МЕХАНІЗМИ ПРАКТИЧНОГО ЗАСВОЄННЯ ОБ’ЄКТИВНИХ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ ГОЛОСОУТВОРЕННЯ В ПРОЦЕСІ ВОКАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-28-36

Ключові слова:

спів, голосоутворення, музичний слух, резонаторні відчуття, пропріорецепція.

Анотація

Оскільки під впливом інформаційного середовища сучасна молодь виявляє активну зацікавленість співом як видом музичного виконавства, то і вокально-виконавська підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва набуває особливої ваги. Сьогодні для ефективної роботи зі співаками-початківцями, які прагнуть випробовувати себе в жанрах естрадного, академічного, народного та навіть джазового вокалу, викладачу не достатньо лише оволодіти певною манерою співу. Набагато важливішим для нього є засвоєння тих об’єктивних закономірностей функціонування співочого голосу, що дозволять для усього розмаїття вокального звучання, з яким сьогодні можна зіткнутись у педагогічній роботі, знаходити доцільні виконавські засоби реалізації. На думку автора пропонованої публікації, засвоєння цих закономірностей пов’язане з наявністю набутого практично комплексу контрольованих відчуттів, завдяки яким той або інший тип вокального звучання буде асоціюватись з певним механізмом звукоутворення. Це стане можливим, якщо під час аудиторної та самостійної роботи студент буде включений у процес активного спостереження за комплексною взаємодією слухових, резонаторних і пропріорецептивних (м’язових) відчуттів, які супроводжують спів. У результаті, пройшовши через випробування досвідом долання власних помилок, вокаліст навчиться не тільки аналізувати якість звучання голосу, але й уявляти механізм його роботи під час голосоутворення, знаходячи підтвердження правильності дій голосового апарату через сигнали, які надсилає йому власний організм. У майбутньому ж, коли молодий фахівець розпочне викладацьку діяльність, то матиме здатність не лише добирати вірні виконавські засоби для відтворення різних типів вокального звучання, а й зможе розвинути в собі таку чуттєвість, яка відкриє можливість, помічаючи помилки учня, вгадувати їх причини, пропускаючи і переломлюючи вокальне звучання останнього через власні відчуття.

Посилання

Андгуладзе Н. Homo cantor : Очерки вокального искусства. Москва : Аграф, 2003. 240 с.

Антонюк В. Г. Вокальна педагогіка (сольний спів) : підручник / 3-тє вид. Київ : Видавець Бихун В. Ю., 2017. 218 с.

Василенко Л. М. Взаємодія вокального і методичного компонентів у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя музики : автореф на дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2003. 23 с.

Гребенюк, Н. Є. Вокально-виконавська творчість: психолого-педагогічний та мистецтвознавчий аспекти : монографія. Київ : НМАУ ім. П.І. Чайковського, 1999. 269 с.

Дейша-Сионицкая М. Пение в ощущениях. Москва : Музыкальный сектор, 1926. 31 с.

Дмитриев Л. Б. Основы вокальной методики. Москва : Музыка, 1968. 676 с.

Дмитриев Л. Б. Солисты театра Ла Скала о вокальном искусстве: Диалоги о технике пения. Москва : Глобус, 2002. 188 с.

Дрожжина Н. В. Теоретико-методичні засади естрадно-джазового співу : навч.-метод. посіб. Xарків : Майдан, 2010. 142 с.

Козляковський П.А. Загальна психологія : навч. посібник : у 2 т. Миколаїв : МДГУ ім. П. Могили, 2004. Т. II. 240 с. 10. Лоцман Р. О. Методичні та українознавчі засади фахової підготовки виконавців народної пісні в умовах сучасного міста. Наукові записки НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія : Педагогічні науки. 2012. Вип.108. С. 119-126.

Микиша М. Практичні основи вокального мистецтва. Київ : Музична Україна. 1971. 92 с.

Мурзай Г. Методика викладання вокалу : навч.-метод. посіб. Луганськ : ДЗ «ЛНУ ім. Тараса Шевченка», 2010. 178 с.

Овчаренко, Н. А. Професійна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-виконавської діяльності. Наукові записки ЦДПУ ім. Володимира Винниченка. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 170. С. 12-17.

Откидач, В. Естрадний спів і шоу-бізнес : навч.-метод. посіб. Віцнниця : Нова Книга. 2013. 368с.

Попова А. Б. Методика навчання естрадного співу Бретта Меннінга. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2018. № 1. (вип. 38) С. 22-28.

Прядко О. М. Методика розвитку співацького голосу у майбутніх педагогів-музикантів : автореф на дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2009. 23 с.

Стахевич О. Г. Основи вокальної педагогіки. Ч. 1 : Природно-наукові теорії сольного співу : курс лекцій. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2002. 92 с.

Ткаченко, В. В. Становлення та сучасний стан освіти в галузі народного пісенного виконавства. Мистецтвознавчі записки. 2008, Вип. 14. С. 232-239.

Юссон. Р. Певческий голос. Исследование основных физиологических и акустических явлений певческого голоса / пер. с фр. Москва : Музыка, 1974. 262 с.

Юцевич Ю. Теорія і методика формування та розвитку співацького голосу : навч.-метод. посіб. Київ : ІЗМН, 1998. 159 c.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30