ДИСТАНЦІЙНЕ ТА ЗМІШАНЕ НАВЧАННЯ В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ: РЕФЛЕКСІЇ ЩОДО ЇХ ВПРОВАДЖЕННЯ У МИРНИЙ ТА ВОЄННИЙ ЧАС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-98-117

Ключові слова:

дистанційне навчання, змішане навчання, вища освіта, університет, Україна, пандемія Covid-2019, війна.

Анотація

У статті схарактеризовано особливості організації дистанційного та змішаного навчання в університетах України на основі внутрішніх рефлексій та систематизації загальнонаціонального досвіду їх упровадження у мирний час та в контексті війни. Проаналізовано підходи до розуміння дистанційного й змішаного навчання та визначено специфіку українського контексту. Визначено етапи розвитку дистанційного та змішаного навчання в Україні, починаючи з 2000 р. У фокусі дослідження виділено три основні етапи: примусове дистанційне навчання, змішаний формат навчання та змішаний формат дистанційного навчання. Досліджено специфіку використання дистанційно-змішаного навчання для різних груп університетів, поділ яких обумовлено картою бойових дій. Доведено, що стрімкий перехід до дистанційного та змішаного навчання дозволив чітко окреслити як переваги цих форм (доступність та гнучкість, розширення можливостей університетів, викладачів та здобувачів, перехід на сучасні технології), так і оголити недоліки (недостатність фінансування, брак технічних ресурсів, доступу до ліцензованого програмного забезпечення, адаптація навчальних курсів до дистанційного формату з урахуванням специфіки та можливостей кожного університету) й виклики (якість освіти, наявність технічної інфраструктури, соціальна взаємодія, підготовка викладачів та здобувачів). Визначено, що український контекст упровадження дистанційного та змішаного навчання має свою специфіку, яка наразі обумовлена стрімкістю, невизначеністю й нерівністю умов, у яких опинилися учасники освітнього процесу. Результати дослідження свідчать, що дистанційна та змішана освіта в університетах України є потужним інструментом для покращення доступності та якості освіти, однак у той же час складним процесом, який вимагає глибокого аналізу, узгодженості, підготовки та залучення всіх зацікавлених сторін задля його зосередженості на потребах учасників освітнього процесу.

Посилання

Болюбаш Н. М. Використання сучасних інформаційних технологій у професійній підготовці економістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2009. № 5 (13). URL : https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/178/164 (дата звернення: 12.07.2023)

Всеукраїнське опитування щодо тенденцій організації дистанційного навчання в закладах освіти в умовах карантину у ІІ семестрі 2020/2021 н.р. Державна служба якості освіти України, 2021. URL : https://new.sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2021/07/ANALITICHNA-DOVIDKA_vesna_2021-1.docx (дата звернення: 15.07.2023)

Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні: Постанова Міністерства освіти і науки України від 20 грудня 2000 р. Освітній портал. URL : http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html (дата звернення: 20.04.2023) 4. Міністерство освіти і науки України. Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. Міністерство освіти і науки України: сайт. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/ visha-osvita/rekomendacij-shodo-vprovadzhennya-zmishanogo-navchannya-u-zakladah-fahovoyi-peredvishoyi-ta-vishoyi-osviti (дата звернення: 19.07.2023). 5. Про вишу освіту: Закон України від 2 травня 2023 року № 1556-VII. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 16.07.2023). 6. Ніколаєв Є., Рій Г., Шемелинець І. У чужих стінах: як долають проблеми переміщені університети. VoxUkraine. «Вокс Україна» . Аналітикаю Суспільство. URL : https://voxukraine.org/u-chuzhyh-stinah-yak-dolayut-problemy-peremishheni-universytety/ (дата звернення: 15.07.2023).

Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 : Постанова Каб. Міністрів України від 09.12.2020 р. № 1236 : станом на 27 квіт. 2023 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1236-2020-п#Text (дата звернення: 19.07.2023). 8. Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2: Постанова КМУ від 11.03.2020 № 211 : станом на 27 квітня 2023 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/211-2020-п#Text (дата звернення: 17.07.2023). 9. Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ МОН України від 25.04.2013 р. № 466 : станом на 16 жовтня 2020 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 19.07.2023). 10. Про затвердження Програми розвитку системи дистанційного навчання на 2004-2006 роки : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.09.2003 р. № 1494. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1494-2003-%D0%BF#Text (дата звернення: 15.07.2023)

Про здійснення освітнього процесу: лист МОН № 1/10142-23 від 11.07.23 року. Osvita.UA. URL : https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/89545/ (дата звернення: 19.07.2023). 12. Про Національну програму інформатизації : Закон України від 04.02.1998 р. № 74/98-ВР : станом на 1 березня 2023 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/74/98-вр#Text (дата звернення: 19.07.2023). 13. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 23.02.2022 р. № 286-р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text (дата звернення: 19.07.2023). 14. Рашевська Н. В. Змішане навчання як психолого-педагогічна проблема. Вісник Черкаського університету, 2010, 191. C. 89–96.

Смирнова-Трибульская Е. Н. Основы формирования информатических компетентностей учителей в области дистанционного обучения : монография. Херсон : Айлант, 2007. 704 c.

Шуневич Б. І. Тенденція розвитку складових частин організації дистанційного навчання. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Львів : Видавництво ЛНУ, 2009. № 653. С. 231–239. 17. Bao W. COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2020, 2 (2). P. 113–115. https://doi.org/10.1002/hbe2.191 18. Boychuk Y., Novikova V., Opanasenko Y., Kin, O., Kostina V. Pedagogical conditions for the introduction of blended learning technologies in Ukrainian higher education institutions. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 2022, 14 (3). P. 32-50. https://doi.org/10.18662/rrem/14.3/596 19. Collis B., Moonen J. Flexible learning in a digital world. London: Kogan, 2021. 237 p.

Delialioglu O, Yildirim Z. Students' perceptions on effective dimensions of Interactive learning in a blended learning environment. Journal of Educational Technology & Society, 2007, 10(2). P. 133-146. URL : http://www.ifets.info/journals/10_2/12.pdf (date of application: 16.07.2023) 21. Dymek D., Didkivska S., Grabowski M., Paliwoda-Pękosz G., Vakaliuk T. A. Students’ Online Behaviour in the Time of the COVID-19 Pandemic: Insights from Poland and Ukraine. 17th Conference on Computer Science and Intelligence Systems. IEEE, 2022. https://doi.org/10.15439/2022f134 22. Paris Communiqué. (2018). EHEA. URL : http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/BFUG_Meeting/48/8/BFUG_BG_SR_61_4_FinalDraftCommunique_947488.pdf (date of application:19.07.2023). 23. GoGlobal: 54% вчителів перебуваютьт у стані професійного вигорання, 75% школярів мають прояви стресу. GoGlobal, 2023. URL : https://cs.detector.media/reforms/texts/185160/2023-02-01-goglobal-54-vchyteliv-perebuvayut-u-stani-profesiynogo-vygorannya-75-shkolyariv-mayut-proyavy-stresu/ (дата звернення: 16.07.2023)

Grynyshyna M., Boiko T., Boklan M., Husakova N., Pozniak A. Comparative Analysis of Ways to Integrate Microsoft Teams, Zoom, Google Meet Into the Educational Process of Higher Education Institutions of Ukraine. Journal of Higher Education Theory & Practice, 2023, 23(2). https://doi.org/10.33423/jhetp.v23i2.5806

Gülbahar Y., Madran R. O. Communication and collaboration, satisfaction, equity, and autonomy in blended learning environments: A case from Turkey. International Review of Research in Open and Distance Learning, 2009, 10 (2). Р. 1-22. 26. Holubnycha L., Besarab T., Pavlishcheva Y., Kadaner O., Khodakovska O. E-Learning at the Tertiary Level in and After Pandemic. Acta Paedagogica Vilnensia, 2022, 48. C. 47–60. https://doi.org/10.15388/actpaed.2022.48.3

Lopatina H, Tsybuliak N., Popova A, Bohdanov I., Suchikova Y. University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management, Volume 21, Special Issue, 2023. P. 1–11. 28. Lucenko G., Lutsenko O., Tiulpa T., Sosnenko O., Nazarenko O. Online - Education and training in higher educational institutions of Ukraine: Challenges and benefits. International Journal of Educational Research Open. 2023. Vol. 4. P. 100231. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100231

Matviichuk L., Ferilli S., Hnedko N. Study of the Organization and Implementation of E-Learning in Wartime Inside Ukraine. Future Internet, 2022, 14 (10). P. 295. https://doi.org/10.3390/fi14100295 30. Miller G., Honeyman M. Agricultural distance education: A valid alternative for higher education. Proceedings of the 20th Annual National Agricultural Research Meetins, 1993, 20. Р. 67–73.

Osadchyi V. V., Osadcha K. P., Eremeev V. S. The model of the intelligence system for the analysis of qualifications frameworks of European countries. International Journal of Computing, 2017, 16 (3). P. 133–142. https://doi.org/10.47839/ijc.16.3.896 32. Rudenko Y., Naboka O., Korolova L., Kozhukhova K., Kazakevych O., Semenikhina O. Online Learning with the Eyes of Teachers and Students in Educational Institutions of Ukraine. TEM Journal, 2021. P. 922–931. https://doi.org/10.18421/tem102-55

Sahu P. Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus, 2020. https://doi.org/10.7759/cureus.7541

Shvedun V., Bulba V., Bozhko L., Kucher L., Kholodok V., & Ihnatiev O. Circular Economy in Ukraine on the Way to European Integration: Directions for Sustainable Management during the War and Post-War Recovery. Journal of Environmental Management and Tourism, 2023, 14(1), Р. 194–206.

Slater M. Implicit Learning Through Embodiment in Immersive Virtual Reality. In: Liu D., Dede C., Huang R., Richards J. (eds). Virtual, Augmented, and Mixed Realities in Education. Smart Computing and Intelligence. Springer, Singapore. 2017. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5490-7_2 36. Slavko G., Serhiienko S., Shmelova A., & Kovalenko K. (2022). Problems and Organizational Measures of Implementing and Providing the Distance Electrical Engineering Education at the University Using LMS Moodle in the Conditions of Modern Challenges in Ukraine. In: 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES). IEEE. https://doi.org/10.1109/mees58014.2022.10005746 37. Staker H., Horn M. Classifying K-12 Blended Learning. Innosight Institute, 2017.

Suchikova Y. A year of war. Science, 2023, 379 (6634), 850. https://doi.org/10.1126/science.caredit.adh2925

Urbina‐Garcia A. What do we know about university academics' mental health? A systematic literature review. Stress and Health, 2020. 36 (5). P. 563–585. https://doi.org/10.1002/smi.2956

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07