ВПЛИВ ОНЛАЙН-ОСВІТИ НА ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ТИМЧАСОВО ПЕРЕМІЩЕНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-184-197Ключові слова:
онлайн-освіта, психічне здоров’я, емоційне вигорання, війна, науково-педагогічні працівники, тимчасово переміщені університетиАнотація
У статті висвітлено результати емпіричного дослідження впливу онлайн- освіти на психічне здоров’я науково-педагогічних працівників тимчасово переміщених університетів України в умовах повномасштабної війни. Актуальність теми зумовлена масштабною цифровізацією освіти на тлі постійних загроз, обмежених ресурсів і зростаючого психологічного тиску на освітян. Застосовано змішаний методологічний підхід, що поєднує кількісне анкетування (GAD-7, MBI- HSS) та напівструктуровані інтерв’ю з метою глибшого аналізу психоемоційно- го стану, викликів та адаптаційних стратегій. Вибірку склали 159 науково-педагогічних працівників із переміщених ЗВО, 67,9% з яких — внутрішньо переміщені особи. Результати засвідчили критичний рівень тривожності: 83% респондентів мали середній або високий рівень за шкалою GAD-7, а 66,6% демонстрували ознаки емоційного виснаження. Виокремлено чинники, що загострюють психоемоційний стан: перебої з електропостачанням та інтернетом, вимушена релокація, фрагментація колективів. Разом із тим виявлено ефективні стратегії подолання труднощів, зокрема гнучкий графік, взаємопідтримку в академічному середовищі та переосмислення професійної ідентичності. Стаття акцентує на необхідності системної підтримки психічного здоров’я науково-педагогічних працівників в умовах криз, зокрема через інституційні політики, що враховують гнучкість, безпеку й соціальний капітал академічної спільноти. Перспективи подальших досліджень передбачають міждисциплінарне вивчення впливу тривалого стресу та професійної невизначеності на наукову продуктивність і якість освіти в Україні.
Посилання
Гуренко О. І., Мицик Г. М., Попова А. С., Лопатіна Г. О. Використання цифрових технологій для реалізації інклюзивної вищої освіти: перспективи та обмеження. Інклюзія і суспільство : науковий журнал. Кам’янець-Подільський : НРЗВО «Кам’янець-Подільський державний інститут», 2023. Вип. 2. С. 28–36. https://doi.org/10.32782/2787-5137-2023-2-4
Ігнатович О. М. Психологічний супровід вчителя в умовах війни. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. № 1. С. 1–10.
Панок В. Г., Максименко С. Д., Слюсаревський М. М. та ін. Захист і підтримка ментального здоров'я українців в умовах війни: монографія. Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 280 с.
Попова А., Сичікова Я., Цибуляк Н., Лопатіна Г., Ковачов С., Попов П. Дистанційне та змішане навчання в університетах України: рефлексії щодо їх впровадження у мирний та воєнний час. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2023. Вип. 2. С. 98–117. https://doi.org/ 10.31494/2412-9208-2023-1-2-98-117
Попова А., Цибуляк Н., Лопатіна Г., Сичікова Я., Романов Р. (2024). Соціально-психологічна адаптація як ключ до інтеграції: дослідження досвіду внутрішньо переміщених осіб з окупованих територій України. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. № 1. С. 272–296. https:// doi.org/10.32782/2412-9208-2024-1-272-296
Університет без стін: збереження академічного потенціалу в умовах війни: колективна монографія / за ред. Я. Сичікової. Київ : Aliyant, 2023. 236 с.
Широбоков Ю., Ляска О., Кірічек Н. Ефективність онлайн-консультацій у підтримці психічного здоров'я здобувачів освіти під час війни. Психологія і суспільство. 2023. № 1. С. 1–10.
Lopatina H., Tsybuliak N., Popova A., Bohdanov I., Suchikova Y. University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management. 2023. Vol. 21 (Special Issue). P. 1–11. https://doi.org/10.21511/ppm.21(2-si).2023.02
Maslach C., Jackson S. E., Leiter M. P. Maslach Burnout Inventory Manual. 3rd ed. Mountain View, CA : CPP, Inc., 1996.
Meeks K., Peak A., Dreihaus A. Depression, anxiety, and stress among students, faculty, and staff. Journal of American College Health. 2021. Vol. 71. P. 1–7. https://doi.org/10.1080/07448481.2021.1891913
Melnyk B. M., Hsieh A. P., Tan A., McAuley J. W., Matheus M., Larson B., Dopp A. L. The State of Health, Burnout, Healthy Behaviors, Workplace Wellness Support, and Concerns of Medication Errors in Pharmacists During the COVID-19 Pandemic. Journal of Occupational and Environmental Medicine. 2023. Vol. 65 (8). P. 699–705. https://doi.org/10.1097/JOM.0000000000002889
Spitzer R. L., Kroenke K., Williams J. B., Löwe B. A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Archives of internal medicine. 2006. Vol. 166 (10). P. 1092–1097. https://doi.org/10.1001/archinte.166.10.1092
Suchikova Y., Tsybuliak N. Universities without walls: global trend v. Ukraine’s reality. Nature. 2023. Vol. 614 (7948). P. 413. https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y
Tsybuliak N., Suchikova Y., Gurenko O., Lopatina H., Kovachov S., Bohdanov I. Ukrainian universities at the time of war: From occupation to temporary relocation. Torture Journal. 2023. Vol. 33 (3). P. 39–64. https://doi.org/10.7146/torture.v33i3.136256
Tsybuliak N., Lopatina H., Shevchenko L., Popova A., Sychikova Y. Burnout and Migration of Ukrainian University Academic Staff During the War. SAGE Open. 2024. Vol. 14 (3). https://doi.org/10.1177/21582440241279137
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Analysis of war damage to the Ukrainian science sector and its consequences. Paris : UNESCO, 2024. URL: https://www.unesco.org/en/open-access/cc-sa
World Health Organization (WHO). Mental health. 2022. URL: https://www.who.int/ news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response