КРИТИЧНИЙ ОГЛЯД БРЮКЕНКЛАСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-26-35

Ключові слова:

брюкенклас, діти-біженці, інтеграція

Анотація

У статті описано роботу німецьких брюкенкласів з дітьми біженців з України від війни. Ці класи для українських дітей-біженців мають різні назви (винятково інтеграційні або так звані «вітальні класи», так звані «підготовчі класи», залежно від федеральної землі, а також «перехідні інтернаціональні класи», I-класи або класи-місточки, «інтернаціональні підготовчі класи», «інтенсивні класи», адаптаційні класи), але усі вони надають можливість українським дітям адаптуватися до нового освітнього середовища, вивчити німецьку мову та підготуватися до інтеграції в загальні класи ФРН. Новизна полягає в тому, що у ньому описано успішний досвід практики «Школа в Німеччині» у початковій школі Бюнде (ФРН) у період з 28.08 по 29.09.2023 року та з 19.02 по 22.03 2024 року. Практику реалізовано спілкою «Мости дружби в Україну» з кооперацією міста Бюнде з метою впровадження ефективної моделі брюкенкласів для дітей-біженців із України. Дослідження надає цінну інформацію про те, як можна організувати брюкенкласи для дітей-біженців, щоб максимально сприяти їхній інтеграції в німецьку систему освіти. Мета брюкенкласів – допомогти дітям підтягнути німецьку мову та шкільні предмети в ігровій формі, розкрити свій навичковий потенціал. У статті проаналізовано особливості концепції брюкенкласів: індивідуальний розклад із профільних предметів; додаткові уроки з німецької, англійської та профільних предметів; учителі з досвідом навчання учнів, для яких німецька мова не є рідною; підготовлені вчителі в галузі німецької мови як іноземної; мовно-чутливе викладання профільних предметів; керовані розміри класів з урахуванням індивідуальної підтримки; обмін та співпраця з учнями з усіх класів в рамках концепції групи подовженого дня; робота з батьками з урахуванням мовних бар’єрів; переведення до загального класу після усунення мовного дефіциту. У статті здійснено також огляд викликів, пов’язаних із функціонуванням брюкенкласів у ФРН. 

Посилання

Галицька О., Гурко А. Досвід викладання німецької мови в інтернаціональних класах міста Бюнде. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Дрогобич : ВД «Гельветика», 2024. Вип. 71. Том 1. С. 320–325. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/71-1-48.

Галицька О., Гурко А. Культурна адаптація в інтернаціональних класах. Interaction of the experience of post-Yugoslav and Ukrainian areas: cultural, linguistic, literary, artistic, historical, and journalistic aspects: proceedings of the International Scientific Conference, Ljubljana, Slovenia, February 23–24, 2024. Riga : Baltija Publishing, 2024. Рр. 7–8. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-393-4-1.

Спіріна Т. Чому українських учнів у Німеччині повертають в адаптаційні класи? URL: https://www.osvita.ua/blogs/91465/ (дата звернення: 11.05.2024).

Boll Ch., Birkeneder A., Castiglioni L., Chabursky S., Gutt J., Gandlgruber M., Kanamüller A., Langmeyer A., Langner R., Liel Ch., Mairhofer A., Peucker Ch., Pluto L., Reinhardt M., Schlimbach T., Santen E.V., Walper S. Ukrainische Geflüchtete in Deutschland. Erhebungen zur Zielgruppe und zu kommunalen Betreuungs– und Unterstützungsstrukturen. Abschlussbericht. München: Deutsches Jugendinstitut, 2023.

S.

Brücker H. Geflüchtete aus der Ukraine: Eine Einschätzung der Integrationschancen. IAB-Forschungsbericht 04/2022. Nürnberg: Institut für Arbeitsmarkt–und Berufsforschung, 2022. 27 S.

Brücker H., Dauth W., Haas A., Jaschke Ph., Kosyakova Yu., Mense A., Moritz M., Phan thi Hong V., Wolf K. Ein Vorschlag zur Verteilung von Geflüchteten aus der Ukraine. IAB-Forschungsbericht 05/2022. Nürnberg: Institut für Arbeitsmarkt– und Berufsforschung, 2022. 32 S.

Geflüchtete aus der Ukraine in Deutschland: Flucht, Ankunft und Leben / Brücker H. et al. (Hrsg.). Wiesbaden: Bundesinstitut für Bevölkerungsforschung, 2022. URL: https://www.bib.bund.de/Publikation/2022/pdf/Gefluechtete-aus-der-UkraineinDeutschland-Flucht-Ankunft-und-Leben.pdf?__blob=publicationFile&v=5 (дата звернення: 12.03.2024).

Geflüchtete aus der Ukraine. URL: https://www.bmi.bund.de/SharedDocs/downloads/DE/veroeffentlichungen/nachrichten/2022/umfrage-ukrainefluechtlinge.pdf?__blob=publicationFile&v=3 (дата звернення: 12.03.2024).

Giesing Y., Panchenko T., Poutvaara P. Anpassungs– und Integrationsstrategien von Geflüchteten aus der Ukraine in Deutschland. Ergebnisse der qualitativ-quantitativen ifo Studie zu den Erfahrungen, Plänen und Absichten der ukrainischen Geflüchteten in Deutschland. München : ifo Institut, 2022. 65 S.

Karakayalı J., zur Nieden B., Kahveci Ç., Groß S., Heller M., Güleryüz T.«Willkommensklassen» in Berlin. Mit Segregation zur Inklusion? Eine Expertise für den Mediendienst Integration. URL: https://mediendienst-integration.de/fileadmin/Dateien/Expertise_Willkommensklassen.pdf (дата звернення: 05.02.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-17