INTERACTIVE GIS-MAPS IN TEACHING ENVIRONMENTAL SCIENCE DISCIPLINES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31494/2412-9208-2022-1-2-408-422

Keywords:

GIS-maps, interactive teaching methods, data search, analysis and synthesis, information visualization.

Abstract

The authors propose a selection of interactive GIS-applications, oriented to be used in the educational process in the training of environmental specialists. Most of the web-resources presented in the text of the publication have been developed by environmental organizations and communities of scientists on the basis of legislative norms, international treaties and conventions; their key objective is to generalize approaches and methods of environmental data processing. Products of remote sensing of the Earth's surface allow a teacher to visualize the global nature and technogenic processes and phenomena, to determine local pollution hotspots and parameters of environmental changes, to model possible ecological risks and consequences of their influence on natural ecosystems. The use of interactive maps has a number of advantages over the presentation of data in classical form, the main ones being the systematic perception of many environmental problems, visualization of analytical information, awareness of the interdependence of connections between different components of the biosphere. The analysis of each GIS-map makes it possible to assess the scale and duration of the process/phenomenon, which is often impossible in mathematical processing of statistical data and their graphical representation (for example, comparison of the percentage of afforestation of different regions of Ukraine and comparison of the same indicators with the data of forest cover for European countries). In this way, the traditional inductive method of perception of information is fully replaced by the teacher with a deductive one. In contrast to traditional teaching methods, the use of this interactive approach allows to combine or compare at once such general scientific methods of scientific knowledge as analysis and synthesis, from empirical methods of scientific research – comparison and generalization. It should also be noted that when creating cases on the basis of GIS-maps, higher education applicants can work with actual data in real time, and when working with information apply the knowledge previously obtained during the study of other disciplines, which is essential when implementing the cross-disciplinary approach laid down in the structure of links between the educational components of BP 101 Ecology. Interactive GIS-technologies can be used as methodological support when teaching lecture material, conducting practical classes, carrying out independent work, conducting research work.

References

Даценко Л. М., Остроух В. І. Навчальний посібник «Основи геоінформаційних систем і технологій» як актуальна складова впровадження відповідальної програми курсу. Часопис картографії. 2013. Вип. 6. С. 217-223.

Haslett J. R. Geographic information systems. A new approach to habitat definition and the study of distributions. Trends in ecology & evolution. 1990. Vol. 5, № 7. Р. 214-218. DOI: 10.1016/0169-5347(90)90134-Y.

Пилип’юк В. В. ГІС в екології: конспект лекцій. Одеса: ОДЕКУ, 2019. 102 с.

Сонько С. П. Досвід використання елементарних ГІС в екологічних дослідженнях. Міждисциплінарні інтеграційні процеси у системі географічної та екологічної науки: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Тернопіль, 7-8 травня 2019 р.). Тернопіль : ТНПУ, 2019. С. 53-58.

Каменева І. П., Яцишин Я. В., Полішко Д. О., Попов О. О. Комплексний аналіз екологічної безпеки міста на основі сучасних ГІС-технологій. Екологія довкілля та безпека життєдіяльності. 2008. № 5. С. 41-46.

Козлова Т. В., Шевченко С. О. ГІС-аналіз екологічної якості урбанізованих територій. Наукоємні технології. 2012. № 1(13). С. 104-111. 7. Навитка М. Л., Лиса Н. К. Інформаційні технології для підтримки геоінформаційних систем контролю екологічного середовища. Моделювання та інформаційні технології. 2017. Вип. 81. С. 130-133.

Навитка М. Л., Лиса Н. К. Застосування електронних карт для ГІС технологій і екологічного моніторингу. Проблеми та перспективи розвитку економіки і підприємництва та комп’ютерних технологій в Україні: збірник тез доп. ХIV Наук.-практ. конф., (м. Львів, 17-20 квітня 2018 року) / Нац. ун-т «Львів. Політехніка». Львів, 2018. С. 34-36.

Боголюбов В. М., Замостян В. П., Білявський Г. О. ГІС-освіта в екології: проблеми і перспективи розвитку. Наукові записки НаУКМА. Сер. Біологія та екологія. Київ, 2001. Т. 18, ч. 2. С. 418-419.

Gonzales R. et al. SFMN GeoSearch: An interactive approach to the visualization and exchange of point-based ecological data. Ecological Informatics. 2009. Vol. 4, № 4. Р. 196-205. DOI: 10.1016/j.ecoinf.2009.07.007.

АгроПогода України. URL : https://public.tableau.com/views/-mobile_15867828062590/sheet3?%3Adisplay_count=y&publish=yes&%3Atoolbar=n&%3Aorigin=viz_share_link&%3AshowVizHome=no

Офіційний сайт Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України. Україна приєдналася до Європейської системи онлайн висвітлення даних про якість атмосферного повітря. URL : https://mepr.gov.ua/news/35512.html

Dinerstein Е., Joshi, A. R., & Vynne, C. A «Global Safety Net» to reverse biodiversity loss and stabilize Earth’s climate. Science Advances. 2020. Vol. 6, № 36. DOI: 10.1126/sciadv.abb2824.

Published

2022-09-30