ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ІНФОРМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ У ВІРТУАЛЬОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-243-256

Ключові слова:

інформатична підготовка, цифрова компетентність, педагог професійного навчання, інформаційно-комунікаційні технології, цифровізація освіти, дистанційне навчання, цифрове освітнє середовище, віртуальне навчальне середовище

Анотація

У статті досліджено організаційно-педагогічні засади інформатичної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання в умовах цифрової трансформації освіти. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю формування цифрових компетентностей майбутніх педагогічних кадрів відповідно до сучасних вимог суспільства, процесів глобалізації, євроінтеграції та цифровізації освіти.Проаналізовано сучасний стан впровадження цифрових технологій у професійну підготовку педагогів та виявлено основні проблеми, зокрема фрагментарність інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес, недостатній рівень цифрової грамотності викладачів і студентів, відсутність єдиних стандартів цифрової підготовки та нерівномірний доступ до цифрових ресурсів.Метою статті є визначення організаційно-педагогічних засад інформатичної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання, обґрунтування підходів до її вдосконалення та інтеграції цифрових технологій у навчальний процес. Для досягнення поставленої мети використано методи, що дозволили обґрунтувати методичні підходи до цифрової освіти та сформулювати рекомендації щодо вдосконалення освітнього процесу.Результати дослідження засвідчили, що інформатична підготовка є ключовим елементом професійної підготовки педагогів, що забезпечує розвиток навичок ефективного використання ІКТ, роботу з хмарними сервісами, веб-технологіями та автоматизованими системами навчання. Особливу увагу приділено питанням оновлення професійних ролей педагогів у цифровому середовищі, інтеграції дистанційного та змішаного навчання у професійне навчання, а також впровадженню сучасних цифрових освітніх платформ та віртуальних навчальних середовищ.Визначено напрями вдосконалення підготовки педагогічних кадрів відповідно до державних освітніх стандартів та Національної рамки кваліфікацій. Розкрито особливості інформатичної підготовки педагога професійного навчання, яка передбачає системний підхід до формування цифрових компетентностей, адаптацію освітніх програм до цифрових викликів та інтеграцію інноваційних методів навчання. Дослідження сприяє розробці ефективних стратегій впровадження цифрових технологій у підготовку педагогічних працівників, що відповідають сучасним викликам та тенденціям цифровізації освіти.

Посилання

Всеукраїнське опитування щодо тенденцій організації дистанційного навчання в закладах освіти в умовах карантину у ІІ семестрі 2020/2021 н.р. Державна служба якості освіти України, 2021. URL: https://new.sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2021/07/ ANALITICHNA-DOVIDKA_vesna_2021-1.docx

Гуревич Р., Гордійчук Г., Кадемія М., Кобися В., Коношевський Л. Підготовка майбутніх учителів в інформаційному освітньому середовищі педагогічних закладів вищої освіти. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 2020, C. 5–14.

Долинський Є. В. Цілі і завдання інформатичної підготовки студентів-перекладачів з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, (34), 2013. C. 283–287.

Козубцов І. М. Саган Н. З. Методика випереджаючого викладання освітніх компонентів здобувачам вищої освіти педагогічного, інженерно-педагогічного і технічного напрямків в умовах воєнного часу. 2023, С. 63–67.

Назаревич В. Психолого-педагогічні основи інформатичної підготовки майбутніх учителів фізичної культури. Physical culture and sport: Scientific perspective, (1), 2023. С. 35–39.

Про затвердження Положення про дистанційне навчання: Наказ МОН України від 25.04.2013р. № 466: станом на 16 жовтня 2020р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text.

Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: Розпорядж. Каб. Міністрів України від 23.02.2022р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text

Рівні Національної рамки кваліфікацій. Вебсайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/nacionalna-ramka-kvalifikacij/rivni- nacionalnoyi-ramki-kvalifikacij

Рябова З. В. Професійне зростання педагогів в умовах цифрової освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 80, № 6. С. 369–385. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2020_80_6_23

Стандарт вищої освіти України другий (магістерський) рівень, галузь знань 01 – «Освіта / Педагогіка», спеціальність 015 – «Професійна освіта (за спеціалізаціями)». 18.11.2020 р. №1435. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha- osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/11/20/015_ profesiyna_osvita_mahistr.pdf

Стандарт вищої освіти України перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 – «Освіта / Педагогіка», спеціальність 015 – «Професійна освіта (за спеціалізаціями)». 21.11.2019 р. №1460. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha- osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf

Цифровий порядок денний України 2020 (Digital Agenda for Ukraine 2020). URL: https://www. rada.gov.ua/uploads/documents/40009.pdf

Шевчук Л. Д., Яшанов С. М., Шевчук Б. В. Інтеграція моделей навчання інформатичних дисциплін в інформаційно-освітньому середовищі закладу вищої педагогічної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 39. Т. 3. 296–301.: https://doi.org/10.24919/2308-4863/39-3-47.

Яшанов С. М. Система інформатичної підготовки майбутніх учителів трудового навчання : монографія. / за наук. ред. акад. М. І. Жалдака. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. 486 с.

Holubnycha L., Besarab T., Pavlishcheva Y., Kadaner O., Khodakovska O. E-Learning at the Tertiary Level in and After Pandemic. Acta Paedagogica Vilnensia, 2022, 48. C. 47–60. https://doi.org/10.15388/actpaed.2022.48.3

Staker H., Horn M. ClassifyingK-12 BlendedLearning. Innosight Institute, 2017.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30