АКАДЕМІЧНА СВОБОДА В УКРАЇНІ ПІД ЧАС ВІЙНИ: ВИКЛИКИ УНІВЕРСИТЕТІВ ОКУПОВАНИХ МІСТ ТА НАПРЯМИ ВІДНОВЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-88-107

Ключові слова:

академічна свобода, війна, окупація, свобода проведення досліджень, свобода викладання, свобода отримання знань, вища освіта.

Анотація

У статті детально досліджується вплив окупації та військового конфлікту на академічну свободу в Україні. Особливий акцент зроблено на ті виклики та обставини, які виникли перед освітянами та студентами Бердянського державного педагогічного університету в період окупації. При цьому основний акцент робиться на прямих порушеннях академічної свободи та базових її принципів – свободи досліджень, викладання та отримання знань. Детально аналізуються різні аспекти цих порушень, зокрема такі, як затримання вчених і студентів, примусова релокація університету, обмеження в доступі до освітніх ресурсів та наукової інформації, а також психологічний та фізичний тиск, що застосовувався проти академічної спільноти. Стаття також акцентує увагу на потенційних стратегіях та механізмах захисту академічної свободи, пропонуючи конкретні рекомендації та напрями дій, що включають реінтеграці та підтримку академічних працівників і здобувачів, правову рамуа, транспарентність та залученість, громадську участь, підтримку науково-дослідницьких проєктів, розвиток громадської освіти, цілісний підхід до академічної свободи, а також механізми дій, що включають моніторинг та звітність, механізми реагування, міжнародну співпрацю, зміцнення академічних спільнот, підтримку ініціатив молоді, наголос на міждисциплінарності, цілісний підхід до академічної свободи та освіти як інструменту миру. Ця стаття підкреслює, що подолання системних порушень академічної свободи вимагає спільних зусиль національного та міжнародного співтовариства, а також створення механізмів, що захищали б і підтримували освітян в умовах конфлікту.

Посилання

Попова А., Линдіна Є., Мацейко Н. Наукова активність науково-педагогічних працівників університету: рефлексії впливу умов сучасності. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 2023. Вип. 2. С. 56–70.

Попова А., Сичікова Я., Цибуляк Н., Лопатіна Г., Ковачов С., Попов П. Дистанційне та змішане навчання в університетах України: рефлексії щодо їх впровадження у мирний та воєнний час. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2023. Вип. 2. С. 98–117. URL: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-98-117.

Про академічну свободу і автономію вищих навчальних закладів: Лімська декларація. URL : http://auu.kma.mk.ua/index.php?option= com_content&view=article&id=112&lang=en. (дата звернення: 20.10.2023).

Beaud O. Reflections on the concept of academic freedom. European Review of History: Revue européenne d'histoire, 2020. Vol. 27, No. 5. P. 611–627. URL : https://doi.org/10.1080/13507486.2020.1823650.

Dreyfuss S., Ryan M. Academic Freedom: The Continuing Challenge. Portal: Libraries and the Academy, 2016. Vol. 16, № 1. P. 1–9. URL : https://doi.org/10.1353/pla.2016.0000.

FAQs on Academic Freedom. AAUP, 2022. URL : https://www.aaup.org/ programs/academic-freedom/faqs-academic-freedom. (дата звернення: 19.10.2023).

Handbook on Academic Freedom. In Academic freedom in the modern British university: a historical perspective. Edward Elgar Publishing, 2022. URL : https://doi.org/10.4337/9781788975919.

Hutchens N. H., Edmondson M. L., Fernandez F. J. Academic freedom protections in national and international law. In International Encyclopedia of Education (Fourth Edition). Elsevier, 2023. P. 174–182. URL : https://doi.org/10.1016/b978-0-12-818630-5.02012-1.

In foreign walls: how displaced universities overcome problems. VoxUkraine, 2022. URL : https://voxukraine.org/u-chuzhyh-stinah-yak-dolayut-problemy-peremishheni-universytety/. (дата звернення: 21.10.2023).

Information on temporarily relocated institutions of higher education belonging to the sphere of management of the Ministry of Education and Culture. Home | Ministry of Education and Science of Ukraine. 2022. URL : https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/pro-ministerstvo/najposhirenishi-zapitannya-vidpovidi-ta-aktualni-kontakti-mon-pid-chas-voyennogo-stanu/najposhirenishi-zapitannya-vidpovidi/fahova-peredvisha-visha-osvita (дата звернення: 20.10.2023)

Introduction: On the Future of Academic . In Knowledge, Power, and Academic Freedom. Columbia University Press, 2019. P. 1–14. URL : https://doi.org/10.7312/scot19046-001.

Kabasakal Badamchi D. Academic freedom: How to conceptualize and justify it? Philosophy & Social Criticism, 2022. Vol. 48, No. 4. P. 619–630. URL : https://doi.org/10.1177/01914537211072888.

Kurapov A., Pavlenko V., Drozdov A., Bezliudna V., Reznik A., Isralowitz R. Toward an Understanding of the Russian-Ukrainian War Impact on University Students and Personnel. Journal of Loss and Trauma, 2023. Vol. 28, No. 2. P. 167–174. URL : https://doi.org/10.1080/15325024.2022.2084838.

Lavrysh Y., Lytovchenko I., Lukianenko V., Golub T. Teaching during the wartime: Experience from Ukraine. Educational Philosophy and Theory, 2022. P. 1–8. URL : https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2098714.

Leiter B. Why Academic Freedom? In The Value and Limits of Academic Speech. Routledge, 2018. P. 31–46. URL : https://doi.org/10.4324/9781351064507-3.

Lopatina H., Tsybuliak N., Popova A., Bohdanov I., Suchikova Y. University without Walls: Experience of Berdyansk State Pedagogical University during the war. Problems and Perspectives in Management, 2023. Volume 21, Special Issue. P. 1–11.

Lucenko G., Lutsenko O., Tiulpa T., Sosnenko O., Nazarenko O. Online - Education and training in higher educational institutions of Ukraine: Challenges and benefits. International Journal of Educational Research Open, 2023. Vol. 4. Article 100231. URL : https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100231.

Magna Charta Universitatum. Bologna, 1988. URL : http://www.magna-charta.org/library/userfiles/file/mc_english.pdf. (дата звернення: 20.10.2023).

Matviichuk L., Ferilli S., Hnedko N. Study of the Organization and Implementation of E-Learning in Wartime Inside Ukraine. Future Internet, 2022. Vol. 14, No. 10. Article 295. URL : https://doi.org/10.3390/fi14100295.

Recommendation concerning the Status of Higher-Education Teaching Personnel. UNESCO. 1997. URL : https://en.unesco.org/about-us/legal-affairs/recommendation- concerning-status-higher-education-teaching-personnel. (дата звернення: 20.10.2023).

Reger R. Academic Freedom for Students. Science, 1966. Vol. 153, No. 3733. P. 249. URL : https://doi.org/10.1126/science.153.3733.249.d.

Suchikova Y. A year of war. Science, 2023. Vol. 379, No. 6634. P. 850. URL : https://doi.org/10.1126/science.caredit.adh2925.

Suchikova Y., Tsybuliak N., Lopatina H., Popova A., Kovachov S., Hurenko O., Bogdanov I. Is science possible under occupation? Reflection and coping strategy [Special issue]. Corporate Governance and Organizational Behavior Review, 2023. Vol. 7, No. 2. P. 314–324. URL : https://doi.org/10.22495/cgobrv7i2sip10.

Suchikova Y., Tsybuliak N. Universities without walls: global trend v. Ukraine’s reality. Nature, 2023. Vol. 614, No. 7948. P. 413. URL : https://doi.org/10.1038/d41586-023-00380-y.

Tierney W. G. The Idea of Academic Freedom and Its Implications for Teaching and Learning. Teaching Learning and New Technologies in Higher Education. Springer Singapore, 2020. P. 17–28. URL : https://doi.org/10.1007/978-981-15-4847-5_2.

Wight C. Critical Dogmatism: Academic Freedom Confronts Moral and Epistemological Certainty. Political Studies Review, 2020. URL : https://doi.org/10.1177/1478929920942069.

Yarar B. At-risk scholars in Europe: ‘academic humanitarianism’ in the name of science ‘here’ as opposed to the risk ‘there’. The International Journal of Human Rights, 2023. P. 1–21. URL : https://doi.org/10.1080/13642987.2023.2227110.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-02-28