ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ ВИКЛАДАННЯ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-106-113Ключові слова:
професійна підготовка, фізична культура, спорт, компетент- нісний підхід, інноваційні технологіїАнотація
У статті розглянуто інноваційні методи викладання, що застосовуються у процесі підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Зʼясовано, що сучасні виклики (розвиток оздоровчих, рекреаційних та реабілітаційних послуг, розширення фітнес індустрії, зміна вимог ринку праці) активізують наукові розвідки з проблеми підготовки майбутніх фахівців, у сфері фізичної культури і спорту зокрема. Проаналізовано сучасні підходи до визначення поняття «професійна підготовка майбутніх фахівців фізичної культури і спорту» та сформульовано авторське. Це динамічна система, спрямована на формування професійної компетентності, розвиток особистісних і фахових якостей, а також готовності до реалізації діяльності в умовах сучасного освітнього та спортивного простору.Метою статті є розкрити особливості застосування інноваційних методів викладання у підготовці майбутніх фахівців фізичної культури і спорту.Визначено зміст інноваційного навчання, інноваційних методів викладання та обґрунтовано ефективність застосування їх у підготовці майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту ОС магістра у процесі вивчення дисципліни «Педагогіка вищої школи». Зазначено, що структура різних типів лекцій модернізується інноваційними методами навчання. Це дає можливість закцентувати увагу на комплексному огляді проблеми. Виокремлено методи навчання, що мають місце на інформаційній лекції: проблемно-пошуковий, концепт-карти, метод інсерт. Враховано специфіку спеціальності, структурно-логічну схему освітньо-професійної програми, практики. Закцентовано увагу на практичних заняттях, що спрямовані на розвиток методичних, комунікативних, рефлексивних компетенцій викладача, його педагогічної майстерності. Дібрано методи навчання: моделювання ситуацій, проєктний, створення асоціативних рядків.Зазначено, що використання інноваційних методів в освітньому процесі вишу сприяє формуванню конкурентоспроможних фахівців та є складником навчальної та науково-методичної роботи викладача, показником його педагогічної майстерності.
Посилання
Буянова Г., Удалова О. Вплив інноваційних форм і методів навчання на якість професійної підготовки здобувачів вищої освіти. Проблеми освіти, Випуск 2(97), 2022. С.190–207
Долинний Ю. О. Підготовка фахівців фізичного виховання й спорту до професійної діяльності. Інноваційна педагогіка. Випуск 21. Т. 1. 2020. С. 203–206
Забіяко Ю. Професійна підготовка фахівців фізичної культури та спорту. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць. № 2 (22), 2013. С. 16–19
Інноваційна діяльність вчителя: термінологічний словник За заг. ред. О.І. Огієнко; Укладачі О.І. Огієнко, Т.Г. Калюжна, Л.О. Мільто, Ю.Л. Радченко, Ю.С. Красильник, К.В. Котун. К., 2016. 120 с.
Мельничук І. Інноваційні методи викладання та навчання у сфері вищої освіти. Гуманітарні студії : історія та педагогіка. 2021. № 2. С. 94–102.
Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Центр учбової літератури, 2009. 472 с.
Отравенко О. В. Інноваційні методи навчання як основа якісної професійної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури. Open educational e-environment of modern University, Special edition, 2019. С.222–230
Про інноваційну діяльність: Закон України, 2002 (із змінами № 5460-VI (5460-17) від 16.10.2012, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15. (дата звернення: 26.03.2025).
Степанченко Н. І. Система професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання у вищих навчальних закладах: автореф. дис. доктора пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Вінниця, 2017. 42 с.
Тищенко В. О., Іваненко С. В., Харченко-Баранецька Л. Л. Ковальчук Л. В., Комарова Т. В. Інноваційні методи підготовки бакалаврів і магістрів у сфері фізичної культури і спорту. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Випуск 3 (189), 2025. С.164–167 11.Юдіна Н. А. Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичної куль- тури і спорту як психолого-педагогічна проблема. Педагогічний альманах, (55). 2024. С. 191–197.