ПОТЕНЦІАЛ ТРЕНІНГОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ФОРМУВАННЯ ЕМОЦІЙНО-ВОЛЬОВОЇ СТІЙКОСТІ ТА ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНІ ТА МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-81-92Ключові слова:
професійна підготовка, здобувачі освіти, освітній процес, тренінгові технології, емоційно-вольова стійкість, стресостійкість, ціннісносмислова компетентність, толерантністьАнотація
Виклики сьогодення разом із загрозами російсько-української війни характеризуються непередбачливістю та насиченістю стресорів, що впливають на всі сфери життя. Не є виключенням й освітня галузь, яка має змінити підходи до організації професійної підготовки здобувачів освіти. Майбутні фахівці повинні бути готовими до усіх перешкод та викликів сьогодення, а найголовніше вміти ефективно продовжувати професійну діяльність. Дана стаття присвячена розгляду процесу формування емоційно-вольової стійкості як провідної властивості особистості та вдосконалення ціннісно-смислової компетентності, що забезпечує здатність особистості протистояти різним видам стресів, стабілізувати власний психоемоційний стан та ефективно виконувати діяльність у межах компетентності. У статті проводиться ґрунтовний теоретико-методичний аналіз дефініції «емоційно-вольова стійкість» через порівняння двох основних взаємодоповнюючих визначень «емоційна стійкість» та «стресостійкість», що лежать у її основі. Враховуючи особливості формування емоційно-вольової стійкості, а саме важливість включення освітнього середовища із розглядом можливих патернів поведінки обумовлюють зміни щодо усталених традиційних методів викладання у закладах вищої освіти. Задля підвищення рівня освітнього процесу та вдосконалення професійної підготовки здобувачів освіти вважаємо доцільним використання потенціалу тренінгових технологій як потужного інструменту щодо формування емоційно-вольової стійкості та ціннісно-смислової компетентності майбутніх фахівців. Тренінгові технології у нашому дослідженні розглядаємо як вагомий засіб у формуванніпрак тичних умінь, вдосконаленні соціальних установок й особистісного досвіду, поглибленні теоретичних знань в галузі ефективного міжособистісного спілкування. Використання потенціалу тренінгових технологій щодо формування емоційно- вольової стійкості та цінісно-смислової компетентності у здобувачів освіти вважаємо необхідною складовою освітнього процесу сучасного закладу вищої освіти. виходимо з тих міркувань, що тренінги сприяють більш ефективному навчанню, допомагають створити мотивуюче та стимулююче освітнє середовище, в якому студенти можуть розвинути свої особистісні та професійності якості, вдосконалити ціннісно-смислову компетентність, а також матимуть змогу сформувати необхідні практичні навички відповідно до різних стресів, що поставатимуть перед ними у майбутній діяльності.
Посилання
Бевз Г. М. Основні положення щодо проведення тренінгів / Г. М. Бевз, О. П. Главник. URL: https://osvita.ua/school/method/technol/598/ (дата звернення: 15.06.2024).
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел.; з дод., допов. та CD. Ірпінь: ВТФ «Перун», 2007. С. 1472.
Дудка Т. М. Психологічні особливості стресостійкості особистості. URL: http://kspodn.onu.edu.ua/index. php/kunena/sektsiya-3-fenomeni-psikhologichnogozdorovya-ta-ortobiozu-lyudini-psikhoistorichnijvimir/203-psikhologichni-osoblivostistresostijkostiosobistosti (дата звернення: 17.06.2024)
Зливков В. Л., Лукомська С. О. Сучасні тренінгові технології розвитку особистості в освіті. Київ, 2022. 184 с.
Інноватика у вихованні: збірник наук. праць. Вип. 7. Том 2 / упоряд. О. Б. Петренко. Рівне : РДГУ, 2018. 268 с.
Калаур С. М. Використання тренінгових технологій у процесі формування готовності майбутніх фахівців соціальної сфери до розв’язання конфліктів у прфесійній діяльності. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2017. Вип. 5 (1). С. 86–98.
Кудінова М. С. Порівняльний аналіз понять «стресостійкість» та «емоційна стійкість». Теорія і практика сучасної психології. 2016. № 1. С. 22–28.
Лапшинська Г. Вікові особливості емоційної стійкості учнів. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/6822 (дата звернення: 14.06.2024).
Мешко Г. М., Мешко О. І. Психолого-педагогічний тренінг як засіб гармонізації особистості майбутнього вчителя. Освіта регіону. 2013. № 3 (33). С. 330–335.
Мигаль Г. В., Протасенко О. Ф. Стресостійкість людини-оператора. Методи підвищення стресостійкості. URL: https://docplayer.net/30299844-Stresostiykistlyudinioperatora-metodi-pidvishchennya-stresostiykosti (дата звернення: 17.06.2024).
Підласий І. П. Практична педагогіка або три технології: інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2004. 616 с.
Cорока О. В. Тренінгові технології у підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності. Інновації в освіті: реалії та перспективи розвитку: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, 20 травня 2022 р.). Тернопіль: ЗУНУ, 2022. С. 70–74.
Тодорів Л. Д. Рефлексивні складові самосвідомості та їх розвиток в умовах занять з елементами тренінгу. Практична психологія та соціальна робота. 2003. № 2 (3). С. 79–86.
Тренінгові технології навчання з економічних дисциплін: [навч. посіб.] / Г. О. Ковальчук, Н. Ю. Бутенко, М. В. Артюшина та ін. Київ: КНЕУ, 2006. 320 с.
Швалб Ю. М. Задачний підхід до побудови посібника тренінгу у ВУЗі. Психологічні тренінгові технології у правоохоронній діяльності: науково-методичніта організаційно-практичні проблеми впровадження і використання, перспективи розвитку: матер. міжнар. наук.-практ. конф., (м. Донецьк, 27-28 травня 2005 року). Донецьк : ДЮІ, 2005. С. 42–45.