ВИКОРИСТАННЯ СТОРІТЕЛІНГУ В ІНКЛЮЗИВНІЙ ОСВІТІ ЯК ПРОВІДНИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Віта ЯКОВЕНКО Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-3826-037X

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-177-183

Ключові слова:

сторітелінг, інклюзивна освіта, розвиток мовлення, комуніка- ція, діти дошкільного віку

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ефективності використання сторітелінгу в інклюзивній освіті як однієї з провідного аспекту розвитку дітей дошкільного віку. Розглянуто теоретичні аспекти застосування сторітелінгу в педагогічній практиці, зокрема в контексті розвитку мовленнєвих навичок, мислення, соціальної взаємодії та емпатії у дітей з різними освітніми потребами. Піднімається тема дослідження, що обумовлена зростанням інтересу до інноваційних методів навчання, які сприяють створенню ефективного інклюзивного освітнього середовища. Сторітелінг, як метод, що базується на використанні історій, казок, притч та оповідей, має значний потенціал для розвитку когнітивних, соціальних та емоційних навичок дітей, особливо тих, які потребують особливої уваги. У статті проаналізовано різні типи сторітелінгу, зокрема класичний, активний та цифровий, з акцентом на можливості їх застосування в дошкільній освіті. Особливу увагу приділено використанню цифрового сторітелінгу, а саме візуальним елементам, такими як картинки, відеопрезентації, скрайбінг та інфографіка, як ефективного засобу розвитку уяви, мовлення та пам'яті у дітей дошкільного віку. Дослідження базується на аналізі наукових праць, присвячених сторітелінгу, а також на практичному досвіді застосування цього методу в дошкільних освітніх закладах. Результати дослідження підтверджують ефективність використання сторітелінгу в інклюзивній освіті. Цей метод сприяє створенню доступного та привабливого середовища для навчання, дозволяючи кожній дитині здійснювати власний когнітивний розвиток на власному рівні. Стимулюючи уяву, творчість та емоційну взаємодію, сторітелінг сприяє формуванню мовленнєвих, комунікативних та соціальних навичок у всіх дітей, незалежно від їхніх індивідуальних особливостей чи особливих потреб. У статті також розроблено методичні рекомендації для педагогів щодо інтеграції сторітелінгу в освітній процес, з урахуванням індивідуальних особливостей кожної дитини. Ці рекомендації спрямовані на створення інклюзивного середовища, що сприятиме гармонійному розвитку дошкільнят.

Посилання

Бондаренко Н. В. Storytelling як комунікаційний тренд і всепредметний метод навчання. Молодь і ринок, 7 (174), 2019, 130–135.

Гич Г. М. Сторітелінг як інноваційна методика формування мовної компетентності учнів ЗНЗ. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2015. № 4. 188–191

Горбач Н. В. Техніка сторітеллінгу в педагогічній практиці. Академічні студії: Серія «Педагогіка». 2021. № 3. С. 187–192.

Горбач Н. В., Папежук О. В. Сторітелінг як сучасна методика розвитку мовлення дошкільника. Академічні студії. 2022. № 1. С. 237–241.

Калюжна Н. С., Самойленко Н. Сторітеллінг як один із методів підготовки майбутніх учителів до роботи в умовах інклюзивного класу. Педагогічна освіта: теорія і практика. Збірник наукових праць. 2019. Т. 1, Вип. 26 С. 92–98.

Harriott W. A., Martin S. S. Using Culturally Responsive Activities to Promote Social Competence and Classroom Community. Teaching Exceptional Children. 2004, Vol. 37 (1), pp. 48–54.

Robin B. R. Digital Storytelling: A Powerful Technology Tool for the 21st Century Classroom. Theory Into Practice. 2008, Vol. 47 (3), pp. 220–228

Zdanevych L., Chagovets A., Apreleva I., Prytuliak L., Yaroslavtseva M. Fostering Psychological in Stulent Educators for Working in Inclusive Groups at the Preschool Institutions. Applied Linguistics Research Gornal. Arl Journal 2020. 4 (9). 221–228.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30