ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ РОЗВИТКУ КОМПОЗИЦІЙНО-ОБРАЗНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ ЗАСОБАМИ МАКЕТУВАННЯ ТА ЕСКІЗУВАННЯ ПРИ НАВЧАННІ ТЕХНОЛОГІЙ ОБРОБКИ КОНСТРУКЦІЙНИХ МАТЕРІАЛІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-306-316

Ключові слова:

композиційно-образне мислення, макетування, ескізування, технологія обробки конструкційних матеріалів, трудове навчання, учні 5-6 класів, творчість, педагогічні умови, психолого-педагогічні аспекти.

Анотація

У статті розглядаються педагогічні умови розвитку композиційно-образного мислення учнів 5-6 класів засобами макетування та ескізування при навчанні технологій обробки конструкційних матеріалів. Проблема розвитку творчого потенціалу та естетичної компетентності учнів у процесі навчання стає особливо актуальною в умовах сучасного освітнього середовища, де великий акцент покладається на розвиток креативного мислення та практичних навичок. З'ясовано, що композиційно-образне мислення є ключовою складовою у процесі професійного зростання учнів технології обробки конструкційних матеріалів. Використання макетування та ескізування дозволяє учням креативно підходити до розв'язання технічних завдань, сприяє розвитку естетичного сприйняття й аналітичних навичок. Окреслено роль макетування як засобу візуалізації ідеї та структурування концепції обробки матеріалу. Макети дозволяють учням перевірити та вдосконалити свої ідеї перед переходом до практичного виробництва. Зокрема, вони допомагають оцінити вигляд та функціональність майбутнього виробу, заздалегідь виявляють можливі дефекти та допомагають їх усунути. Також розглянуто важливість ескізів як інструменту творчого пошуку та самовираження. Ескізи допомагають учням створювати зразкові малюнки, що є основою для подальшого створення виробу. Їх використання дозволяє учням зосередитися на деталях та дотримуватися необхідних пропорцій у своїх проектах. У контексті навчання технологій обробки конструкційних матеріалів для учнів 5-6 класів виявлено, що композиційно-образне мислення є суттєвим аспектом, що сприяє формуванню їхніх творчих здібностей та розвитку уяви та критичного мислення. Зокрема, зазначено, що вміння учнів розуміти зв'язки між елементами та здатність створювати художні композиції з матеріалів є ключовими у процесі обробки матеріалів. Охарактеризовано, що застосування методики макетування та ескізування є ефективним засобом формування композиційно-образного мислення учнів 5-6 класів. Вказано, що ці методи дозволяють практично втілювати їхні ідеї, сприяють розвитку творчих здібностей та сприйняття технологічних завдань з використанням композиційного підходу.

Посилання

Луговський О. Ф. Пошукове макетування як засіб формування проектного образу в промисловому дизайні : дис… на здобут. наук. ступеня кандидата мистецтвознавства (доктора філософії): 17.00.07 «дизайн». Харків : Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2018. 321 с.

Мухіна B. C. Вікова психологія. Феноменологія розвитку : підручник для студ. вищ. навч. закладів. Київ : Академія, 2006. 608 с.

Нагорна Н. О. Місце діяльності з проектування і моделювання у процесі формування проектно-технологічної компетентності майбутніх учителів технологій. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Випуск 24. Серія «Педагогічні науки». С. 151–154.

Пискун О. М. Теорія і методика технологічної освіти. Проєктна технологія навчання: навчально-методичний посібник до виконання практичних робіт для студентів спеціальності «Середня освіта (Трудове навчання та технології)». Чернігів : НУЧК імені Т.Г. Шевченка, 2023. 103 с.

Писміченко О., Борисюк З. Мобільно-розвивальні засоби формування художньо-образного мислення у студентів художньо-педагогічних факультетів. Український педагогічний журнал. 2021. № 3. С. 35–45. URL : https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-45-50 (дата звернення: 18.07.2023)

Титаренко В. М. Загальнопедагогічні аспекти формування пізнавального інтересу учнів 5-6 класів при вивченні технологій обробки конструкційних матеріалів. Педагогічні науки. 2022. № 80. С. 24–30.

Флорескул О. І. Сучасні методи розвитку художньо-образного мислення у створенні композиції. Декоративно-прикладне мистецтво в національній системі художньо-педагогічної освіти: сучасний досвід і перспективи : тези доповідей II Всеукраїнської науково-практичної конференції. Одеса : Астропринт, 2022. С. 59–61.

Tytarenko V., Cherniavsky T. Graphic design in future labor education teacher’s computer culture formation. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education. 2020. № 8. С. 58–62.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07