НАУКОВА АКТИВНІСТЬ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ УНІВЕРСИТЕТУ: РЕФЛЕКСІЇ ВПЛИВУ УМОВ СУЧАСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-56-70Ключові слова:
наукова активність, науково-педагогічні працівники, університет, війна, мирний час, Covid-2019.Анотація
Сучасні умови глобального розвитку ставлять перед науково-педагогічними працівниками закладів вищої освіти низку викликів, які вони мають долати при обмежених ресурсах та під впливом різних обставин. Дослідження, описане в статті, спрямоване на вивчення факторів, що впливають на наукову активність науково-педагогічних працівників у різні періоди, зокрема, в мирний і військовий час. Результати аналізу вказують на ключові обмеження та стимули, які перешкоджають активності науково-педагогічних працівників університетів. У мирний період основними перешкодами для наукової активності є завантаженість організаційною та методичною роботою, а також низька фінансова мотивація. У контексті військових подій емоційна виснаженість та фінансові виклики стають основними факторами, які стримують наукову активність науково-педагогічних працівників разом із понад нормованою завантаженістю. Результати дослідження показують, що важливим чинником для наукової активності є також гнучкі умови роботи, що передбачають організацію навчання в змішаному форматі. У ході аналізу з’ясовано, що наукова активність вимагає законного часу для наукової роботи, що передбачає баланс між навчальною і методичною її видами, адміністративними обов'язками та можливістю поглибленого наукового дослідження. Цікавим відкриттям стало те, що молоді викладачі є найбільш продуктивними. Це підкреслює важливість їх підтримки та розвитку. Висновки дослідження доводять важливість і необхідність оптимізації роботи університетів, особливо в контексті збалансованого розподілу навантаження, зосередження на психологічному та емоційному благополуччі, а також створенні сприятливих умов для наукової діяльності, зокрема і для молодих науково-педагогічних працівників додатково, на локальному, регіональному та національному рівнях. Ці висновки можуть служити основою для розробки ефективних стратегій підтримки науково-педагогічних працівників та підвищення наукової активності в університетах в умовах динамічних змін.
Посилання
Інструкції з планування робочого часу науково-педагогічних працівників Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара від 01.09.2021, № 240. URL : https://www.dnu.dp.ua/docs/osvitnya/Instrukcia_ Planuvannya_rob_chasu_NPP_2021.pdf (дата звернення: 12.07.2023)
Кодекс законів про працю України від 23.07.1996 р. № 322-08. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (дата звернення: 31.07.2023)
Положення про планування та облік роботи науково-педагогічних працівників НУБіП України від 03.03.2021, протокол № 7. URL : https://nubip.edu.ua/ sites/default/files/u187/polozhennya_pro_oblik_2021.pdf (дата звернення: 12.07.2023)
Попова А. С., Линдіна Є. Ю. Фактори, що перешкоджають науковій активності науково-педагогічних працівників у мирний та воєнний час. Наука ІІІ тисячоліття : пошуки, проблеми, перспективи розвитку : матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (20-21 квітня 2023 року) : збірник тез. Бердянськ : БДПУ, 2023. С. 204–208.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 28.03.2023)
Про планування та облік основних видів роботи педагогічних та науково-педагогічних працівників Бердянського державного педагогічного університету : Положення від 01.07.2019 р. № 56. URL : https://bdpu.org.ua/wp-content/ uploads/2020/03/Navantazhennia_BDPU_2019_sayt.pdf (дата звернення: 24.03.2023)
Як викладачам ефективно займатися наукою. КПІ ім. Ігоря Сікорського. URL : https://kpi.ua/1027-4 (дата звернення: 01.08.2023)
Apkarian N., Henderson C., Stains M., Raker J., Johnson E., Dancy M. What really impacts the use of active learning in undergraduate STEM education? Results from a national survey of chemistry, mathematics, and physics instructors. PLoS One, 2021, 16 (2). URL : https://doi: 10.1371/journal.pone.0247544 (дата звернення: 22.07.2023)
Brownell S., Tanner K. Barriers to faculty pedagogical change: lack of training, time, incentives, and tensions with professional identity? CBE Life Sci Educ. 2012, 11 (4). Р. 339-346. URL: https://doi: 10.1187/cbe.12-09-0163 (дата звернення: 22.07.2023)
Gewin V. Pandemic burnout is rampant in academia. Nature, 2021, 591 (7850). Р. 489–491. URL : https://doi.org/10.1038/d41586-021-00663-2 (дата звернення: 22.07.2023)
Igiri B. Focused Research on the Challenges and Productivity of Researchers in Nigerian Academic Institutions Without Funding. Frontiers in Research Metrics and Analytics, 2021. Vol. 6. URL : https://doi.org/10.3389/frma.2021.727228 (дата звернення: 17.03.2023)
Joseph Jeyaraj J., Wald N., Harland T. Higher education teachers’ experiences of becoming research active: striving for university status in the Global South. Asia Pacific Educ. Rev. 22, 2021. Р. 417–425. URL : https://doi.org/10.1007/s12564-021-09688-8 (дата звернення: 17.03.2023) 13. Kurapov A., Pavlenko V., Drozdov A., Bezliudna V., Reznik A., Isralowitz R. Toward an Understanding of the Russian-Ukrainian War Impact on University Students and Personnel. Journal of Loss and Trauma, 2023. 28(2). Р. 167–174. URL : https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838 (дата звернення: 17.06.2023)
Lopatina H., Tsybuliak N., Popova A., Bohdanov I., Suchikova Y. University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management, Volume 21, Special Issue, 2023. P. 1–11.
Lucenko G., Lutsenko O., Tiulpa T., Sosnenko O., Nazarenko O. Online - Education and training in higher educational institutions of Ukraine: Challenges and benefits. International Journal of Educational Research Open, 2023, Vol. 4. P. 100231. URL : https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100231 (date of access: 16.07.2023).
Matviichuk L., Ferilli S., Hnedko N. Study of the Organization and Implementation of E-Learning in Wartime Inside Ukraine. Future Internet, 2022, 14 (10). P. 295. URL : https://doi.org/10.3390/fi14100295 (date of access: 17.06.2023)
Naumann S., Matyjek M., Bögl K. et al. Doctoral researchers’ mental health and PhD training satisfaction during the German COVID-19 lockdown: results from an international research sample. Sci Rep, 2022, 12. URL : https://doi.org/10.1038/s41598-022-26601-4 (date of access: 19.07.2023)
Pyhältö K., Tikkanen L., Anttila H. The influence of the COVID-19 pandemic on PhD candidates’ study progress and study wellbeing. Higher Education Research & Development, 2023, 42:2. Р. 413-426. URL : https://doi.org/10.1080/ 07294360.2022.2063816 (date of access: 19.07.2023) 19. Rudenko Y., Naboka O., Korolova L., Kozhukhova K., Kazakevych O., Semenikhina O. Online Learning with the Eyes of Teachers and Students in Educational Institutions of Ukraine. TEM Journal, 2021. P. 922–931. URL : https://doi.org/10.18421/tem102-55 (date of access: 19.07.2023)
Sahu P. Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus, 2020. URL : https://doi.org/10.7759/cureus.7541 (date of access: 18.07.2023)
Suchikova Y. A year of war. Science, 2023, 379(6634), 850. URL : https://doi.org/10.1126/science.caredit.adh2925 (date of access: 19.07.2023)
Suchikova Y., Tsybuliak N., Lopatina H., Popova A., Kovachov S., Hurenko O., Bogdanov I. Is science possible under occupation? Reflection and coping strategy. Corporate Governance and Organizational Behavior Review, 2023, 7 (2). Р. 314–324. URL : https://doi.org/10.22495/cgobrv7i2sip10 (date of access: 19.07.2023)
Suchikova Y., Tsybuliak N. Universities without walls: global trend v. Ukraine’s reality. Nature, 2023. 614 (7948), 413. URL : https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y (date of access: 19.07.2023)
Tolman E., Ferguson D., Hubble G. et al. Barriers to teaching evolution in higher education. Evo Edu Outreach 14, 2021, 12. URL : https://doi.org/10.1186/s12052-021-00151-1 (date of access: 19.07.2023)