ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В УМОВАХ МАГІСТРАТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-356-364

Ключові слова:

комунікативна компетентність, майбутні вчителі початкової школи, комунікативної компетентності вчителів початкової школи, комунікативна діяльність учителя початкової школи.

Анотація

Сучасне суспільство зорієнтоване на зростання різних видів міжособистісної взаємодії, у тому числі й мовленнєвої комунікації, що зумовлює посилення вимог до якості відповідної підготовки майбутніх учителів початкової школи, тобто вдосконалення комунікативної компетентності, яка забезпечить у подальшому їх активну професійну діяльність. Потреби в оновленні змісту цього процесу пов’язані з різними аспектами модернізації початкової школи: переходом до реалізації Концепції нової української школи, підтримкою її гуманізації, ідей дитиноцентризму; упровадженням принципів компетентнісного та особистісно зорієнтованого підходів у навчанні молодших школярів тощо. У соціальному аспекті важливість дослідження комунікативної компетентності вчителів початкової школи зумовлена дефіцитом мовленнєвої й особливо риторичної культури, як професійної, так і загальної (культури мислення, мовлення, спілкування). У педагогічному аспекті її розвиток спрямований на формування продуктивного, творчого мислення та ґрунтується на етичних засадах моральності, а відтак є вагомим складником формування гармонійної особистості як найбільшої цінності в демократичному суспільстві. У педагогічній діяльності вчителя комунікація є професійно значущою, оскільки супроводжує всі види роботи, а тому комунікативні вміння здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти визначені освітньо-професійною програмою «Початкова освіта» Бердянського державного педагогічного університету: «Спілкуватися академічною українською мовою в усній та письмовій формах, використовувати комунікативні стратегії, формувати в учнів здатність до взаєморозуміння, міжособистісної взаємодії». Як свідчать результати вихідного опитування (за М. Шнайдер) для виявлення професійно-особистісних потреб у формуванні комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи, загалом вони схвально відгукуються про методи і прийоми, які були використані на заняттях з «Основ наукового мовлення та академічної культури». Разом з тим відзначили, що найбільші труднощі в магістрантів викликали вправи практико-орієнтованого характеру щодо прогнозування ефективності власної комунікативної діяльності та аналізу педагогічного мовлення, а також визначення шляхів його постійного вдосконалення.

Посилання

Желанова В. В. Фасилітаційна компетентність майбутнього педагога: сутність і структура. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 31. Т. 1. С. 87–90.

Інновації в освіті: перспективи розвитку : матер. І Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 20 травня 2021 р.). Тернопіль : ЗУНУ, 2021. 357 с.

Киричук О. Соціально-комунікативна активність особистості в контексті суб’єктно-вчинкової парадигми. Рідна школа. 2007. № 7. С. 12−15.

Коваль Л. В. Професійна підготовка майбутніх учителів у контексті розвитку початкової освіти: технологічний підхід : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2011. 330 с.

Когут І. В. Формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності майбутнього вчителя : дис. ... на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04. Полтава. 2015. 250 с

Ляшенко К. І. Творчий потенціал педагога засобами інноваційної діяльності. Наукове мислення : зб. статей учасників 45-ої всеукраїнської практ.-пізнавальної інтернет-конф. «Наукова думка сучасності і майбутнього», (10-20 жовтня 2021). Дніпро, 2021. С. 39–42.

Нова українська школа. Міністерство освіти і науки України. URL : https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola (дата звернення: 12.07.2022).

Оліяр М. П. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі їх лінгвістичної підготовки. URL : http://194.44.152.155/elib/local/1110.pdf (дата звернення: 25.06.2022).

Попова О., Лесик А. Мовленнєва підготовка майбутніх педагогів до професійної діяльності в умовах Нової української школи. Theoretical foundations of pedagogy and education : collective monograph. Boston : Primedia e Launch, 2021. Р. 886-912.

Попова О. І. Теоретичні засади підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування комунікативної компетентності учнів. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету: Серія: Педагогічні науки. Бердянськ : БДПУ, 2017. Вип. 2. С. 290–294.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки : МОН України. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення: 12.07.2022).

Упатова І. П. Проблема підготовки майбутніх учителів початкових класів до інноваційної діяльності. Теорія і методика професійної освіти. 2020. Вип. 21. Т. 3. С. 133–136.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30