IMPACT OF ONLINE EDUCATION ON ACADEMIC STAFF'S MENTAL HEALTH OF TEMPORARILY RELOCATED UNIVERSITIES IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-184-197Keywords:
online education, mental health, emotional burnout, war, academic staff, temporarily relocated universitiesAbstract
This article presents the results of an empirical study on the impact of online education on the mental health of academic staff at temporarily relocated universities in Ukraine during the full-scale war. The relevance of the topic stems from the massive digitalization of education amidst ongoing threats, limited resources, and increasing psychological pressure on educators. A mixed-method approach was applied, combining quantitative surveys (GAD-7, MBI-HSS) and semi-structured interviews to provide a deeper analysis of emotional states, challenges, and coping strategies. The sample included 159 academic staff from relocated higher education institutions, 67.9% of whom were internally displaced persons. The findings revealed critical levels of anxiety: 83% of respondents reported moderate or high anxiety levels (GAD-7), and 66.6% demonstrated signs of emotional exhaustion. Key aggravating factors were identified, including power and internet outages, forced relocation, and the fragmentation of academic teams. At the same time, effective coping strategies were reported, such as flexible schedules, peer support within academic communities, and the rethinking of professional identity. The article emphasizes the urgent need for systemic mental health support for academic staff during crises, particularly through institutional policies that promote flexibility, safety, and the preservation of academic community social capital. Future research should take an interdisciplinary approach to studying the long-term impact of chronic stress and professional uncertainty on academic productivity and the quality of education in Ukraine.
References
Гуренко О. І., Мицик Г. М., Попова А. С., Лопатіна Г. О. Використання цифрових технологій для реалізації інклюзивної вищої освіти: перспективи та обмеження. Інклюзія і суспільство : науковий журнал. Кам’янець-Подільський : НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут», 2023. Вип. 2. С. 28–36. https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-4
Ігнатович О. М. Психологічний супровід вчителя в умовах війни. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. № 1. С. 1–10.
Панок В. Г., Максименко С. Д., Слюсаревський М. М. та ін. Захист і підтримка ментального здоров'я українців в умовах війни: монографія. Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 280 с.
Попова А., Сичікова Я., Цибуляк Н., Лопатіна Г., Ковачов С., Попов П. Дистанційне та змішане навчання в університетах України: рефлексії щодо їх впровадження у мирний та воєнний час. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2023. Вип. 2. С. 98–117. https://doi.org/ 10.31494/2412-9208-2023-1-2-98-117
Попова А., Цибуляк Н., Лопатіна Г., Сичікова Я., Романов Р. (2024). Соціально-психологічна адаптація як ключ до інтеграції: дослідження досвіду внутрішньо переміщених осіб з окупованих територій України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. № 1. С. 272–296. https:// doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-272-296
Університет без стін: збереження академічного потенціалу в умовах війни: колективна монографія / за ред. Я. Сичікової. Київ : Aliyant, 2023. 236 с.
Широбоков Ю., Ляска О., Кірічек Н. Ефективність онлайн-консультацій у підтримці психічного здоров'я здобувачів освіти під час війни. Психологія і суспільство. 2023. № 1. С. 1–10.
Lopatina H., Tsybuliak N., Popova A., Bohdanov I., Suchikova Y. University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management. 2023. Vol. 21 (Special Issue). P. 1–11. https://doi.org/10.21511/ppm.21(2-si).2023.02
Maslach C., Jackson S. E., Leiter M. P. Maslach Burnout Inventory Manual. 3rd ed. Mountain View, CA : CPP, Inc., 1996.
Meeks K., Peak A., Dreihaus A. Depression, anxiety, and stress among students, faculty, and staff. Journal of American College Health. 2021. Vol. 71. P. 1–7. https://doi.org/10.1080/07448481.2021.1891913
Melnyk B. M., Hsieh A. P., Tan A., McAuley J. W., Matheus M., Larson B., Dopp A. L. The State of Health, Burnout, Healthy Behaviors, Workplace Wellness Support, and Concerns of Medication Errors in Pharmacists During the COVID-19 Pandemic. Journal of Occupational and Environmental Medicine. 2023. Vol. 65 (8). P. 699–705. https://doi.org/10.1097/JOM.0000000000002889
Spitzer R. L., Kroenke K., Williams J. B., Löwe B. A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Archives of internal medicine. 2006. Vol. 166 (10). P. 1092–1097. https://doi.org/10.1001/archinte.166.10.1092
Suchikova Y., Tsybuliak N. Universities without walls: global trend v. Ukraine’s reality. Nature. 2023. Vol. 614 (7948). P. 413. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y
Tsybuliak N., Suchikova Y., Gurenko O., Lopatina H., Kovachov S., Bohdanov I. Ukrainian universities at the time of war: From occupation to temporary relocation. Torture Journal. 2023. Vol. 33 (3). P. 39–64. https://doi.org/10.7146/torture.v33i3.136256
Tsybuliak N., Lopatina H., Shevchenko L., Popova A., Sychikova Y. Burnout and Migration of Ukrainian University Academic Staff During the War. SAGE Open. 2024. Vol. 14 (3). https://doi.org/10.1177/21582440241279137
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Analysis of war damage to the Ukrainian science sector and its consequences. Paris : UNESCO, 2024. URL: https://www.unesco.org/en/open-access/cc-sa
World Health Organization (WHO). Mental health. 2022. URL: https://www.who.int/ news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response