ТЕХНІКА ДИРИГУВАННЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЕЛЕМЕНТ ДИРИГЕНТСЬКО-ХОРОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦВА: МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-2-329-335

Ключові слова:

диригентсько-хорова підготовка, техніка диригування, майбутні вчителі музичного мистецтва, диригентський апарат, диригентський жест, ауфтакт.

Анотація

У статті порушено питання ролі диригентсько-хорової підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва педагогічних закладів вищої освіти як необхідної складової процесу підготовки вчителя-хормейстера, керівника шкільного хору. Актуальність означеної проблеми обумовлюється необхідністю формування у здобувачів вмінь та навичок управління дитячим хоровим співом, а також їх підготовкою до практичної роботи з хоровим колективом. У статті доведена значущість роботи над технікою диригування зі здобувачами у рамках дисципліни «Практикум вокально-хорової підготовки». Зазначено, що техніка диригування входить у технологічну підготовку майбутнього вчителя музики як важливий засіб управління хоровим виконавством та проаналізовано різні підходи до визначення цього поняття у роботах українських вчених. У процесі аналізу обґрунтовано, що в оволодіння технікою диригування включається цілий комплекс умінь і навичок, які отримують студенти – майбутні вчителі музичного мистецтва. У статті виділено етапи роботи над технікою диригування та висвітлено зміст зазначеної роботи на кожному з етапів навчання. У роботі пропонуються різноманітні вправи, спрямовані на вдосконалення техніки диригування студентів, подається їх зміст та методика виконання. Наголошується, що руки є найважливішою частиною диригентського апарату і вимагають особливої уваги та низки спеціальних вправ. Рекомендується розпочинати роботу саме із вправ на звільнення цієї частини диригентського апарату. Акцентується увага на вправах для загального звільнення, розвитку відчуття цілісності рук і взаємозв’язку їх окремих частин (кисті, передпліччя, плече), для вироблення м’язового напруження та розслаблення, а також групі вправ, що дозволять зменшити або зовсім усунути скутість рук під час диригування. У статті детально окреслюються найкорисніші й найцікавіші методи та прийоми диригентської підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва, що сприятимуть ефективній роботі у класі хорового диригування та розвитку виконавської майстерності педагога-музиканта.

Посилання

Бодаренко А. В. Основні принципи диригентсько-хорового навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. Випуск 152. С. 141–145.

Бурбан М. І. Українські хори та диригенти. Дрогобич : Посвіт, 2007. 672 с.

Григор’єва В. В., Омельченко А. І. Хорове диригування : навчальний посібник для студентів закладів вищої освіти. Бердянськ : Видавець БДПУ, 2021. 224 с.

Костенко Л. В., Шумська Л. Ю. Методика викладання хорового диригування : навч. посіб. для магістрантів закладів вищої освіти. 2-ге вид., доповнене та перероблене. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2019. 145 с.

Шумська Л. Ю. Хорове диригування : навч. посіб. 2-ге вид., доповн. та перероб. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2017. 105 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07