INFORMATION COMPETENCE AS A KEY ASPECT IN THE FORMATION OF THE INFORMATION CULTURE OF THE FUTURE TEACHER OF LABOR EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-145-155

Keywords:

informatics competence, informatics culture, future teacher of labor training, information and communication technologies, educational process.

Abstract

In the modern world, where information technologies play an increasingly significant role in various spheres of life, IT competence becomes a key aspect in the formation of the IT culture of future teachers of labor education. This article is devoted to the study of the importance of informatics competence in the training of future teachers of labor education and its influence on the formation of informatics culture. The necessity of integrating computer-oriented technologies into the educational process and the use of modern software in order to improve the quality of education and develop students' creative abilities is emphasized. Informatics competence, which includes knowledge of the basic methods of informatics and information technologies, the ability to use them to solve applied problems, as well as the ability to work with a computer and means of communication, appears to be an important aspect in the professional activity of future teachers of labor education. The article focuses on the need for the formation of information culture among future teachers and the use of information and communication technologies to achieve this goal. It is emphasized that the use of information and communication technologies in education contributes to the implementation of didactic principles, such as multimedia presentation of educational material, individual adjustment of education and the development of socially important qualities of students: activity, independence and communication. It is noted that the rapid technological development and the importance of information technologies pose new challenges to secondary education, especially the formation of the IT culture of future teachers of labor education: the high IT competence of teachers has a decisive influence on the development of information and communication technologies in the educational process; the integration of computer technologies is an important stage for achieving modern goals in the training of students; the use of innovative technologies expands opportunities and promotes the development of students' creative abilities; the implementation of information technologies contributes to the implementation of didactic principles and the development of social qualities of students.

References

Гулеватий А. А. Інформаційна культура як основа психологічної готовності особистості до використання комп’ютерної техніки. Самовиховання як фактор розвитку особистості: збірник наукових праць № 23. Частина II. Хмельницький : Видавництво Національної академії ПВУ, 2002. С. 56–63.

Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю. Проектна діяльність в підготовці майбутніх педагогів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр. Вип. 34 / редкол.: І. А. Зязюн (голова) та ін. Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2013. С. 6–14.

Джинчарадзе Н. Г. Інформаційна культура особи: формування та тенденції розвитку (соціально-філософський аналіз) : дис... д-ра філос. наук : 09.00.03. Київ : Київський ун-т ім.Т.Шевченка, 1997. 452 с.

Карабін О. Інформаційна культура студентів в контексті модернізації педагогічної освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2005. № 2. С. 37–40.

Коломієць А. М., Лапшина І. М., Білоус В. С. Основи інформатичної культури майбутнього вчителя : навчально-методичний посібник. Вінниця : ВДПУ, 2006. 88 с.

Коломієць А. М., Рибак С. М. Комп’ютер як інструмент інтеграції знань студентів. Наука і сучасність: збірник наукових праць Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Київ : Логос, 2002. Том XXXV. С. 84–93.

Концепція Програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільської школи / Огнев'юк В. О., Биков В. Ю., Жалдак М. І. та ін. Комп’ютер у школі та сім'ї. 2000. № 3 (11). С. 3–10.

Словник української мови online. Томи 1-13 (а-покі́рно). URL : https://sum 20ua.com/Entry/index?wordid=202724&page=1246 (дата звернення: 18.07.2023)

Хмельницький О. О. Інформаційна культура сучасного фахівця. Творча особистість у системі неперервної професійної освіти: матеріали Міжнар. наук. конф. Харків : ХДПУ, 2000. С. 390–393.

Published

2023-09-07

Issue

Section

INFORMATIONAL AND COMMUNICATIONAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION