ПРИЄДНУВАЛЬНІ КОНСТРУКЦІЇ: ПРОБЛЕМА РОЗРІЗНЕННЯ ТА ДОЦІЛЬНІСТЬ ВИВЧЕННЯ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-238-252

Ключові слова:

приєднувальна конструкція, базове висловлення, приєднувальний сполучний засіб, приєднана частина, засіб експресивного синтаксису, синтаксична норма, пунктуаційна норма.

Анотація

Активний мовний та інтелектуальний розвиток учнів старших класів, їхнього творчого мислення, мовного чуття і смаку, усвідомленої мовної поведінки та умінь, мовленнєвого самовдосконалення неможливі без опанування усім багатством виражальних можливостей сучасної літературної мови, включаючи синтаксичні засоби, які виходять за рамки речення. Проте у методиці навчання мови ще недостатньо представлені способи, прийоми та методи формування образного й емоційного писемного мовлення школярів, розвитку їхнього красномовства, навичок редагування текстів, що зумовлює потребу в удосконаленні системи вивчення текстоутворювальних категорій та закономірностей побудови тексту, яка б включала методику вивчення одиниць експресивного синтаксису взагалі та приєднувальної конструкції (ПК) зокрема. У роботі представлена характеристика структурних і семантичних особливостей ПК, з метою розробки оптимальної методології навчання цієї текстової одиниці експресивного синтаксису на уроках української мови. Облігаторними параметрами ПК є фіксована двокомпонентна побудова (перша – базове висловлення (БВ), друга – підпорядкована їй приєднана частина (ПЧ), прикріплена приєднувальним сполучним засобом (ПСЗ). Факультативними параметрами є: кількість ПЧ у межах ПК, контактна / дистантна позиція ПЧ, своєрідність ПСЗ (повторюваність або її відсутність), наявність необов’язкових елементів у складі ПК. Нами виділено такі групи смислових відношень між БЧ і ПЧ: додаткової інформації й уточнення, гіпотези та висновку, причини та наслідку, протиставлення та перелічення. Проаналізовано шкільні програми з української мови (і профільний рівень, і рівень стандарту стандарту) на предмет обсягу матеріалу з текстової проблематики, який пропонується до засвоєння учням 10 – 11 класів і обґрунтовано доцільність вивчення ПК на уроках української мови.

Посилання

Андриевская А. А. Явление «сепаратизации» в стилистическом синтаксисе французской художественной прозы. Филологические науки. 1968. № 3. С. 77–83.

Бахтін М. Проблема тексту в лінгвістиці, філології та інших гуманітарних науках. Слово. Знак. Дискурс. Антологія світової літературно-критичної думки XX ст. / за ред. М. Зубрицької. Львів : Літопис, 1996. С. 318–323.

Богдан В. В. Синтактика, семантика, прагматика англомовних приєднувальних конструкцій і складних речень з підрядним зв’язком : монографія. Донецьк : «ЛАНДОН-ХХІ», 2011. 263 с.

Валгина Н. С. Теория текста : уч. пособие для студ. Москва : Логос, 2004. 280 с.

Воробйова О. П. Текстові категорії i фактор адресата. Київ : Вища школа, 1993. 200 с.

Гаибова М. Т. Присоединительные конструкции и их стилистические функции в художественной прозе (на материале английского языка) : автореф. дис. канд. филол. наук: 10.02.04. Москва, 1973. 21 с.

Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. Изд. 4-е, стереотипное. Москва : КомКнига, 2006. 144 с.

Григорьев А. К. Ошибки в речи метаязыковой личности. Язык и мышление: Психологические и лингвистические ошибки. Материалы Всероссийской научной конференции. Москва, Пенза : Пензенский ИПК и ПРО, 1991. С. 159–160.

Дмитренко В. А. Структура, семантика и функции союзных форм связи в смысловых миниатюрах в современном английском языке. Вісник Харківськ. нац. ун-ту. Харьков, 2002. № 572. С. 87–93. (Серія «Романо-германська філологія»).

Єщенко Т. А. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посіб. для студентів. Київ : Академія, 2009. 264 с.

Загнітко А. П. Лінгвістика тексту : навч. посіб. Київ : Академія, 2009. 264 с.

Жадан Сергій. Кореспонденція. URL : http://tsn.ua/analitika/korespondenciya-293105.html (дата звернення: 21.07.2023).

Иванчикова Е. А. Парцелляция, ее коммуникативно-экспрессивные и синтаксические функции. Русский язык и советское общество. Москва : Наука, 1968. С. 277–301.

Колегаева И. М. Текстовая парадигма: микро-, макро-, мега-, гипер- и просто текст. Записки з романо-германської філології. Одеса, 2008. № 20. С. 70–79. URL : http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/4430 (дата звернення: 21.07.2023).

Коцюбовська Г. А. Приєднувальні конструкції: функціонально-текстовий аспект : дис. ... канд. філол. наук: 10.02.01 / Дніпропетровський національний університет. Дніпропетровськ, 2002. 188 с.

Кочан І. М. Лінгвістичний аналіз тексту : навч. посіб. Київ : Знання, 2008. 423 c.

Кроть Д. Т. Граматико-стилістична характеристика відокремлених означень у мові М. Коцюбинського. У майстерні художнього слова. Київ, 1965. С. 133–150.

Крупа М. Лінгвістичний аналіз художнього тексту: посібник для студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Тернопіль : Підручники і посібники, 2010. 496 с.

Кухаренко В. А. Інтерпретація тексту : навчальний посібник для студентів старших курсів факультетів англійської мови. Вінниця : Нова Книга, 2004. 272 с.

Крючков С. Е. О присоединительных связях в современном русском языке. Вопросы синтаксиса современного русского языка. Москва : Госучпедгиз, 1950. С. 397–411.

Лотман Ю. М. Структура художественного текста. Москва : Искусство, 1970. 384 с.

Ляпон М. В. Смысловая структура сложного предложения и текст. К типологии внутритекстовых отношений : монографія. Москва : Наука, 1986. 201 с.

Науменко А. М. Філологічний аналіз тексту (Основи лінгвопоетики) : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Вінниця : НОВА КНИГА, 2005. 416 с.

Немытченко Н. Ю., Бутакова Л. О. Основные типы речевых ошибок в письменной речи детей младшего школьного возраста. URL : http://www.univer.omsk.ru/trudy/fil_ezh/n2/butakov...2001 (дата звернення: 21.07.2023).

Панов М. Н., Сукунов Х. Х., Экба Н. Б. Фонетические, морфологические и синтаксические ошибки в русской речи учащихся национальных школ. Москва : НИИ нац. школ МО РСФСР, 1989. 155 с.

Проблемы варьирования языковых единиц. Материалы к спецкурсам и спецсеминарам / Авторы сост. И.В. Арнольд и др. Киев, 1990. 199 с.

Проблемы текстуальной лингвистики / под. ред. В. А. Бухбиндера. Киев, 1983. 160 с.

Програма. Українська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання, 10–11 класи, рівень стандарту, 2017. 42 с. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 21.07.2023).

Пустовар О. В. Номінативний і комунікативний аспекти парцеляції в сучасній німецькій мові : автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.04. Донецьк, 2006. 19 с.

Реферовская Е. А. Лингвистические исследования структуры текста. Ленинград : Наука, 1983. 216 с.

Ринберг В. Л. Конструкции связного текста в современном русском языке. Львов : Высшая школа, 1987. 168 с.

Рыбакова Г. Н. Ознакомление школьников старших классов с присоединительными конструкциями. Русский язык в школе. 1977. № 6. С. 61–65.

Селиванова Е. А. Основы лингвистической теории текста и коммуникации. Київ : ЦУЛ, Фитосоциоцентр, 2002. 336 с.

Топчий Л. М. До питання про приєднування як різновид синтаксичного зв’язку. Слов’янські мови та літератури: матеріали міжнар. наук.-практ. конф.Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Філологія. Одеса, 2020. С. 81–83.

Тураева З. Я. Лингвистика текста на исходе второго тысячелетия. Вісник Київськ. лінгвістичного ун-ту. 1999. № 2. Т. 2. С. 17–25.

Українська мова, 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія, 2017. 84 с. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 21.07.2023).

Щерба Л. В. О частях речи в русском языке. Избранные работы по русскому языку. Москва : Учпедгиз, 1957. С. 63-84.

Birk N. P., Birk G. B. Understanding and Using English. 5th ed. New York : Odyssey Press, 1999. 518 p.

Bohdan V. An Isolated Connective Word as a Characteristic Feature of an Expressive Rheme. Іноземна мова у професійній підготовці спеціалістів: проблеми та стратегії: матеріали IIІ міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., 15 лют. 2019 р. Кропивницький : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2019. С. 26–28.

Bohdan V. V. On the Issue of the Linguistic Status of Adjoining Constructions and Dialogical Units. Мова і соціум: етнокультурний аспект: матеріали IX міжнар. наук. інтернет-конф., 11 листопада 2022 р.: зб. Публікацій / за ред. С. Глазової. Бердянськ : БДПУ, 2022. С. 204–206.

Bohdan V. On the Problem of Differentiation between an Adjoining Construction and a Parcelled Sentence. Іноземна мова у професійній підготовці спеціалістів: проблеми та стратегії: матеріали V міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., 21 лют. 2022 р. Кропивницький : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2022. С. 113–115.

Bohdan V. Supra-Sentence Units from the Standpoint of the Theory of Speech Acts Act. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету: зб. наук. ст. Серія «Філологічні науки» / за ред. В. А. Зарви. Бердянськ : БДПУ, 2017. Вип. XІІІ. С. 21–26.

Bohdan V. The Evolution of an Adjoining Construction in the 16th – 21st Centuries. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету: зб. наук. ст. Серія «Філологічні науки» / за ред. В. А. Зарви. Мелітополь : Видавничий будинок ММД, 2018. Вип. XVІІ. С. 9–16.

Bohdan V. The Typology of Syntactic Means of Expressiveness Used on the Ukrainian Social Networking Sites. Медіакартина світу: формування особистості під впливом медіа: матеріали V міжвуз. наук. конф., 11 травня 2023 р.: зб. наукових доповідей. Бердянськ–Запоріжжя : БДПУ, 2023. С. 10–13.

Dijk T. A., van. Strategies of discourse comprehension. London : Academic Press, 1983. 418 p.

Obdycke J. B. Harper’s English Grammar. New York : Popular Library, 1965. 286 p.

Schneider W. Stilistische deutsche Grammatik. Basel, Freiburg, Wien, 1959. 522 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07