ПАРТНЕРСТВО ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ І БАТЬКІВ: ДОСВІД ПОЛЬЩІ ТА МОЖЛИВОСТІ ЙОГО ВПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2412-9208-2025-1-215-224Ключові слова:
партнерство, заклади дошкільної освіти, освітній процес, модель організації партнерства, завдання, принципи і форми партнерства між закладами дошкільної освіти і батькамиАнотація
Стаття присвячена дослідженню польського досвіду партнерської взаємодії між закладами дошкільної освіти і батьками, що є ключовим чинником якісного освітнього процесу та всебічного розвитку дітей дошкільного віку. Розглядаються нормативно-правові засади, методичні підходи та ефективні організаційні форми співпраці, які застосовуються у Польщі. Оцінюються можливості впровадження цих підходів в українську дошкільну освіту для підвищення рівня залученості батьків та покращення освітнього середовища. Дослідження ґрунтується на аналізі наукових джерел, нормативних документів у сфері дошкільної освіти, а також моделюванні перспективних шляхів адаптації ефективних практик. Особливу увагу приділено правовому регулюванню співпраці, залученню батьків до прийняття рішень, використанню сучасних цифрових інструментів комунікації та розвитку комунікативної компетентності педагогів.Визначено, що польська модель партнерства закладів дошкільної освіти і батьків складається з трьох основних блоків: концептуального, змістово-діяльнісного та результативного. Систематизовано завдання, які сприяють гармонійному розвитку дітей, в результаті здійснення партнерства між закладами дошкільної освіти та батьками. Окреслено принципи партнерства, до яких віднесено: принцип позитивної мотивації, партнерства, єдності впливів і систематичної співпраці. Визначено основні форми розвитку партнерства між закладами дошкільної освіти і батьками, які включають: індивідуальні зустрічі, адаптаційні зустрічі, загальні та групові збори, відкриті заняття, інтеграційні зустрічі, спільні святкування, ярмарки дитячих робіт, інформаційні куточки для батьків, зустрічі з фахівцями.Впровадження та розвиток подібних засад партнерства між закладами дошкільної освіти і батьками в Україні сприятиме покращенню співпраці між усіма учасниками освітнього процесу та підвищенню якості дошкільної освіти, а також вимагає врахування українських освітніх реалій, удосконалення нормативно-правового регулювання та підготовки педагогів до ефективної взаємодії з батьками.
Посилання
Велитченко Л. К. Педагогічна взаємодія як онтологічний простір ідентифікації. Наука і освіта. 2014. № 9. С. 59–64.
Закон України «Про дошкільну освіту» № 3788-IX від 6 червня 2024 р. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2024. № 42. ст. 258.
Карпенко О., Чепіль М. Педагогічне партнерство в закладах дошкільної освіти Польщі. Інноваційна педагогіка. 2021. Випуск 31. Т. 2. С. 151–154.
Мажец Б. Теорія і практика дошкільної освіти у Польщі (1989–2017 рр.): монографія. Дрогобич : Ред.-вид. відділ ДДПУ ім. Івана Франка, 2018. 462 с.
Перепелюк І. Р. Організаційно-педагогічні умови партнерства дошкільного навчального закладу і сім’ї в Республіці Польща: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / ДВНЗ «Прикарпатський університет імені Василя Стефаника». Івано-Франківськ, 2018 р. 265 с.
Jakubiak K. Geneza relacji i współpracy rodziny i szkoły w polskiej myśli pedagogicznej oraz praktyce edukacyjnej od XIX do połowy XX wieku. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce : kwartalnik dla nauczycieli. 2014. 4. S. 27–51.
Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Warszawa 2010. 376 s.
Kubiak-Skrzyńska M. Obszary i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami. Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne. 2021. (4). S. 149–174.
Mendel M. W poszukiwaniu partnerstwa rodziny, szkoły i gminy. Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2000. 155 s.
Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką / J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma (red.). Kraków : Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, 2017. 392 s.
Tymchuk L., Marysynets M., Perepeliuk I. & Mykyteihcuk, K. Organizational and Pedagogical Conditions of Preschool Educational Institution and Family Partnership in the Republic of Poland. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2019. 11(3). P. 290–307.