МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ НАВЧАННЯ УЧНІВ САМООБСЛУГОВУВАННЮ ТА САМОЗАРАДНОСТІ В ПОБУТІ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-291-297Ключові слова:
трудове навчання, технології, навички самообслуговування, навички самозарадності у побуті, технології побутової діяльності.Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі практичної підготовки учнів до діяльності в побуті. Зауважується, що складником сучасного навчання учнів має бути підготовка їх до самостійного життя. Важливим у цьому аспекті є формування навичок самообслуговування та самозарадності в побуті. Відзначається, що найбільш ефективно реалізувати це можна на уроках трудового навчання та технологій при вивченні учнями різних технологій побутової діяльності. У статті визначено основні кроки для формування в учнів навичок самообслуговування на уроках трудового навчання, що передбачають закріплення знань про основи особистої гігієни, навчання сервіруванню столу та правильному харчуванню, вироблення простих побутових навичок, дотримання основ безпеки життя і діяльності в побуті. Розглянуто специфіку формування в учнів навичок самозарадності в побуті, що ґрунтується на сформованості навичок добирати одяг, доглядати за ним, виконувати його ремонт та оновлення; приготування їжі; виготовлення швейних виробів побутового та одягового призначення; гігієни житла та організації побуту. На основі проведеного аналізу педагогічної літератури зроблено висновок стосовно ряду методів, що сприятимуть ефективному розвитку навичок та здібностей учнів у галузі побутової діяльності. Сюди відноситься метод проєктів, метод діалогу, метод розв’язання проблем, метод ігор та симуляцій, метод дослідницької роботи. Акцентовано увагу на особливостях організації навчання в змішаному форматі. Відзначається необхідність залучення учнів у рамках технологічної освіти до приготування їжі, навчання простим прийомам прибирання житлових приміщень, привернення їх уваги до правил особистої гігієни, заохочення до виконання домашніх обов'язків. Зауважується, що при навчанні онлайн учні отримують достатню свободу для самостійного виконання таких завдань. Вказується на доцільність використання в освітньому процесі інформаційно-комунікаційних технологій, адже в Інтернет-мережі розміщено безліч корисних порад і відео уроків щодо різних сфер побутової діяльності. Навички самообслуговування допоможуть дітям не тільки стати незалежними та впевненими в собі, але й забезпечать можливість ефективніше пристосовуватись до нових ситуацій та викликів у житті.
Посилання
Дуда Н. М. Побутова культура українців у сучасну епоху. Традиційна культура України ХХІ століття як складова культурної політики: сучасний стан, загрози, перспективи : зб. наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 21 жовтня 2016 р. Київ: У 2-х т., Т. І. / Український центр культурних досліджень ; заг. ред. О. А. Буценка [та ін.]; [упор. Босик З. О. ; відп. ред. Телеуця В. В.]. Київ : НАКККіМ, 2016. С. 17-20.
Навчальна програма з трудового навчання для 5-9 класів, 2017. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9- klas/onovlennya-12-2017/2-trudove-navchannya-5-9.doc (дата звернення: 15.03.2023)
Державний стандарт базової середньої освіти. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL : https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 18.04.2023)
Кудря О., Рись О. Викладання технологій побутової діяльності в новій українській школі. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Випуск 3 (50), 2022. Частина 2. С. 193-201. https://doi.org/10.31376/2410-0897-2022-3-50-193-201
Кудря О. В. Використання методу проектів при вивченні української народної кухні. Трудова підготовка в закладах освіти. 2006, № 2. С. 10-14.
Олексюк А. В. Інтерактивні технології у вивченні побутової діяльності на уроках трудового навчання. Теоретико-методичні аспекти технологічної освіти учнівської та студентської молоді засобами естетичної культури та дизайну : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції кафедри теорії і методики технологічної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (24-25 вересня 2020 року) / за заг. ред. проф. В. П. Титаренко, А. Ю. Цини ; Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка, каф. теорії і методики технологічної освіти. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2020. С. 72-75.
Серьогіна І. Ю. Технологія побутової діяльності : навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології). Кривий Ріг : КДПУ, 2020. 186 с.
Сімейно-побутова культура та домашня економіка : навчальний посібник / за ред. Т. Б. Гриценко, Т. Д. Іщенко, Т. Ф. Мельничук. Київ : Вища освіта, 2004. 480 с.
Тітаренко О. Елементи методики навчання учнів побутової діяльності та самообслуговування в загальноосвітніх закладах середньої освіти. Дидаскал: часопис : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Університетська освіта в Україні у контексті інтеграції до європейського освітнього простору», 17–18 листопада 2020 р. / кафедра загальної педагогіки та андрагогіки ПНПУ імені В. Г. Короленка. Полтава, 2021. № 21. C. 71-72.
Ткачук С. І., Коберник О. М. Основи теорії технологічної освіти : навчальний посібник. Умань : Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2014. 304 с.
Цина А. Ю. Формування особистісних якостей учнів під час проектно-технологічної діяльності. Трудове навчання. 2010. № 8. С. 3-6.