ІНТЕГРАЦІЯ ІНСТРУМЕНТІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ СТУДЕНТАМ ЖУРНАЛІСТСЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-2-188-198Ключові слова:
англійська мова, журналістська освіта, штучний інтелект, цифрові технології, мультимедійна комунікація, генеративні технології, міжкультурна компетентністьАнотація
У статті розглянуто інтеграцію інструментів штучного інтелекту (ШІ) у викладання англійської мови для студентів, які здобувають освіту за спеціальностями у сфері журналістики, видавничої справи, реклами та медіавиробництва. Наголошено на необхідності оновлення традиційних підходів до мовного навчання, які не завжди враховують специфіку комунікативних і лінгвістичних вимог сучасної медіапрофесії. Метою дослідження є вивчення потенціалу цифрових технологій для розвитку професійно орієнтованих мовних компетентностей у майбутніх журналістів.У статті проаналізовано функціональні можливості інструментів ШІ, що застосовуються в освіті: генеративні платформи для створення текстів, симулятори інтерв’ю, системи корекції мовлення, інструменти машинного перекладу, тренажери усного мовлення. Особливу увагу приділено трансформації ролі викладача, формуванню цифрових та педагогічних навичок, розвитку критичного мислення студентів і дотриманню етичних норм взаємодії з технологіями. Запропоновано модель використання ШІ у викладанні, яка орієнтована на моделювання автентичних професійних ситуацій, характерних для журналістської практики. Описано переваги, серед яких персоналізація навчання, автоматизований зворотний зв’язок, гейміфікація, індивідуальна адаптація матеріалів. Разом з тим, досліджено ризики: зниження академічної доброчесності, штучність мови, надмірна технологічна залежність, нерівний доступ до цифрових ресурсів. Стаття містить практичні рекомендації щодо ефективної інтеграції інструментів ШІ у курси англійської мови для журналістських спеціальностей та сприяє оновленню методичних підходів у фаховій мовній освіті.
Посилання
Андрєєва М. Роль штучного інтелекту у вивченні іноземної мови студентами закладів вищої освіти. Молодь і ринок. 2025. № 12(232). С. 142–147. https://doi.org/10.24919/ 2308-4634.2024.320502.
Глушко В. В., Шакуров Є. О., Арделян О. В. Педагогічна трансформація в цифрову епоху: вплив штучного інтелекту на формування критичного мислення та зміну ролі викладача. Академічні візії. 2025. № 43. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1886.
Давидюк А. Р., Марусич О. О., Дєрняєва О. В. Штучний інтелект як фактор змін у навчанні іноземних мов: український контекст. Педагогічна академія: наукові записки. 2024. № 12. https://doi.org/10.5281/zenodo.14059368.
Освітньо-професійна програма «Журналістика та соціальна комунікація» (бакалаврський рівень). КНУ імені Тараса Шевченка, Інститут журналістики. 2022. URL: http://labs.journ.univ.kiev.ua/navch/wp-content/uploads/2024/07/OPP_ZHurnalistyka-ta-sotsialna-komunikatsiia-2021.pdf
Стандарт вищої освіти України. Перший (бакалаврський) рівень. Спеціальність 061 «Журналістика». Затв. наказом МОН України від 20.06.2019 № 864. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Babacan H., Arık E., Bilişli Y., Akgün H., Özkara Y. Artificial intelligence and journalism education in higher education: digital transformation in undergraduate and graduate curricula in Türkiye. Journalism and Media. 2025. Vol. 6(2). P. 52. https://doi.org/10.3390/journalmedia6020052.
Beckett C., Deuze M. On the role of emotion in the future of journalism. Social Media + Society. 2016. Vol. 2(3). https://doi.org/10.1177/2056305116662395.
edWeb. AI Literacy: Supporting educators in teaching AI digital citizenship and ethics. EdWeb. 2024. 20 August. URL: https://home.edweb.net/webinar/ai20240918/.
Fernández-Barrero M., López-Redondo I., Aramburú-Moncada L. Possibilities and challenges of artificial intelligence in the teaching and learning process of journalism writing: the experience in Spanish universities. Communication & Society. 2024. P. 241–256. https://doi.org/10.15581/003.37.4.241-256.
Gharib P. AI simulations: enhancing skills in a virtual environment. ProfileTree Web Design and Digital Marketing. 2024. 17 May. URL: https://profiletree.com/using-ai-simulations-for-hands-on-training/.
Jane O. C., Ezeonwumelu C. G., Barah C. I., Jovita U. N. Personalized language education in the age of AI: opportunities and challenges. Newport International Journal of Research in Education (NIJRE). 2024. Vol. 4(1). P. 39–44. https://doi.org/10.59298/nijre/2024/41139448.
Kovalenko I., Baranivska N. Integrating artificial intelligence in English language teaching: exploring the potential and challenges of AI tools in enhancing language learning outcomes and personalized education. European Social – Legal Humanitarian Studies. 2024. Vol. 1. P. 86–95. https://doi.org/10.61345/2734-8873.2024.1.9.
N M., S P. K. N. Investigating ESL learners’ perception and problem towards arti- ficial intelligence (AI)-assisted English language learning and teaching. World Journal of English Language. 2023. Vol. 13(5). P. 290. https://doi.org/10.5430/wjel.v13n5p290.
Ofosu-Ampong K., Atebawone E., Mustafa A. S., Koomson A. The shift to artificial intelligence, ChatGPT, and emerging technologies in education. In Chapman and Hall. CRC eBooks. 2024. P. 17–39. https://doi.org/10.1201/9781032716350-2.
Reyes R., Garza D., Garrido L., De La Cueva V., Ramirez J. Methodology for the implementation of virtual assistants for education using Google Dialogflow. Lecture Notes in Computer Science. 2019. P. 440–451. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33749-0_35.
Sikström P., Valentini C., Sivunen A., Kärkkäinen T. How pedagogical agents communicate with students: a two-phase systematic review. Computers & Education. 2022. Vol. 188. Art. 104564. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104564.
Virkus S., Mamede H. S., Rocio V. J. R., Dickel J., Zubikova O., Butkiene R., Vaiciukynas E., Ceponiene L., Gudoniene D. Chatbots scenarios for education. Communications in Computer and Information Science. 2024. P. 207–221. https://doi.org/10.1007/978-3-031-48981-5_17.
Yunina O. Artificial intelligence tools in foreign language teaching in higher education institutions. The Modern Higher Education Review. 2023. Vol. 8. https://doi.org/10.28925/2617-5266.2023.85.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.