ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ БАЗОВИХ КОНЦЕПЦІЙ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-93-105

Ключові слова:

розвивальне навчання, заклади загальної середньої освіти, навчання математики, критичне мислення, STEM-освіта

Анотація

Сучасний світ ставить перед освітою нові виклики. Пандемія COVID-19 та війна негативно вплинули на якість навчання, особливо в галузі математики. Сьогодні розвиток математичної освіти в Україні потребує запровадження інновацій. Для підвищення якості навчання розглядається введення методів та принципів розвивального навчання математики як ефективний інструмент подолання освітніх втрат в закладах загальної середньої освіти. Розвивальне навчання передбачає активну участь учнів у навчальному процесі, формування в них здатності до самостійного мислення та вирішення проблем. Цей підхід сприяє не тільки засвоєнню знань, але й розвитку таких важливих якостей, як критичне мислення, творчість та самостійність.В роботі проаналізовано досвід вітчизняних і зарубіжних вчених, розглянуто та охарактеризовано моделі системи інтенсивного всебічного розвитку Л. Занкової та технологію розвитку інтелектуальних здібностей Д. Ельконіна-В. Давидової. У процесі аналізу було досліджено особливості методик, цілі, завдання, концептуальні положення, переваги і недоліки. Окремо було розглянуто вітчизняні розробки концепції розвивального навчання математики. Зазначимо, що більшість робіт щодо впровадження розвивального навчання математики було присвячено освіті в початковій школі. У ході нашого дослідження було виділено науковців (С. Семенець, С. Скворцова, Н. Тарасенкова та інші), які наголошують на необхідності розвивальної освіти та створюють методичні матеріали з математики для її впровадження в закладах загальної середньої освіти. Вивчені теоретичні основи розвивального навчання та аналіз практичного досвіду його застосування в українських школах говорять про те, що це стане викликом для розвитку сучасної математичної освіти України, але сприятимуть формуванню в учнів глибоких математичних знань та умінь.

Посилання

Benefits and Challenges of Scaffolding. Scaffolding Literacy. URL: http:// scaffoldingliteracy.weebly.com/benefits-and-challenges-of-scaffolding.html (дата звернення: 21.01.2025).

Gabriel P. Advantages & Disadvantages of Scaffolding in the Classroom. URL: https://www.theclassroom.com/advantages-disadvantages-scaffolding-classroom-8008434. html (дата звернення: 21.01.2025).

Graves M., Braaten S. Scaffolding reading experiences for inclusive classes. Educational Leadership. 1996. Vol. 53, No 5. P. 14–16.

McLeod S. Vygotsky’s Theory of Cognitive Development. URL: https://www.simplypsychology.org/vygotsky.html (дата звернення: 20.01.2025).

Rosenshine B., Meister C. The use of scaffolds for teaching higher-level cognitive strategies. Educational Leadership. 1992. Vol. 49, No 7. P. 26–33.

Sawyer R. K. The Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge University Press. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9780511217685_ A24403408/preview-9780511217685_A24403408.pdf (дата звернення: 20.01.2025).

Seifert K., Sutton R. Educational Psychology: Second Edition. Global Text Project. 2009. P. 33–37.

Wood D., Bruner J., Ross G. The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1976. Vol. 17, No 2. P. 89–100.

Wood D., Wood H. Vygotsky, tutoring and learning. Oxford review of Education. 1996. Vol. 22, No 1. P. 5-16.

Безлюдна Н. В. Теорія і практика розвивального навчання. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2016. Вип. 55. С. 63–68.

Виховуємо і розвиваємо дитину раннього віку: навчально-методичний посібник / Гавриш Н. В., Васильєва С. А., Рагозіна В. В.; за заг. ред. Н. В. Гавриш. Кропивницький: Імекс-ЛДТ, 2021. 158 с.

Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. / О.В. Скрипченко та ін. Київ: Просвіта, 2001. 416 с.

Дерябіна Ю. Використання елементів STEM-освіти для розвитку пізнавальної активності учнів ЗЗСО. Збірник тез наукових доповідей студентів Бердянського державного педагогічного університету на Днях науки. Том 3. Природничі науки (Бердянськ, 14 травня 2020 року). Бердянськ: БДПУ, 2020. С. 11–13.

Дерябіна Ю. Практична реалізація використання елементів STEM-освіти у процесі навчання математики учнів старшої школи. Наумовські читання: матеріали XVIII науково-методичної конференції здобувачів вищої освіти (Харків, 24–25 лист. 2020 р.). Харків: ХНПУ, 2020. С. 118-122.

Дерябіна Ю. Практична реалізація використання елементів STEM-освіти у процесі навчання математики учнів старшої школи. Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції. Переяслав, 2020. Вип. 65. С. 139–141.

Джерело педагогічних інновацій. Розвивальне навчання ДРіМ – лідер Нової української школи: науково-методичний журнал. Випуск № 4 (32). Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2020. 144 с.

Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навчальний посібник. Київ: Академвидав, 2004. 352 с.

Задоріна О. М., Мітельман І. М., Моторіна В. Г., Папач О. І. Скаффолдинг як інструмент випереджального навчання розв’язування ускладнених геометричних задач методом координат та його дидактико-методичного супроводу. Інноваційна педагогіка. Випуск 74. 2024, C. 33–45.

Наволокова Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. Харків: Вид. група «Основа», 2009. 176 с.

Онопрієнко О., Скворцова С. Дидактико-методичні домінанти проєктування навчальної діяльності учнів на уроці математики. NewInception. 2023. №1-2 (11-12). С. 13–26.

Освітня програма системи розвивального навчання ДРіМ. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2024/06/OP_Sistema_rozvivalnogo_navchannya_ DRiM._Cikl_II_2024.pdf (дата звернення: 21.01.2025).

Результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. URL: https://mon.gov.ua/news/rezultati-mizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti- pisa-2022 (дата звернення: 20.01.2025).

Семенець С. П. Методологія і теорія розвивального навчання математики: монографія. Житомир: Вид. О.О. Євенок, 2015. 236 с.

Семенець С. П. Творча спадщина Зінаїди Іванівни Слєпкань: концепція розвивального навчання математики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2012. Вип. 3, №8. С. 5–11.

Слєпкань З. І. Психолого-педагогічні та методичні основи розвивального навчання математики. Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. 240 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30