КОУЧ-СУПРОВІД ЯК ЗАСІБ АКМЕОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ В ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-263-274

Ключові слова:

акмеологія, супровід, вплив, коучинг, коуч-сесія, самоактуалізація.

Анотація

Статтю присвячено питанням коуч-супроводу як ефектевному засобу акмеологічного впливу в підготовці майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Переорієнтація змісту освіти з наявності теоретичних знань у певній галузі на сформовані компетентності, від hard skills до soft skills обумовлена в першу чергу вимогами часу, потребами суспільства, перспективами майбутнього. Безумовно, за таких змін потребують перегляду і засоби, інструменти навчання, методи і прийоми взаємодії зі здобувачами вищої освіти. Актуалізовано необхідність акмеологічного впливу в умовах дистанційного навчання в закладі вищої освіти, який забезчуватиме зростання педагогічного професіоналізму. Розкрито бачення акмеології та науки в теорії та практиці українських дослідників, розуміння акмеологічного підходу та його використання в процесі підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Обґрунтовано доцільність застосування принципу суб’єктності, який дозволяє спрямувати освітнійй процес на особистість здобувача вищої освіти, його самовизначення; забезпечує перехід суб’єкт-суб’єктних відносин у суб’єктно-діяльнісні. Схарактеризовано коучинг в освіті з позиції бачення сучасних українських дослідників. Подано авторське бачення коучингу як ефективного засобу акмеологічного впливу – коуч-супроводу, як форми наставництва. Запропоновано структуру коуч-сесії та щоденника самоактуалізації професійно-комунікативної культури, що забезпечує регуляцію процесу рефлексії та усвідомлення нового досвіду як частини себе. Описано послідовність роботи зі щоденником, подано детальну його структуру. Робота зі щоденником передбачає самоаналіз (визначення проблем, недоліків), виконання семи завдань, що складаються з двох частин (перша – теоретико-практичного змісту, друга – практичне вправляння). Подано структуру дистанційного проведення коуч-сесії, яка складається з трьох етапів: початок, огляд/підтвердження, завершення. Наведено приклади запитань для проведення коуч-сесії, проілюстровано прикладом проведення коуч-сесії за змістом виконання одного із завдань Щоденника самоактуалізації професійно-комунікативної культури.

Посилання

Богданов І. Т., Сергєєв О. В. Акмеологічний принцип: його сутність і призначення. Збірник наукових праць : Педагогічні науки. Херсон : ХДПУ, 2000. Вип. 15. Ч. 1. С. 147–153.

Гладкова В. М., Яворська Г. Х. Основи акмеології : навч. посіб. Київ : Освіта України, 2012. 248 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Вид. 2-ге, доп. й випр. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.

Гречаник О. Є. Формування акмеологічної компетентності вчителя в системі післядипломної педагогічної освіти : автореф. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків. 22 с.

Данилова Г. С. Акмеологія: сутність, становлення, практичне втілення. Педагогіка і психологія. 2009. № 1. С. 90–98.

Данилова Г. С. Вершини професіоналізму педагога як акмеологічний синтез тріади його компонентів. Педагогіка вищої школи: методологія, теорії, технології. Рівне, 2007. Т. 3 С. 57–62.

Дерека Т. Розвиток акмеології: філософський аспект. Педагогічний часопис Волині. 2016. № 2(3). С. 14–19.

Диба Т. Г. Філософські та педагогічні витоки розвитку акмеології. Освітологічний дискурс : електронне видання. 2015. №2(10). С. 87–100. URL: http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/250. (дата звернення: 25.07.2022).

Дубасенюк О. А. Фундаментальна акмеологія: засади вдосконалення професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів. Акмеологія в Україні. Київ, 2010. № 1. С. 18–25

Кривильова О. А. Проектування психолого-педагогічної підготовки майбутніх викладачів професійно-технічних навчальних закладів : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Бердянськ, 2018. 547 с.

Левченко Т. І. Розвиток освіти та особистості в різних педагогічних системах : монографія. Вінниця : Видавництво «Нова книга», 2002. 512 с.

Мороз-Рекотова Л. В. Щоденник самоактуалізації професійно-комунікативної культури. Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2020. 48 с. URL: https://www.researchgate.net/publication/362216853_Sodennik_samoaktualizacii_PKK (дата звернення: 25.07.2022).

Нежинська О. О., Тименко В. М. Коучинг як інструмент соціально-психологічної допомоги клієнту. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 11 : Соціальна робота. Соціальна педагогіка. 2017. № 23. С. 182–187.

Сазоненко Г. С. Компетентність у системі неперервної освіти: акмеологічна модель : наук.-метод. посіб. Макарів : Софія, 2013. 416 с.

Слюсаренко Н., Кульбацька М. Суб’єкт-суб’єктний підхід до організації педагогічного процесу. Людинознавчі студії : Серія «Педагогіка». Дрогобич, 2015. Вип. 1/33 С. 194–201. DOI: 10.24919/2313-2094.1/33.91936.

Соколова І. В. Акмеологічні знання, акмеологічний зміст, акмеологічна освітня парадигма: акмеологічний трикутник. Проблеми освіти : збірник наукових праць. Житомир – Київ. 2015. Вип. 84. С. 318–322

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26