ОЦІНКА ІДЕЙ Г. СКОВОРОДИ ПРО РОЗВИТОК ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ОСОБИСТОСТІ У ФІЛОСОФСЬКО-ОСВІТНЬОМУ ТА ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-11-20Ключові слова:
педагогічний дискурс, освітньо-філософські ідеї, молоде покоління, ціннісні орієнтації, моральне вихованняАнотація
Питання формування ціннісних орієнтацій серед молоді є важливим на етапі сучасного суспільного розвитку для незалежної України. Процес формування соціальної зрілості та життєвого вибору молодих людей відбувається в усіх важливих сферах життєдіяльності людини та реалізується через освіту, виховання, засвоєння досвіду старших поколінь. Основним соціально-психологічним регулятором цього процесу та водночас показником становища молоді у суспільстві є ціннісні орієнтації. Система освіти України вже тривалий час переживає трансформацію, метою якої є модернізація загальної та професійної освіти відповідно до потреб суспільства, що розвивається. Інноваційні процеси у системі загальної освіти торкнулися багатьох її аспектів, у тому числі й філософсько-освітнього та педагогічного. Наявний механізм удосконалення освіти в Україні з урахуванням перспектив її повоєнної відбудови, пов'язане з пошуком нових шляхів оновлення освітніх процесів на всіх рівнях, а також з позиції різних ідей мислителів-гуманістів, таких як Г. Сковорода. Першочергово це зумовлено тим, що у педагогіці моральний розвиток учнів завжди вважався однією з центральних ланок цілісного розвитку особистості. Крім того, особистісні цінності відіграють важливу роль у прийнятті підходів до навчання учнями під час навчання [1, с. 102]. Оскільки проблематика є досить актуальною, такій темі присвячена достатня кількість досліджень у педагогіці та психології. Необхідність оцінки ідей Г. Сковороди щодо розвитку ціннісних орієнтацій особистості у філософсько-педагогічному та педагогічному дискурсі незалежної України обумовлена декількома основними причинами. А саме на: соціально-педагогічному рівні, науково-теоретичному рівні та науково-методичному рівні.Система ціннісних орієнтацій визначає змістовні аспекти спрямованості особистості, складає основу її відносин з навколишнім світом, з іншими людьми та з самою собою, формує основу світогляду, сутність мотивації життєдіяльності та основу життєвого погляду або «філософії життя».Г. Сковорода заклав основи української філософської думки та вплинув на розвиток літератури та педагогіки. Його філософія, літературні твори та просвітницькі ідеї продовжують надихати нові покоління українців. Першочергово причиною цього слугує те, що саме мислитель-гуманіст Г. Сковорода ставить добробут і моральність людини у центр свого вчення, оскільки для нього справжня людина – це внутрішньо інтегрована істота. Вивчення творів великого філософа допомагає не лише зрозуміти історію української думки, а й глибше усвідомити сенс життя. Таким чином, подальше висвітлення та оцінка ідей Г. Сковороди щодо розвитку ціннісних орієнтацій особистості у філософсько-педагогічному та педагогічному дискурсі незалежної України є необхідним і своєчасним.
Посилання
Alchuk M. P., Pavlyshyn A. D. The spirituality of Hryhorii Skovoroda’s work in Taras Zakydalsky’s research. Anthropological measurements of philosophical research. 2022. No. 21. P. 126–136. https://doi.org/10.15802/ampr.v0i21.260351 (date of access: 03.03.2025).
Ali J. A. Modernity, its crisis and islamic revivalism. Religions. 2022. Vol. 14, no. 1. P. 15. https://doi.org/10.3390/rel14010015 (date of access: 03.03.2025).
Baklazhenko Y., Kornieva Z., Borbenchuk I. On occasion of the 300th anniversary: Hryhorii Skovoroda`s pedagogical ideas as a precursor of differentiated teaching. Advanced education. 2023. Vol. 10, no. 22. P. 4–11. https://doi.org/10.20535/2410-8286.285005 (date of access: 03.03.2025).
Hafizi Z. The importance of moral education in the formation of children's character. IJGIE (international journal of graduate of Islamic education). 2023. Vol. 4, no. 2. P. 345–350. https://doi.org/10.37567/ijgie.v4i2.2527 (date of access: 03.03.2025).
Gamage K. A. A., Dehideniya D. M. S. C. P. K., Ekanayake S. Y. The role of personal values in learning approaches and student achievements. Behavioral sciences. 2021. Vol. 11, no. 7. P. 102. https://doi.org/10.3390/bs11070102 (date of access: 03.03.2025).
Levchenko N. Skovoroda’s prefiguration in the context of biblical heuristics and noematic. New collegium. 2022. Vol. 4, no. 109. P. 74–82. https://doi.org/10.30837/ nc.2022.4.74 (date of access: 03.03.2025).
Muliarchuk Y. Skovoroda’s philosophy and calling of contemporary people. Filosofska dumka (philosophical thought). 2023. Vol., no. 2. P. 132–143. https://doi. org/10.15407/fd2023.02.132 (date of access: 03.03.2025).
Philipchuk H., Vovk M. Life work of Hryhorii Skovoroda in timelessness. Image of the modern pedagogue. 2022. Vol. 1, no. 4. P. 6–11. https://doi.org/10.33272/2522-9729- 2022-4(205)-6-11 (date of access: 03.03.2025).
Rashed Hosni H. Cross-Cultural differences: a review of a random sample of cross-cultural studies on speech acts. Belonging in culturally diverse societies - official structures and personal customs [working title]. 2024. https://doi.org/10.5772/ intechopen.1006738 (date of access: 03.03.2025).