій або професійно-технічної освіти сприяє запуску творчих проєктів для учнів, сприяє розвитку мотиваційних компонентів проєктного навчання, активізації пошуково-дослідницької діяльності при вивченні технологій виробництва. В обох випадках сторітелінг можна використовувати різними способами. Учитель може читати історії вголос класу, просити учнів створити власні історії або включити розповідь у групові проєкти. Головне – використовувати історії як інструмент для покращення навчання, а не як відволікання від нього. Загалом розповідь може бути ефективним інструментом для навчання технологій та зарубіжної літератури в школі, допомагаючи залучити учнів і поглибити їхнє розуміння цих дисциплін.
Посилання
Акулова Н. Ю. Атрошенко Г. І. Технологія «STORYTELLING» на уроках літератури: до проблеми реалізації компетентнісного підходу в межах становлення Нової української школи. Особистісно-професійний розвиток учителя Нової української школи: світові освітні практики, український контекст: матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю. 2019, С. 10‒13. URL : http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/8111/1/%D0%A2%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F%20STORYTELLING_%D0%90%D0%BA%D1%83%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%90%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf (дата звернення: 28.02.2023)
Бурдужа О. Використання інноваційної методики сторітелінг – успішне формування комунікативної компетентності учнів. URL : https://iroipk.idknet.com/KONFERENC/2022_02_Razvitie_lichnostnogo_potentsiala/O.G._Burduzha.pdf (дата звернення: 16.02.2023)
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 6–9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.zarubizhna.literatura-6-9.pdf (дата звернення: 16.01.2023)
Кисельова К. Змінити не можна залишити: що робити зі шкільною програмою з літератури? Дискусія «Навіщо потрібна література в школі» на «Книжковому Арсеналі». URL : https://osvitoria.media/experience/zminyty-ne-mozhna-zalyshyty-shho-robyty-zi-shkilnoyu-programoyu-z-literatury/ (дата звернення: 28.01.2023)
Пелагейченко М. Л. Професійний довідник учителя трудового навчання. Харків : Основа, 2013. 254 с.
Пелагейченко М. Л., Табакова Г. І. Літературна творчість учнів на уроках трудового навчання. Трудове навчання в школі. 2018. № 10 (190). С. 8–12.
Andrews D. H., Hull T. D., Donahue J. A. Storytelling as an Instructional Method: Descriptions and Research Questions Dee. The Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, Volume 3, № 2 (Fall 2009). С. 6‒23. URL : https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1063&context=ijpbl (дата звернення: 18.01.2023)
Gallagher K. In search of a theoretical basis for storytelling in education research: story as method. International Journal of Research & Method in Education, № 34, 2011. С. 49–61. URL : https://www.researchgate.net/publication/233289406_In_search_ of_a_theoretical_basis_for_storytelling_in_education_research_Story_as_method#fullTextFileContent (дата звернення: 8.02.2023)