ВИКОРИСТАННЯ ГЕЙМІФІКАЦІЇ В СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ПІДЛІТКІВ – ВИМУШЕНИХ ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-3-92-103Ключові слова:
збройна агресія, підлітки – вимушені переселенці, соціально-психологічна адаптація, школа, гейміфікація.Анотація
У статті викладено власний погляд на проблему соціально-психологічної адаптації підлітків, які внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України стали вимушеними переселенцями. Схарактеризовано важливість вивчення досвіду зарубіжних колег щодо використовуваних ними методів (заходів), які дозволяють підлітку-вимушеному переселенцю більш швидше адаптуватися до нового освітнього середовища в незнайомій йому країні. Проаналізовано сутнісні характеристики соціально-психологічної адаптації підлітків-вимушених переселенців. Зазначено, що провідним інститутом, який забезпечує належні умови соціально-психологічної адаптації підлітків – вимушених переселенців, є школа. Обґрунтовано доцільність використання в умовах школи методу гейміфікації як способу впливу на процес соціально-психологічної адаптації підлітків – вимушених переселенців, зваживши на їх інтереси, захоплення цифровими засобами та постійне користування Інтернетом. Висвітлені структурні елементи методу гейміфікації в освітньому процесі, вказано на його переваги. Визначено основні завдання соціально-психологічної адаптації підлітків засобами гейміфікації (субкультурна ідентифікація, самоактуалізація, емоційне співналаштування). Представлено алгоритм впровадження та використання методу гейміфікації у цьому процесі. Наголошено на доцільності створення якісного освітнього контенту, схарактеризовано його елементи (динаміка, механіка та компоненти). Підкреслюється важливість ролі вчителя при застосуванні методу гейміфікації. Акцентовано, що професійна компетентність педагогічного та соціального працівника при цьому розглядається як необхідна умова досягнення цілей, зумовлених використанням гейміфікації. У контексті удосконалення методів, які б забезпечували ефективність соціально-психологічної адаптації підлітків, які є вимушеними переселенцями на етапі їх навчання в школі, визнано, що досить важливим є поширення власних напрацювань щодо цього.
Посилання
Жданович Ю. М. Особливості адаптації дітей вимушених переселенців. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2017. Вип. 21 (1). С. 204–214.
Коваленко А. Б., Хачатурян Ю. Р. Особливості соціально-психологічної адаптації дітей-мігрантів в освітньому середовищі. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2020. С. 5–19.
Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Національна академія педагогічних наук України. 2021. 52 с. URL : https://cutt.ly/PZFUWOp (дата звернення: 17.08.2022)
Нечереда В. Б., Кириченко В. І. Підлітки уразливих категорій: типологія і особливості виховання в умовах закладів загальної середньої освіти: метод. посіб. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2019. 134 с.
Bizota К., Makri К. Gamifying the Refugee Classroom: Challenges and Potential. Handbook of Research on the Influence and Effectiveness of Gamification in Education. 2022. 835 р. 10.4018/978-1-6684-4287-6
Cho A. Korean immigrant teenagers’ literacy practices and identity negotiation through smartphone use. Applied Linguistics Review. 2022. URL: https://doi.org/10.1515/applirev-2022-2012 (дата звернення: 04.10.2022)
Correa-Velez I., Gifford S. M., Barnett A. G. Longing to belong: Social inclusion and wellbeing among youth with refugee backgrounds in the first three years in Melbourne Australia. Social Science & Medicine. 2010. 71 (8). Р. 1399–1408.URL : https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2010.07.018 (дата звернення: 04.10.2022)
Crocetti Е., Golfieri F. Gamification Strategy for the PROMIS Curriculum Module: Social Inclusion of Adolescents with a Migrant Background. Best Practices for the Gamification of Social Inclusion in Online Learning / O. Negru-Subtirica, R. Erentaite (ed.). Romania : Editura ASCR, 2022. Р. 83–124.
Fazel M., Stein A. The mental health of refugee children. Archives of Disease in Childhood. 2002. 87(5). Р. 366–370. https://doi.org/10.1136/adc.87.5.366
Kalkman K., Clark A. Here we like playing princesses – newcomer migrant children’s transitions within day care: exploring role play as an indication of suitability and home and belonging. European Early Childhood Education Research Journal. 2017. 25. Р. 292–304. doi: 10.1080/1350293X.2017.1288020
Kia-Keating M., Ellis B. Belonging and Connection to School in Resettlement: Young Refugees, School Belonging, and Psychosocial Adjustment. Clinical child psychology and psychiatry. 2007. №12. Р. 29–43. 10.1177/1359104507071052.
Lacroix L., Rousseau C., Gauthier M.-F., Singh A., Giguère N., Lemzoudi Y. Immigrant and refugee preschoolers’ sandplay representations of the tsunami. The Arts in Psychotherapy. 2007. 34. Р. 99–113. doi: 10.1016/j.aip.2006.09.006
Porter M, Haslam N. Predisplacement and Postdisplacement Factors Associated With Mental Health of Refugees and Internally Displaced Persons: A Meta-analysis. JAMA. 2005. 294(5). Р. 602–612. doi:10.1001/jama.294.5.602
Rousseau C., Benoit M., Lacroix L., Gauthier M.-F. Evaluation of a sandplay program for preschoolers in a multiethnic neighborhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2009. 50. Р. 743–750. doi: 10.1111/j.1469-7610.2008.02003.x
Schachner M. K., Juang L., Moffitt U., Van de Vijver F. J. R. Schools as acculturative and developmental contexts for youth of immigrant and refugee background. European Psychologist. 2018. 23(1). Р. 44–56.
Ukraine situation flash update. UNHCR. URL: https://unh.cr/62ed1b2421 (дата звернення: 10.08.2022)
One hundred days of war in Ukraine have left 5.2 million children in need of humanitarian assistance. UNICEF. URL: https://cutt.ly/HVysIza (дата звернення: 10.08.2022)
Vedder P. H., Horenczyk G. Acculturation and the school. The Cambridge handbook of acculturation psychology / In D. L. Sam, J. W. Berry (Eds.). Cambridge University Press. 2006. Р. 419–438. https://doi.org/10.1017/CBO9780511489891.031
Wentzel K. R., Russell S., Baker S. Emotional support and expectations from parents teachers and peers predict adolescent competence at school. Journal of Educational Psychology. 2016. 108 (2). Р. 242–255.
Werbach K., Hunter D. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Wharton Digital Press. 2012. 149 р.
Yaroshenko O., Kokorina L., Shymanovych I., Naumovska N., Shchaslyva N., Serdiuk N. The Modern Principles of Gamification in the Teaching of English as a Foreign Language. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. 14. Р. 437–452. https://doi.org/10.18662/rrem/14.1Sup1/560