ФОРМУВАННЯ В ЗДОБУВАЧІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 016 СПЕЦІАЛЬНА ОСВІТА ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК ОРГАНІЗАЦІЇ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ ПІД ЧАС ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-80-91Ключові слова:
надзвичайні обставини, дистанційне навчання, цифрові технології, корекційно-розвиткове заняття, майбутній вчитель-логопед, діти з порушеннями мовлення, цифрові дидактичні вправи.Анотація
У статті звернуто увагу на особливості організації корекційно-розвиткових занять для дітей з особливими освітніми потребами під час дистанційного навчання, значення сучасних цифрових технологій у їх забезпеченні. Визнано доцільним, як потребу часу, використання дистанційного навчання та його технології під час надзвичайних обставин. Вказано на зміну традиційної ролі вчителя спеціальної освіти під час дистанційного навчання, яка не обмежується тільки корекційно-педагогічною діяльністю і потребує нових професійних навичок. Серед іншого, обґрунтована необхідність достатнього рівня розвитку цифрової обізнаності вчителів спеціальної освіти, яка дозволяла б їм належним чином організовувати корекційно-розвиткову роботу під час дистанційного навчання для дітей з особливими освітніми потребами, використовувати різноманітні для цього цифрові платформи та сервіси. Розглянуті переваги їх застосування в корекційно-розвитковій роботі вчителя-логопеда з дітьми, що мають порушення мовлення. Висловлена думка щодо формування в майбутніх вчителів-логопедів, у ході їхнього навчання у закладі вищої освіти, практичних навичок організації корекційно-розвиткової роботи під час дистанційного навчання для дітей з особливими освітніми потребами. І, як наслідок, поглиблення цифрової компетентності майбутніх учителів-логопедів як невід’ємного складника їх професійної підготовки. На прикладі роботи Навчально-логопедичної лабораторії Бердянського державного педагогічного університету як його структурного підрозділу з’ясовані роль та можливості закладу вищої освіти в забезпеченні практичної підготовки майбутніх вчителів-логопедів. З урахуванням наявних напрацювань висвітлено досвід використання учасниками Навчально-логопедичної лабораторії Бердянського державного педагогічного університету цифрових платформ та програм у роботі з дітьми, що мають порушення мовлення в режимі онлайн.
Посилання
Косенко Ю. М., Боряк О. В., Король О. М. Застосування комп’ютерних дидактичних ігор у навчанні історії школярів з порушеннями інтелектуального розвитку в умовах інклюзивного класу. Information Technologies and Learning Tools. 2020. Том 77. № 3. С. 76–89. https://doi.org/10.33407/itlt.v77i3.2837
Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році: додаток до листа Міністерства освіти і науки України 06.09.2022 р. № 1/10258-22. 2022. URL : https://cutt.ly/8BJSusK (дата звернення: 14.10.2022).
Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України 08.10.2020 р. № 1115. 2020. URL: https://cutt.ly/sBJSlpG (дата звернення: 14.10.2022).
Bertoni S., Franceschini S., Puccio G., Mancarella М., Gori S., Facoetti A. Action Video Games Enhance Attentional Control and Phonological Decoding in Children with Developmental Dyslexia. Brain Sciences. 2021. Vol. 11. P. 171–189.
Koh C. A Qualitative Meta-Analysis on the Use of Serious Games to Support Learners with Intellectual and Developmental Disabilities: What We Know, What We Need to Know and What We Can Do. International Journal of Disability, Development and Education. 2020. Vol. 69. P. 1–32.
Mytsyk А. M., Pryshliak М. І. Тelepractice in the System of Providing Correctional and Developmental Services to Children with Speech Disorders: Interaction at a Distance. Journal of History Culture and Art Research. 2020. Vol. 9 (3). P. 94–105. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i3.2674
Nieto-Escamez F., Roldаn-Tapia M. Gamification as Online Teaching Strategy During COVID-19: A Mini-Review. Frontiers in Psychology. 2021. Vol. 12:648552. URL : https://cutt.ly/IBXgWoZ (дата звернення: 10.09.2022).
Tambyraja Sh. R., Farquharson K., Coleman J. Speech-Language Teletherapy Services for School-Aged Children in the United States During the COVID-19 Pandemic. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR). 2021. Vol. 26(2). P. 91–111. doі: 10.1080/10824669.2021.1906249
Zourmpakis A., Papadakis S., Kalogiannakis M. Education of preschool and elementary teachers on the use of adaptive gamification in science education. International Journal of Technology Enhanced Learning. 2022. Vol. 14(1). P. 1–16.
Zhang Q., Yu L., Yu Zh. A Content Analysis and Meta-Analysis on the Effects of Classcraft on Gamification Learning Experiences in terms of Learning Achievement and Motivation. Education Research International. 2021. P. 1–21. https://doi.org/10.1155/2021/9429112