МУЛЬТИДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД У ВИВЧЕННІ ДІТЕЙ З ЦЕРЕБРАЛЬНИМ ПАРАЛІЧЕМ РАННЬОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-395-407

Ключові слова:

мультидисциплінарний підхід, полідисциплінарність, трансдисциплінарність, діти з церебральним паралічем, логопедичний супровід, інтеграція, поліпарадигмальність, поліпідхідність.

Анотація

У статті доведено необхідність використання мультидисциплінарного підходу у вивченні дітей з церебральним паралічем раннього віку. Проаналізовано не лише сучасний стан проблеми, а й окреслено основні здобутки в історії вивчення цієї категорії дітей. З’ясовано, що лише такий підхід у контексті вивчення розвитку дітей з церебральним паралічем дає шанс глибше розуміти етіопатогенез таких дітей, і відповідно мати змогу в медико-психолого-логопедичній та соціальній площині організувати корекційно-абілітаційну роботу та отримувати максимальні результати. Нами обґрунтовано необхідність застосування мультидисциплінарного підходу при багатовекторному (у клініко-психолого-логопедичній та соціальній площині) вивченні дітей з церебральним паралічем раннього віку. Мультифакторна природа порушеного розвитку дітей з церебральним паралічем раннього віку розкривається результатами клінічних, психологічних, логопедичних та соціальних досліджень. Це дозволяє встановити багатоваріативність причин, проявів порушень, які характеризують клінічну сторону, психологія дає розуміння інтелектуального розвитку, особистісний статусу, особливості такої дитини, і власне однією з найтяжчих проблем це проблема мовленнєва – саме комунікація об’єднує дитину із соціумом, розкриває логопедія. У статті ми наголошуємо, що багатоваріативність проявів вимагає від нас фахових знань з усіх галузей. Окреслений мультидисциплінарний підхід ми вважаємо найбільш доцільним, оскільки ця методологія відображає тенденції сучасної професійної підготовки спеціальних педагогів, пов’язані з її інтеграцією, фундаменталізацією, поліпарадигмальністю та поліпідхідністю, що є важливим у контексті впровадження психолого-педагогічного супроводу дітей дошкільного віку з дитячим церебральним паралічем, і зокрема провідного напряму, логопедичного супроводу дітей з церебральним паралічем раннього віку. Логопедичний супровід втілює органічну ідею раннього системного неперервного паралельного супроводу дитини з церебральним паралічем та її родини.

Посилання

Адаптована клінічна настанова, заснована на доказах. Церебральний параліч та інші органічні ураження головного мозку у дітей, які супроводжуються руховими порушеннями: наказ Міністерства охорони здоров'я 09.04.2013 р. № 286. 2013 р. 121 с.

Архипова Е. Ф. Логопедическая помощь детям раннего возраста. Москва, 2015. 223 с.

Бадалян Л. О. Невропатология: учеб. для студ. высш. учеб. заведений. Москва: Академия, 2012. 400 с.

Голуб А. В. Узагальнені результати впровадження інноваційного підходу до корекції усного мовлення дітей старшого дошкільного віку при дизартріях. Науково-методичний журнал «Логопедія». Київ: ДІА, 2018. № 12. C. 19–23.

Гуровець Г. В. Детская невропатология. Естественно-научные основы специальной дошкольной психологиии педагогики / под ред. проф. В. И. Селеверстова. Москва: Гуманитарное издание центр ВЛАДОС, 2004. 303 с.

Журба Л. Т., Мастюкова Е. А. Нарушение психомоторного развития детей первого года жизни. Москва: Медицина, 1981. 272 с.

Козявкин В. И., Шестопалова Л. Ф., Подкорытов В. С. Детские церебральные параличи. Медико-психологические проблемы. Львів: НВФ «Укр. технології», 2014. 142 с.

Конопляста С. Ю., Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї, в якій виховується дитина з порушеннями мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2011. Вип. 17. С. 105–107.

Конопляста С. Ю., Сак Т. В. Логопсихологія / за ред. М. К. Шеремет. Київ: Знання, 2010. 293 с.

Корнев А. Н. Основы логопатологии детского возраста: клинические и психологические аспекты. Санкт-Петербург: Речь, 2006. 380 с.

Манько Н. В. Абілітаційна та корекційно-розвивальна робота з дітьми раннього віку із органічним пошкодженням ЦНС. Збірник наукових праць. Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2014. Вип. 65. С. 407–413.

Мартинюк В. Ю., Зінченко С. М. Мінімальна мозкова дисфункція: навчальний посібник. Київ: Інтермед, 2011. 167 с.

Макаренко І. В. Комплексна програма соціально-педагогічної підтримки батьків і дітей «Щаслива родина». Імідж сучасного педагога: наук. практ. освітньо-популярний часопис. Полтава: ТОВ «АСМІ», 2007. № 4. С. 34–38.

Миронова С. П. Робота фахівців з сім’ями, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. 2017, № 9. С. 125–134.

Пахомова Н. Г. Особливості формування фонетичної компетенції у дітей старшого дошкільного віку з дизартрією. Дефектологія, 2005. № 2. С. 37–40.

Приходько О. Г., Левченко И. Ю. Актуальные проблемы непрерывного специального образования детей с церебральным параличом на современном этапе. Проектирование модели «Школа будущего для детей, нуждающихся в особом внимании»: Матер. городского круглого стола. Москва, 2008. С. 17–25.

Роменська Т. Г. Міждисциплінарний підхід до проблеми формування соціально-побутових навичок у дошкільників із дитячим церебральним паралічем. Гуманістична парадигма в спеціальній освіті: наука і практика. Зб. XVII тез за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної on-line конференції (м. Київ, 9-10 червня 2015 р.). Київ, 2015. С. 43–46.

Романенко О. В. Особливості формування Я-образу школярів з церебральним паралічем : автореф. дис. канд. психол. наук: спец. 19.00.08. Ін-т спец. педагогіки АПН України. Київ, 2003. 21 с.

Семенова К. С., Мастюкова Е. М., Смуглий М. В. Клиника и реабилитационная терапия детских церебральных параличей. Москва: Медицина, 1972. 328 с.

Ханзерук Л. О. Формування досвіду спілкування у дошкільників з церебральним паралічем: автореф. дис. канд. пед. наук: спец. 13.00.03. Інститут дефектології АПН України. Київ, 2001. 20 с.

Чеботарьова О. В., Коваль Л. В., Данілавічютє Е. А. Дитина із церебральним паралічем. Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 40 с.

Шеремет М. К., Тарасун В. В., Конопляста С. Ю., Шульженко Д. І., Чередніченко Н. В., Марченко І. С., Тищенко В. В., Мартиненко І. В., Пінчук Ю. В., Корнєв С. І., Кондратенко В. О., Качуровська О. В., Ромась О. Ю., Базима Н. В. Логопедія: підручник. Вид. 5-те / за ред. М. К. Шеремет. Київ: Видавничий дім «Слово», 2018. 856 с.

Шевцов А. Г., Хворова Г. М. Сучасні міждисциплінарні підходи до етапної комплексної реабілітації дітей із церебральним паралічем. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 23. С. 281–285.

Шипицина Л. М., Мамайчук И. И. Детский церебральный паралич. Санкт-Петербург, 2001. 272 с.

Bax M. Proposed Definition and Classification of Cerebral Palsy. Journal of Developmental Medicine and Child Neurology. 2005. V. 47, № 5. Р. 571–576.

Bobath K., Bobath B. The diagnosis of cerebral palsy in infansy. Dis. Child, 1956. Р. 408–410.

Little W. J. On the influence of abnormal partutional, diffical labours, premature birth, and asphixia neonatorum on the mental and physical condition of the child, especially in relation to deformities. Transactions of the Obstetrical Society of London, 1862. 293 р.

Nelson K. B., Ellenberg I. H. Antecedents of cerebral palsv. New England Journal of Medicine (NEJM). 1986. Jul 10; 315(2): 81–86.

Wilson E. A. Chance for Children. Occupational Therapy for children with problems in learning, coordination, language and behavior. Birmingham: The Handsel Trust, 2002. 144 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30