СТРУКТУРА ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-118-128Ключові слова:
цифрові компетенції, вчителі, розвиток, освіта, оцінка, методи, рекомендації, міжнародні ініціативи, дослідження.Анотація
У статті розглядається проблема розвитку цифрових компетентностей учителів у сучасному освітньому середовищі, де цифрові технології стають все більш важливим елементом навчання. У статті проаналізовано міжнародну нормативну базу, результати наукових досліджень та досвід деяких країн у впровадженні програм розвитку цифрових навичок учителів. Висвітлено значення цифрових технологій у педагогічному процесі. Основна увага зосереджена на вимогах, стандартах і рамках, які визначаються для оцінки та розвитку цифрових компетентностей учителів, а також на ролі цифрових технологій в освітньому процесі та їх впливі на вчителя. Акцентовано увагу на тому, що в сучасних умовах учитель повинен володіти не тільки традиційними педагогічними знаннями та навичками, але й мати високий рівень цифрової компетентності. У процесі постановки проблематики дослідження використовується комплекс загальнонаукових методів: теоретичні: аналіз і синтез з метою визначення основних напрямів дослідження структури цифрових компетентностей вчителя; емпіричні: вивчення наукових праць та законодавчої бази щодо структури цифрових компетентностей вчителя; синтез і систематизація інформації тощо. У результаті аналізу останніх досліджень та публікацій встановлено, що освітня система зазнає серйозних змін, а заклади освіти перетворюються на інтерактивне середовище, де цифрові технології та освітні програми переосмислюють роль вчителя та процес набуття знань. Висновки статті підкреслюють, що розвиток цифрових компетентностей учителів є важливим для досягнення успіху у сфері освіти. Вимоги до цифрової компетентності вчителів залежать від конкретних освітніх програм, але загальна вимога полягає в необхідності розвинутої цифрової компетентності для ефективного використання цифрових технологій. Для досягнення цієї мети вчителям потрібна підтримка, навчання, інструменти та ресурси. Подальші дослідження та розробки в цій галузі допоможуть покращити розвиток цифрових компетентностей вчителів і сприятимуть досягненню успішного освітнього процесу в сучасному світі.
Посилання
Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J.-J., Palacios-Rodríguez, A., Barroso-Osuna, J. (2020). Development of the Teacher Digital Competence Validation of DigCompEdu Check-In Questionnaire in the University Context of Andalusia (Spain). Sustainability. vol. 12. no. 15. p. 6094. URL : https://www.mdpi.com/2071-1050/12/15/6094 [in English].
Caena, F., Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence. Framework for Educators (DigCompEdu). European Journal of Education. № 54 (3). p. 356-369. DOI: 10.1111/ejed.12345 [in English].
Urząd Publikacji Unii Europejskiej. (2019). Digital Education at School in Europe. EurydiceReport. Edukacja cyfrowa w szkołach w Europie. Raport Eurydice. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej. DOI: 10.2797/97721 [in Polish].
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. (2010). Digitális megújulás cselekvési terv 2010-2014: Az infokommunikációs ágazat cselekvési terve a társadalom és a gazdaság megújulásáért. Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. URL : https://2010-2014.kormany.hu/download/7/0d/30000/Digitalis_Megujulas_Cselekvesi_Tervull.pdf [in Hungarian].
Dutto, M. G. (2014). Professional Development for Teachers: the new scenario in Italy. Ministry of Education, General Directorate for Lombardia. Milan (Italy). URL : https://www.cedefop.europa.eu/files/2143-att1-1-Dutto_EN.doc [in English].
European Commission. (2023). EU Science Hub. Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). Website. URL : https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en [in English].
European Commission. (2022). EU Science Hub. DigCompEdu CheckIn. Website. URL : https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu/digcompedu-self-reflection-tools_en [in English]
Ghomi, M., Redecker, C. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers’ Digital Competence. Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education. [S.l.]: SCITEPRESS – Science and Technology Publications, 541-548. DOI: 10.5220/0007679005410548 [in English]
International Society for Technology in Education (ISTE). (2017). Standards Computer Science Educators. URL : http://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-CSE_PDF.pdf [in English]
Lu, L., Mirpuri, S., Rao, N., Law, N. (2021). Conceptualization and measurement of digital citizenship across disciplines. Educational Research Review. № 33. Р. 1–18. URL : https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100379 [in English]
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. (2014). Społeczeństwo informacyjne w liczbach. URL : https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/raporty-dane-badania [in Polish]
Nyitrai, T. L. (2021). The home position of teacher digital competence in public education before COVID-19. Journal of Applied Technical and Educational Sciences. №11 (2). Р. 124-136. URL : https://doi.org/10.24368/jates.v11i2.243 [in Hungarian]
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. JRC Publications Repository. DOI:10.2760/159770 [in English]
Redecker, Ch., Punie, Y. (2017). Report of the Joint Research Center (JRC). European Framework for the Digital Competence of Educators DigCompEdu. p. 15. [in English]
Reisoğlu, İ., Çebi, A. (2020). How can the digital competences of pre-service teachers be developed? Examining a case study through the lens of DigComp and DigCompEdu. Computers & Education. vol. 156. p. 103940. DOI: 10.1016/j.compedu.2020.103940 [in English]
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. (2019). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz Załączniki do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (poz. 1450). URL : https://eli.gov.pl/eli/DU/2019/1450/ogl [in Polish]
UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. [in Spanish]