THEORETICAL ANALYSIS OF THE BASIC CONCEPTS OF DEVELOPMENTAL EDUCATION OF MATHEMATICS
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-93-105Keywords:
developmental education, secondary education institutions, mathematics education, critical thinking, STEM educationAbstract
The modern world sets new challenges for education. The COVID-19 pandemic and the war have negatively affected to the quality of education, especially in the field of mathematics.Today, the development of mathematics education in Ukraine requires the introduction of innovations. To improve the quality of education, the introduction of methods and principles of developmental mathematics education is considered as an effective tool for overcoming educational losses in secondary education institutions.Developmental education involves the active participation of students in the educational process, the formation of their ability to think independently and solve problems. This approach contributes not only to the assimilation of knowledge, but also to the development of such important qualities as critical thinking, creativity and independence. The work analyzes the experience of national and foreign scientists, considers and characterizes the models of the system of intensive comprehensive development of L. Zankova and the technology of development of intellectual abilities of D. Elkonin-V. Davydova. In the process of analysis, the features of the methods, goals, objectives, conceptual provisions, advantages and disadvantages were investigated.Separately, national developments of the concept of developmental mathematics education were considered. It should be noted that most of the works on the implementation of developmental mathematics education were devoted to education in primary school.During our study, scientists (S. Semenets, S. Skvortsova, N. Tarasenkova and others) were singled out, who emphasize the need for developmental education and create methodological materials on mathematics for its implementation in secondary education institutions. Studying the theoretical foundations of developmental education and the analysis of practical experience of its application in Ukrainian schools indicate that this will be a challenge for the development of modern mathematical education in Ukraine, but it will contribute to the formation of deep mathematical knowledge and skills of students.
References
Benefits and Challenges of Scaffolding. Scaffolding Literacy. URL: http:// scaffoldingliteracy.weebly.com/benefits-and-challenges-of-scaffolding.html (дата звернення: 21.01.2025).
Gabriel P. Advantages & Disadvantages of Scaffolding in the Classroom. URL: https://www.theclassroom.com/advantages-disadvantages-scaffolding-classroom-8008434. html (дата звернення: 21.01.2025).
Graves M., Braaten S. Scaffolding reading experiences for inclusive classes. Educational Leadership. 1996. Vol. 53, No 5. P. 14–16.
McLeod S. Vygotsky’s Theory of Cognitive Development. URL: https://www.simplypsychology.org/vygotsky.html (дата звернення: 20.01.2025).
Rosenshine B., Meister C. The use of scaffolds for teaching higher-level cognitive strategies. Educational Leadership. 1992. Vol. 49, No 7. P. 26–33.
Sawyer R. K. The Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge University Press. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9780511217685_ A24403408/preview-9780511217685_A24403408.pdf (дата звернення: 20.01.2025).
Seifert K., Sutton R. Educational Psychology: Second Edition. Global Text Project. 2009. P. 33–37.
Wood D., Bruner J., Ross G. The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1976. Vol. 17, No 2. P. 89–100.
Wood D., Wood H. Vygotsky, tutoring and learning. Oxford review of Education. 1996. Vol. 22, No 1. P. 5-16.
Безлюдна Н. В. Теорія і практика розвивального навчання. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2016. Вип. 55. С. 63–68.
Виховуємо і розвиваємо дитину раннього віку: навчально-методичний посібник / Гавриш Н. В., Васильєва С. А., Рагозіна В. В.; за заг. ред. Н. В. Гавриш. Кропивницький: Імекс-ЛДТ, 2021. 158 с.
Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О.В. Скрипченко та ін. Київ: Просвіта, 2001. 416 с.
Дерябіна Ю. Використання елементів STEM-освіти для розвитку пізнавальної активності учнів ЗЗСО. Збірник тез наукових доповідей студентів Бердянського державного педагогічного університету на Днях науки. Том 3. Природничі науки (Бердянськ, 14 травня 2020 року). Бердянськ: БДПУ, 2020. С. 11–13.
Дерябіна Ю. Практична реалізація використання елементів STEM-освіти у процесі навчання математики учнів старшої школи. Наумовські читання: матеріали XVIII науково-методичної конференції здобувачів вищої освіти (Харків, 24–25 лист. 2020 р.). Харків: ХНПУ, 2020. С. 118-122.
Дерябіна Ю. Практична реалізація використання елементів STEM-освіти у процесі навчання математики учнів старшої школи. Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Переяслав, 2020. Вип. 65. С. 139–141.
Джерело педагогічних інновацій. Розвивальне навчання ДРіМ – лідер Нової української школи: науково-методичний журнал. Випуск № 4 (32). Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2020. 144 с.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2004. 352 с.
Задоріна О. М., Мітельман І. М., Моторіна В. Г., Папач О. І. Скаффолдинг як інструмент випереджального навчання розв’язування ускладнених геометричних задач методом координат та його дидактико-методичного супроводу. Інноваційна педагогіка. Випуск 74. 2024, C. 33–45.
Наволокова Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Харків: Вид. група «Основа», 2009. 176 с.
Онопрієнко О., Скворцова С. Дидактико-методичні домінанти проєктування навчальної діяльності учнів на уроці математики. NewInception. 2023. №1-2 (11-12). С. 13–26.
Освітня програма системи розвивального навчання ДРіМ. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/06/OP_Sistema_rozvivalnogo_navchannya_ DRiM._Cikl_II_2024.pdf (дата звернення: 21.01.2025).
Результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. URL: https://mon.gov.ua/news/rezultati-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti- pisa-2022 (дата звернення: 20.01.2025).
Семенець С. П. Методологія і теорія розвивального навчання математики: монографія. Житомир: Вид. О.О. Євенок, 2015. 236 с.
Семенець С. П. Творча спадщина Зінаїди Іванівни Слєпкань: концепція розвивального навчання математики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2012. Вип. 3, №8. С. 5–11.
Слєпкань З. І. Психолого-педагогічні та методичні основи розвивального навчання математики. Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. 240 с.