ПОТЕНЦІАЛ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ФОРМУВАННІ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-132-145

Ключові слова:

науково-дослідницька діяльність, підготовка вчителів технологій, інноваційні методи навчання, формування особистості, інформаційно-комунікаційні технології, дослідницька компетентність, лабораторні заняття

Анотація

У статті розглянуто актуальність якісної підготовки майбутніх учителів природничих наук у сучасних умовах, яка обумовлена процесами реформування всіх ланок системи освіти, глобальними змінами на європейському ринку праці, розвитком світової науки та педагогічної практики, а також зміщенням акцентів з накопичення знань до опанування способами діяльності. Проаналізовано основні стратегічні завдання та вимоги до якості освітнього процесу і професійного рівня сучасних учителів. Визначено необхідність освоєння майбутніми вчителями нових функцій, нового змісту діяльності, пошуку та запровадження сучасних методик навчання і викладання. Особливу увагу приділено формуванню у випускників закладів загальної середньої освіти десяти ключових компетентностей. У статті розглянуто наукові дослідження проблематики науково-дослідницької діяльності особистості, яка зосереджується на формуванні дослідницьких умінь у різних категоріях суб’єктів. Підкреслено важливість формування науково-дослідницької компетентності в системі підготовки майбутніх фахівців, дослідженої багатьма українськими та зарубіжними науковцями. Проаналізовано багатовимірний процес науково-дослідницької діяльності у формуванні особистості майбутніх учителів технологій, який включає розвиток дослідницьких умінь, самостійності та компетентностей. Визначено сутність та теоретичне обґрунтування науково-дослідницької діяльності студентів, що передбачає аналіз понять «наукова діяльність» та «дослідницька діяльність», особливо в контексті організації такої діяльності у вищій школі. Окреслено розмежування між поняттями «наукова діяльність», «науково-організаційна діяльність», «науково-педагогічна діяльність» та «науково-технічна діяльність». Наголошено на необхідності звернення до довідниково-джерельної бази для уточнення особливостей тлумачення терміну «науково- дослідницька діяльність». У статті розглянуто значення науково-дослідницької діяльності в контексті формування особистості майбутніх учителів технологій. Проаналізовано роль інноваційних технологій навчання, таких як проблемний виклад, евристичні методи, ігрові методи та кейс-методи, у розвитку критичного мислення, дослідницьких навичок та самостійності студентів. Зростання значення інформаційно-комунікаційних технологій в освіті вимагає від майбутніх учителів здатності критично оцінювати та використовувати онлайн-ресурси для забезпечення якості навчання та активного наукового пошуку. Підготовка майбутніх учителів технологій повинна включати розвиток умінь для роботи в гібридному середовищі досліджень, використовуючи як традиційні, так і цифрові ресурси. Розвинута дослідницька компетентність є ключовим аспектом підвищення якості освітнього процесу і включає систему мотивів, станів, спеціальних установок, дослідницьких знань, навичок і умінь. 

Посилання

Андрієвський Б. М., Вінник Т. О. ІКТ як невід’ємний компонент підготовки майбутніх учителів початкових класів до проведення науково-професійних досліджень. Інформаційні технології в освіті. 2015. № 23.С. 22–29.

Архипова М. Дослідницька компетентність майбутніх інженерів-педагогів. Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (м. Хмельницький, 22–24 жовтня 2009 р.). Хмельницький, 2009. С. 144–148.

Вихрущ В. О., Козловський Ю. М., Ковальчук Л. І. Основи наукових досліджень у галузі педагогіки. Тернопіль : Крок, 2017. 340 с.

Євтух М. Б., Борисенко Л. Л. Науково-практичні підходи до проблеми формування науково-дослідницької компетентності майбутніх економістів. Духовність особистості: методологія, теорія і практика: зб. наук, праць. 2012. Вип. 5 (48). С. 42–51.

Єфіменко С. М. Розвиток інтелектуально-творчого потенціалу майбутнього учителя технологій у процесі професійної підготовки. Кіровоград, 2015. 22 с.

Карабін О. Й. Формування готовності майбутніх учителів гуманітарних дисциплін до роботи в інформаційному

середовищі: дис. ... канд. пед. наук.: спец. 04. Тернопіль : Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира

Гнатюка, 2013. 274 с.

Кулик Є. В. Теорія і практика підготовки майбутніх учителів трудового навчання до педагогічної дослідницької діяльності : автореф. дис.. ... докт. пед. наук: 13.00.04. Тернопіль : Тернопільський нац. пед. ун-т ім. М.Гнатюка, 2006. 40 c.

Овакімян О. С. Науково-дослідна робота як ресурс розвитку творчого потенціалу особистості студента: автореф. дис.. кан. соціол. наук: 22.00.04. Харків, 2006. 25 с.

Павлюк Л., Пригодій М. Дослідницька діяльність майбутніх учителів технологій на заняттях з електротехніки. Professional Pedagogics. 2019. № 1(18). С. 175–179. https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.18.175-179

Полякова О. М. Формування творчої активності майбутніх учителів у процесі розв’язання педагогічних задач: автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.01. Харків : Харк. держ. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди, 1999. 18 с.

Тушева В. В. Методологічні і теоретичні аспекти проблеми формування науково-дослідницькоı культури маибутнього вчителя в умовах оновлення вищоı педагогічноı школи. Неперервнаосвіта в соціокультурних вимірах: колективна монографія / Н. Г. Ничкало (голова); за наук. ред. д.п.н. В. М. Слабка. Киıв: Гельветика, 2018. С. 196–197.

Федорчук В. Формування дослідницької компетентності майбутніх педагогів в процесі вивчення методики наукових досліджень. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2022. № 21(1). С. 117–125. https://doi.org/10.35387/od.1(21).2022. 117–125.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-17