ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ГІС-МАП ПРИ ВИКЛАДАННІ ДИСЦИПЛІН ЕКОЛОГІЧНОГО СПРЯМУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-408-422

Ключові слова:

ГІС-мапи, інтерактивні методи навчання, пошук, аналіз та синтез даних, візуалізація інформації.

Анотація

Авторами запропоновано підбірку інтерактивних ГІС-додатків, зорієнтованих на застосування в освітньому процесі при підготовці фахівців-екологів. Більшість з представлених у тексті публікації web-ресурсів розроблені природоохоронними організаціями та спільнотами науковців на основі законодавчих норм, міжнародних договорів та Конвенцій, їх ключова мета –узагальнення підходів та методів обробки подання екологічних даних. Продукти дистанційного зондування земної поверхні дозволяють викладачу наочно продемонструвати глобальність природних, техногенних процесів та явищ, визначати локальні осередки забруднення та параметри змін стану навколишнього природного середовища, моделювати ймовірні екологічні ризики та наслідки їх впливу на природні екосистеми. Використання інтерактивних мап має ряд переваг у порівнянні з представленням даних у класичній формі, головними серед яких є системність сприйняття багатьох екологічних проблем, візуалізація аналітичної інформації, усвідомлення взаємозалежності зв’язків між різними компонентами біосфери. Аналіз кожної ГІС-мапи дозволяє оцінити масштаб та тривалість процесу/явища, що часто унеможливлюється при математичній обробці статистичних даних та графічному їх представленні (наприклад, зіставлення відсотку заліснення різних регіонів України та порівняння цих же показників з даними лісистості для європейських країн). Таким чином, традиційний індуктивний метод сприйняття інформації повною мірою замінюється викладачем на дедуктивний. На відміну від традиційних методів навчання, використання цього інтерактивного підходу дозволяє одразу поєднувати чи порівнювати такі загальнонаукові методи наукового пізнання, як аналіз та синтез, з емпіричних методів наукового дослідження – порівняння та узагальнення. Також варто зазначити, що при створенні кейсів на основі ГІС-мап здобувачі вищої освіти мають змогу працювати з фактичними даними в режимі реального часу та при роботі з інформацією застосовувати знання, попередньо отримані при вивченні інших дисциплін, що суттєво важливо при впровадженні кросдисциплінарного підходу, закладеного в основу структури зв’язків між освітніми компонентами ОП 101 Екологія. Інтерактивні ГІС-технології можуть використовуватись як методологічний супровод при викладанні лекційного матеріалу, проведенні практичних занять, виконанні самостійної роботи, пошуковій діяльності, проведенні науково-дослідницької роботи.

Посилання

Даценко Л. М., Остроух В. І. Навчальний посібник «Основи геоінформаційних систем і технологій» як актуальна складова впровадження відповідальної програми курсу. Часопис картографії. 2013. Вип. 6. С. 217-223.

Haslett J. R. Geographic information systems. A new approach to habitat definition and the study of distributions. Trends in ecology & evolution. 1990. Vol. 5, № 7. Р. 214-218. DOI: 10.1016/0169-5347(90)90134-Y.

Пилип’юк В. В. ГІС в екології: конспект лекцій. Одеса: ОДЕКУ, 2019. 102 с.

Сонько С. П. Досвід використання елементарних ГІС в екологічних дослідженнях. Міждисциплінарні інтеграційні процеси у системі географічної та екологічної науки: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 7-8 травня 2019 р.). Тернопіль : ТНПУ, 2019. С. 53-58.

Каменева І. П., Яцишин Я. В., Полішко Д. О., Попов О. О. Комплексний аналіз екологічної безпеки міста на основі сучасних ГІС-технологій. Екологія довкілля та безпека життєдіяльності. 2008. № 5. С. 41-46.

Козлова Т. В., Шевченко С. О. ГІС-аналіз екологічної якості урбанізованих територій. Наукоємні технології. 2012. № 1(13). С. 104-111. 7. Навитка М. Л., Лиса Н. К. Інформаційні технології для підтримки геоінформаційних систем контролю екологічного середовища. Моделювання та інформаційні технології. 2017. Вип. 81. С. 130-133.

Навитка М. Л., Лиса Н. К. Застосування електронних карт для ГІС технологій і екологічного моніторингу. Проблеми та перспективи розвитку економіки і підприємництва та комп’ютерних технологій в Україні: збірник тез доп. ХIV Наук.-практ. конф., (м. Львів, 17-20 квітня 2018 року) / Нац. ун-т «Львів. Політехніка». Львів, 2018. С. 34-36.

Боголюбов В. М., Замостян В. П., Білявський Г. О. ГІС-освіта в екології: проблеми і перспективи розвитку. Наукові записки НаУКМА. Сер. Біологія та екологія. Київ, 2001. Т. 18, ч. 2. С. 418-419.

Gonzales R. et al. SFMN GeoSearch: An interactive approach to the visualization and exchange of point-based ecological data. Ecological Informatics. 2009. Vol. 4, № 4. Р. 196-205. DOI: 10.1016/j.ecoinf.2009.07.007.

АгроПогода України. URL : https://public.tableau.com/views/-mobile_15867828062590/sheet3?%3Adisplay_count=y&publish=yes&%3Atoolbar=n&%3Aorigin=viz_share_link&%3AshowVizHome=no

Офіційний сайт Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України. Україна приєдналася до Європейської системи онлайн висвітлення даних про якість атмосферного повітря. URL : https://mepr.gov.ua/news/35512.html

Dinerstein Е., Joshi, A. R., & Vynne, C. A «Global Safety Net» to reverse biodiversity loss and stabilize Earth’s climate. Science Advances. 2020. Vol. 6, № 36. DOI: 10.1126/sciadv.abb2824.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30