THE ORGANISATIONAL AND PEDAGOGICAL BASES OF INFORMATICS TRAINING OF FUTURE VOCATIONAL TEACHERS IN VIRTUAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-243-256Keywords:
informatics training, digital competence, vocational teacher, information and communication technologies, digitalization of education, distance learning, digital educational environment, virtual learning environmentAbstract
The article examines the organizational and pedagogical bases of computer science education of future vocational teachers in the context of digital transformation of education. The relevance of the study is due to the need to form digital competencies of future teachers in accordance with the modern requirements of society, the processes of globalization, European integration and digitalization of education. The current state of the implementation of digital technologies in the professional training of teachers is analyzed and the main problems are identified, in particular, the fragmentation of the integration of information and communication technologies in the educational process, the insufficient level of digital literacy of teachers and students, the lack of uniform standards of digital training and uneven access to digital resources.The purpose of the article is to determine the organizational and pedagogical foundations of computer education of future vocational teachers, to substantiate approaches to its improvement and integration of digital technologies into the educational process. To achieve this goal, methods were used that allowed to substantiate methodological approaches to digital education and formulate recommendations for improving the educational process.The results of the study showed that computer science education is a key element of professional training of teachers, which ensures the development of skills in the effective use of ICT, work with cloud services, web technologies and automated learning systems.A particular emphasis is placed on the updating of the professional roles of teachers within the digital environment, the integration of distance and blended learning into professional training, and the introduction of modern digital educational platforms and virtual learning environments. The directions for improving the training of teaching staff in accordance with state educational standards and the National Qualifications Framework are identified.A proposed model of digital education offers a systematic approach to the formation of digital competencies, adaptation of educational programs to digital challenges, and integration of innovative teaching methods. The study's findings contribute to the development of effective strategies for the introduction of digital technologies in the training of teachers that meet the current challenges and trends in the digitalization of education.
References
Всеукраїнське опитування щодо тенденцій організації дистанційного навчання в закладах освіти в умовах карантину у ІІ семестрі 2020/2021 н.р. Державна служба якості освіти України, 2021. URL: https://new.sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2021/07/ ANALITICHNA-DOVIDKA_vesna_2021-1.docx
Гуревич Р., Гордійчук Г., Кадемія М., Кобися В., Коношевський Л. Підготовка майбутніх учителів в інформаційному освітньому середовищі педагогічних закладів вищої освіти. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 2020, C. 5–14.
Долинський Є. В. Цілі і завдання інформатичної підготовки студентів-перекладачів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, (34), 2013. C. 283–287.
Козубцов І. М. Саган Н. З. Методика випереджаючого викладання освітніх компонентів здобувачам вищої освіти педагогічного, інженерно-педагогічного і технічного напрямків в умовах воєнного часу. 2023, С. 63–67.
Назаревич В. Психолого-педагогічні основи інформатичної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Physical culture and sport: Scientific perspective, (1), 2023. С. 35–39.
Про затвердження Положення про дистанційне навчання: Наказ МОН України від 25.04.2013р. № 466: станом на 16 жовтня 2020р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text.
Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: Розпорядж. Каб. Міністрів України від 23.02.2022р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text
Рівні Національної рамки кваліфікацій. Вебсайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/nacionalna-ramka-kvalifikacij/rivni- nacionalnoyi-ramki-kvalifikacij
Рябова З. В. Професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 80, № 6. С. 369–385. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2020_80_6_23
Стандарт вищої освіти України другий (магістерський) рівень, галузь знань 01 – «Освіта / Педагогіка», спеціальність 015 – «Професійна освіта (за спеціалізаціями)». 18.11.2020 р. №1435. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha- osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/11/20/015_ profesiyna_osvita_mahistr.pdf
Стандарт вищої освіти України перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 – «Освіта / Педагогіка», спеціальність 015 – «Професійна освіта (за спеціалізаціями)». 21.11.2019 р. №1460. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha- osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf
Цифровий порядок денний України 2020 (Digital Agenda for Ukraine 2020). URL: https://www. rada.gov.ua/uploads/documents/40009.pdf
Шевчук Л. Д., Яшанов С. М., Шевчук Б. В. Інтеграція моделей навчання інформатичних дисциплін в інформаційно-освітньому середовищі закладу вищої педагогічної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 39. Т. 3. 296–301.: https://doi.org/10.24919/2308-4863/39-3-47.
Яшанов С. М. Система інформатичної підготовки майбутніх учителів трудового навчання : монографія. / за наук. ред. акад. М. І. Жалдака. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. 486 с.
Holubnycha L., Besarab T., Pavlishcheva Y., Kadaner O., Khodakovska O. E-Learning at the Tertiary Level in and After Pandemic. Acta Paedagogica Vilnensia, 2022, 48. C. 47–60. https://doi.org/10.15388/actpaed.2022.48.3
Staker H., Horn M. ClassifyingK-12 BlendedLearning. Innosight Institute, 2017.