ОСОБЛИВОСТІ ВИХОВНОЇ РОБОТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-485-491Ключові слова:
організація освітнього процесу, виховна робота, воєнний стан, безпекові дії, психологічна, педагогічна підтримка.Анотація
У статті проаналізовано основні напрями організації освітнього процесу в умовах воєнного стану та обґрунтовано потребу іншого змісту та підходів до проведення виховної роботи. Основним напрямом має стати забезпечення безпекової складової здоров'я особистості, створення умов для її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя. Зазначено, що під час війни школа стає осередком, який дає змогу дітям отримувати не лише знання, але й психолого-педагогічну підтримку, не втрачати відчуття приналежності до спільноти. Тому надзвичайно важливо гнучко підходити до організації роботи школи та налаштувати освітній процес так, щоб він був комфортним для дітей та педагогів. Проаналізовано організацію виховної роботу з класом за допомогою активного використання сучасних технологій, що зумовлено перебуванням на дистанційному навчанні упродовж тривалого часу. Узагальнено основні положення методичних рекомендацій щодо організації виховної роботи під час воєнного стану та прийоми формування рис і якостей «українця-переможця» у війні російської федерації проти України: моральної стійкості, витримки, сили волі і твердості духу. Наголошено, що багато часу варто присвятити роботі в асинхронному режимі: спілкування в месенджерах, виконання учнями вправ та завдань, що передбачають психологічне розвантаження, техніки врегулювання емоційного стану тощо. Отже, планування та організацію виховної роботи потрібно здійснювати з урахуванням воєнного стану, викликів та загроз. Особливу увагу потрібно звернути на організацію індивідуальної роботи з емоційно вразливими учнями, а також подбати про максимально можливий у складних умовах воєнного стану стійкий психологічний стан педагога.
Посилання
Вивчаючи міжнародне гуманітарне право : навч.-метод. посіб. для закладів середньої освіти / М. Єлігулашвілі, О. Козорог, Т. Короткий, Н. Хендель; за ред. радника президента Товариства Червоного Хреста України з міжнародного гуманітарного права, к.ю.н. Т. Короткого. Київ : УГСПЛ; Одеса : Фенікс, 2019. URL : https://helsinki.org.ua/wp-content/uploads/2020/04/Prev_Posibnyk_MGB_A4-4.pdf (дата звернення: 31.07.2022).
Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу у 2021/2022 навчальному році в початковій школі в умовах воєнного часу. URL : https://mon.gov.ua/ua/news/rozrobleno-metodichni-rekomendaciyi-shodo-organizaciyi-osvitnogo-procesu-u-20212022-navchalnomu-roci-v-pochatkovij-shkoli-v-umovah-voyennogo-chasu (дата звернення: 31.07.2022).
Основи безпеки життєдіяльності в умовах бойових дій. Методичні рекомендації до наскрізної навчальної програми з позашкільної освіти оздоровчого напряму. Рекомендовано вченою радою Інституту проблем виховання НАПН України (протокол № 4 від 31 березня 2022 р.). URL : https://mon.gov.ua/ua/news/osnovi-bezpeki-zhittyediyalnosti-v-umovah-bojovih-dij-metodichni-rekomendaciyi-dlya-pozashkillya (дата звернення: 31.07.2022).
Про організацію освітнього процесу. Лист Міністерства освіти і науки від 06.03.2022 року №1/3371-22URL : http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/86062/ (дата звернення: 31.07.2022).
Ройз С. Супергерої безпеки. Як підготувати дітей до можливих надзвичайних ситуацій. URL : http://zdo12.cv.ua/wp-content/uploads/2022/02/My.hotovi.Pro_.ditey_.03.02.pdf (дата звернення: 31.07.2022).
Shi Yi, Yaroschchuk L. Post Corona Society: How to Teach People be Social Again. Postmodern Openings, 2020. Volume 11. Issue 1. Supl. 2. Р. 169–176. URL : https://lumenpublishing.com/journals/index.php/po/article/view/2918 (дата звернення: 31.07.2022).