METHODOLOGICAL ASPECTS OF TEACHING STUDENTS IN SELF-SERVICE AND SELF-HELP IN HOUSEHOLD ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-291-297Keywords:
abor training, technologies, self-service skills, self-help skills in everyday life, technologies of household activities.Abstract
The article is devoted to the actual problem of practical training of pupils for activities in everyday life. It is noted that a component of the modern education of pupils should be their preparation for independent life. In this aspect, it is important to develop pupils' self-care skills in everyday life. It is noted that the most effective implementation of the mentioned is possible in the lessons of labor training and technologies when pupils study various technologies of household activities. The article defines the main steps for the formation of self-care skills in pupils in labor training classes, which involve consolidating knowledge about the basics of personal hygiene, teaching table setting and proper nutrition, teaching simple household skills, studying the basics of life safety and activities in everyday life. The specifics of the formation of pupils' self-reliance skills in everyday life, which is based on the formation of skills to choose clothes, take care of them, carry out their repair and renewal, cooking skills, skills in the manufacture of sewing products for household and clothing purposes, skills in home hygiene and household organization, are considered. Based on the analysis of pedagogical literature, a conclusion was made regarding a number of methods that will contribute to the effective development of pupils' skills and abilities in the field of household activities. This includes the project method, the dialogue method, the problem-solving method, the method of games and simulations, and the method of research work. Attention is focused on the peculiarities of the organization of pupils' education under the conditions when education takes place in a mixed format.It is noted the need to involve pupils in the framework of technological education in cooking, teaching them simple methods of cleaning residential premises, drawing their attention to the rules of personal hygiene, encouraging children to perform household duties. It is noted that when studying online, pupils get enough freedom to independently complete such tasks. The expediency of using information and communication technologies in the educational process is indicated, because there are many useful tips and video lessons on various spheres of household activities posted on the Internet. Self-care skills will help children not only become independent and self-confident, but also provide them with the ability to more effectively adapt to new situations and challenges in life.
References
Дуда Н. М. Побутова культура українців у сучасну епоху. Традиційна культура України ХХІ століття як складова культурної політики: сучасний стан, загрози, перспективи : зб. наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 21 жовтня 2016 р. Київ: У 2-х т., Т. І. / Український центр культурних досліджень ; заг. ред. О. А. Буценка [та ін.]; [упор. Босик З. О. ; відп. ред. Телеуця В. В.]. Київ : НАКККіМ, 2016. С. 17-20.
Навчальна програма з трудового навчання для 5-9 класів, 2017. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9- klas/onovlennya-12-2017/2-trudove-navchannya-5-9.doc (дата звернення: 15.03.2023)
Державний стандарт базової середньої освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL : https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 18.04.2023)
Кудря О., Рись О. Викладання технологій побутової діяльності в новій українській школі. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Випуск 3 (50), 2022. Частина 2. С. 193-201. https://doi.org/10.31376/2410-0897-2022-3-50-193-201
Кудря О. В. Використання методу проектів при вивченні української народної кухні. Трудова підготовка в закладах освіти. 2006, № 2. С. 10-14.
Олексюк А. В. Інтерактивні технології у вивченні побутової діяльності на уроках трудового навчання. Теоретико-методичні аспекти технологічної освіти учнівської та студентської молоді засобами естетичної культури та дизайну : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції кафедри теорії і методики технологічної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (24-25 вересня 2020 року) / за заг. ред. проф. В. П. Титаренко, А. Ю. Цини ; Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка, каф. теорії і методики технологічної освіти. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2020. С. 72-75.
Серьогіна І. Ю. Технологія побутової діяльності : навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології). Кривий Ріг : КДПУ, 2020. 186 с.
Сімейно-побутова культура та домашня економіка : навчальний посібник / за ред. Т. Б. Гриценко, Т. Д. Іщенко, Т. Ф. Мельничук. Київ : Вища освіта, 2004. 480 с.
Тітаренко О. Елементи методики навчання учнів побутової діяльності та самообслуговування в загальноосвітніх закладах середньої освіти. Дидаскал: часопис : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Університетська освіта в Україні у контексті інтеграції до європейського освітнього простору», 17–18 листопада 2020 р. / кафедра загальної педагогіки та андрагогіки ПНПУ імені В. Г. Короленка. Полтава, 2021. № 21. C. 71-72.
Ткачук С. І., Коберник О. М. Основи теорії технологічної освіти : навчальний посібник. Умань : Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2014. 304 с.
Цина А. Ю. Формування особистісних якостей учнів під час проектно-технологічної діяльності. Трудове навчання. 2010. № 8. С. 3-6.