MULTIDISCIPLINARY PANCREATIC MANAGEMENT IN PATIENTS WITH EARLY CEREBRAL PALSY DISEASE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-395-407

Keywords:

multidisciplinary approach, polydisciplinarity, transdisciplinarity, children with cerebral palsy, speech therapy support, integration, polyparadigmality, polyapplicability.

Abstract

The article proves the necessity of using a multidisciplinary approach in the studied children with cerebral palsy of early age. Not only the current state of the study of the problem of the development of children with cerebral palsy at an early age is analyzed, but also the main achievements in the history of the study of this category of children are outlined. It was found that only this approach in the context of studying the development of children with cerebral palsy gives a chance to better understand the etiopathogenesis of such children, and, accordingly, to be able to organize correctional rehabilitation work on the medical, psychological, speech therapy and social level and obtain maximum results. We substantiated the necessity of using a multidisciplinary approach in the multi-vector (in the clinical, psychological, speech therapy and social plane) study of children with cerebral palsy at an early age. Since the multifactorial nature of the impaired development of children with cerebral palsy at an early age is revealed by the results of clinical, psychological, speech therapy and social studies. According to these data, the multivariate causes, manifestations of violations that reveal the clinical side are revealed to us, psychology provides an understanding of intellectual development, personal status, characteristics of such a child, and actually one of the most difficult problems is the speech problem – it is communication that unites the child with society, speech therapy reveals. In the article, we emphasize that the multivariation of manifestations requires us to have knowledge of all fields as specialists. We consider the outlined multidisciplinary approach to be the most appropriate, since this methodology reflects the trends of modern professional training of special psychologists, correctional pedagogues, speech therapists, related to its integration, fundamentalization, polyparadigm and polyapplicability, which is important in the context of the implementation of psychological and pedagogical support for preschool children age with cerebral palsy, and in particular the leading direction, speech therapy support for children with cerebral palsy at an early age. Since it is speech therapy support that embodies the organic idea of early systemic continuous parallel support of a child and family with cerebral palsy.

References

Адаптована клінічна настанова, заснована на доказах. Церебральний параліч та інші органічні ураження головного мозку у дітей, які супроводжуються руховими порушеннями: наказ Міністерства охорони здоров'я 09.04.2013 р. № 286. 2013 р. 121 с.

Архипова Е. Ф. Логопедическая помощь детям раннего возраста. Москва, 2015. 223 с.

Бадалян Л. О. Невропатология: учеб. для студ. высш. учеб. заведений. Москва: Академия, 2012. 400 с.

Голуб А. В. Узагальнені результати впровадження інноваційного підходу до корекції усного мовлення дітей старшого дошкільного віку при дизартріях. Науково-методичний журнал «Логопедія». Київ: ДІА, 2018. № 12. C. 19–23.

Гуровець Г. В. Детская невропатология. Естественно-научные основы специальной дошкольной психологиии педагогики / под ред. проф. В. И. Селеверстова. Москва: Гуманитарное издание центр ВЛАДОС, 2004. 303 с.

Журба Л. Т., Мастюкова Е. А. Нарушение психомоторного развития детей первого года жизни. Москва: Медицина, 1981. 272 с.

Козявкин В. И., Шестопалова Л. Ф., Подкорытов В. С. Детские церебральные параличи. Медико-психологические проблемы. Львів: НВФ «Укр. технології», 2014. 142 с.

Конопляста С. Ю., Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї, в якій виховується дитина з порушеннями мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2011. Вип. 17. С. 105–107.

Конопляста С. Ю., Сак Т. В. Логопсихологія / за ред. М. К. Шеремет. Київ: Знання, 2010. 293 с.

Корнев А. Н. Основы логопатологии детского возраста: клинические и психологические аспекты. Санкт-Петербург: Речь, 2006. 380 с.

Манько Н. В. Абілітаційна та корекційно-розвивальна робота з дітьми раннього віку із органічним пошкодженням ЦНС. Збірник наукових праць. Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2014. Вип. 65. С. 407–413.

Мартинюк В. Ю., Зінченко С. М. Мінімальна мозкова дисфункція: навчальний посібник. Київ: Інтермед, 2011. 167 с.

Макаренко І. В. Комплексна програма соціально-педагогічної підтримки батьків і дітей «Щаслива родина». Імідж сучасного педагога: наук. практ. освітньо-популярний часопис. Полтава: ТОВ «АСМІ», 2007. № 4. С. 34–38.

Миронова С. П. Робота фахівців з сім’ями, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. 2017, № 9. С. 125–134.

Пахомова Н. Г. Особливості формування фонетичної компетенції у дітей старшого дошкільного віку з дизартрією. Дефектологія, 2005. № 2. С. 37–40.

Приходько О. Г., Левченко И. Ю. Актуальные проблемы непрерывного специального образования детей с церебральным параличом на современном этапе. Проектирование модели «Школа будущего для детей, нуждающихся в особом внимании»: Матер. городского круглого стола. Москва, 2008. С. 17–25.

Роменська Т. Г. Міждисциплінарний підхід до проблеми формування соціально-побутових навичок у дошкільників із дитячим церебральним паралічем. Гуманістична парадигма в спеціальній освіті: наука і практика. Зб. XVII тез за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної on-line конференції (м. Київ, 9-10 червня 2015 р.). Київ, 2015. С. 43–46.

Романенко О. В. Особливості формування Я-образу школярів з церебральним паралічем : автореф. дис. канд. психол. наук: спец. 19.00.08. Ін-т спец. педагогіки АПН України. Київ, 2003. 21 с.

Семенова К. С., Мастюкова Е. М., Смуглий М. В. Клиника и реабилитационная терапия детских церебральных параличей. Москва: Медицина, 1972. 328 с.

Ханзерук Л. О. Формування досвіду спілкування у дошкільників з церебральним паралічем: автореф. дис. канд. пед. наук: спец. 13.00.03. Інститут дефектології АПН України. Київ, 2001. 20 с.

Чеботарьова О. В., Коваль Л. В., Данілавічютє Е. А. Дитина із церебральним паралічем. Харків: Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 40 с.

Шеремет М. К., Тарасун В. В., Конопляста С. Ю., Шульженко Д. І., Чередніченко Н. В., Марченко І. С., Тищенко В. В., Мартиненко І. В., Пінчук Ю. В., Корнєв С. І., Кондратенко В. О., Качуровська О. В., Ромась О. Ю., Базима Н. В. Логопедія: підручник. Вид. 5-те / за ред. М. К. Шеремет. Київ: Видавничий дім «Слово», 2018. 856 с.

Шевцов А. Г., Хворова Г. М. Сучасні міждисциплінарні підходи до етапної комплексної реабілітації дітей із церебральним паралічем. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2013. Вип. 23. С. 281–285.

Шипицина Л. М., Мамайчук И. И. Детский церебральный паралич. Санкт-Петербург, 2001. 272 с.

Bax M. Proposed Definition and Classification of Cerebral Palsy. Journal of Developmental Medicine and Child Neurology. 2005. V. 47, № 5. Р. 571–576.

Bobath K., Bobath B. The diagnosis of cerebral palsy in infansy. Dis. Child, 1956. Р. 408–410.

Little W. J. On the influence of abnormal partutional, diffical labours, premature birth, and asphixia neonatorum on the mental and physical condition of the child, especially in relation to deformities. Transactions of the Obstetrical Society of London, 1862. 293 р.

Nelson K. B., Ellenberg I. H. Antecedents of cerebral palsv. New England Journal of Medicine (NEJM). 1986. Jul 10; 315(2): 81–86.

Wilson E. A. Chance for Children. Occupational Therapy for children with problems in learning, coordination, language and behavior. Birmingham: The Handsel Trust, 2002. 144 р.

Published

2022-09-30