ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ІЗ СИНДРОМОМ ДЕФІЦИТУ УВАГИ З ГІПЕРАКТИВНІСТЮ ЗАСОБАМИ МУЗИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-156-165

Ключові слова:

дефіцит уваги, гіперактивність, молодші школярів, музична терапія, слухання музики, музичний рух, музично-ігрові методи

Анотація

У статті досліджується питання особливостей психолого-педагогічного супроводу дітей молодшого шкільного віку із синдромом дефіциту уваги з гіперактивністю та вплив зазначених особливостей на організацію навчання таких дітей у закладах загальної середньої освіти. Актуальність представленої проблеми обумовлюється розповсюдженістю зазначеного розладу серед учнів початкової школи та необхідністю педагогічної корекції наведеного синдрому й психотерапевтичної роботи з сім’єю. Авторами виділяються причини, що впливають на поширеність синдрому дефіциту уваги з гіперактивністю серед молодших школярів та які обумовлені окрім біологічних особливостей також емоційними та стресогенними причинами, пов’язаними із наявним військовим станом у країні. У результаті аналізу сучасних досліджень було виявлено, що малодослідженим аспектом зазначеної проблеми на сьогодні залишається питання особливостей корекції та супроводу молодших школярів із синдромом ДУГ засобами музичної діяльності. Автори акцентують увагу, що підхід до корекції синдрому ДУГ комплексний і до подібної роботи залучаються також фахівців суміжних галузей в залежності від ступеню тяжкості симптомів.У статті розглядаються методи і прийоми музично-педагогічного та поліхудожнього впливу на стан гіперактивних дітей у процесі навчання на уроках музичного мистецтва у ЗЗСО та у позакласній роботі. У роботі розкриваються напрями, за якими здійснюватиметься музично-корекційний вплив, виходячи із зазначених типових ознак СДУГ. Виділяються функції, які виконує музика на корекційних заняттях, основною з яких є зняття підвищеної збудливості дитини та утримання й розширення об’єму і часу уваги.Акцентується увага на умовах музично-терапевтичної роботи з гіперактивними дітьми на уроках музичного мистецтва та поетапність цієї роботи.У роботі розкриваються види музичної діяльності, що використовуються у програмі психолого-педагогічної підтримки молодших школярів з СДУГ. Автори дають рекомендації щодо вибору музичних творів для прослуховування задля корекції емоційних станів, надмірної рухової активності, мовних розладів, страхів, які найчастіше властиві дітям та підліткам із СДУГ. Доведено, що метод музичного руху та пластичного інтонування є ефективним психотерапевтичним засобом корекції емоційної сфери дитини із синдромом ДУГ. Також пропонуються різноманітні вправи на розвиток навичок вольової регуляції та контроль гіперактивності.

Посилання

Алєксеєва І., Калшикова М. Гіперактивні діти: корекція поведінки. Київ : Шкільний світ, 2011. 96 с.

Атаманчук Н. М. Арт-техніки у психокорекційній роботі з гіперактивними дітьми. Практична психологія в інклюзивному середовищі : матеріали І Всеукраїнської наукової Інтернет-конференції. Переяслав-Хмельницький : Видавець Я. М. Домбровська. 2019. С. 50–53.

Бєляєва О. Е., Кирилова О. О. Гіперактивна дитина. Харків : Основа, 2018. 176 с.

Боряк О., Одинченко Л. Молодші школярі з гіперактивним розладом із дефіцитом уваги в умовах сучасного інклюзивного простору. Педагогічні науки: історія, інноваційні технології. 2020. № 5-6 (99-100). С. 12–22.

Войтко В. В. Синдром дефіциту уваги і гіперактивності (СДУГ) у дітей: психолого-педагогічний супровід : навчально-методичний посібник. Кропивницький : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2023. 76 с.

Годлевська В. Синдром дефіциту уваги з гіперактивністю у дітей молодшого шкільного віку: сутність, діагностика, корекція. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2021. Випуск 9. С.73–78.

Єрофеєва А. Гіперактивна дитина. Шкільний світ. 2011. № 14. С. 5–8.

Ілляшенко Т. Діти з гіперактивними розладами та дефіцитом уваги Початкова школа. 2009. № 6. С. 54–56.

Непосидько Ф., Макаренко С. Психолого-медико-педагогічна допомога гіперактивним дітям. Шкільний світ. 2008. № 47. С. 5–8.

Романчук О. Гіперактивний розлад з дефіцитом уваги у дітей. Львів : Джерело, 2008. 326 с.

Jackson N. A. A survey of music therapy methods and their role in the treatment of early elementary school children with ADHD. J Music Ther. 2003 Winter; 40 (4), 302–323. doi: 10.1093/jmt/40.4.302. PMID: 15015907.

McFerran K. Quenching a Desire for Power: The Role of Music Therapy for Adolescents With ADHD. Australasian Journal of Special Education. 2009. 33 (1), 72–83. doi:10.1375/ajse.33.1.72

Rickson D. J. Instructional and improvisational models of music therapy with adolescents who have attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a comparison of the effects on motor impulsivity. J Music Ther. 2006 Spring; 43 (1), 39–62.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30