РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В НАДАННІ ЛОГОПЕДІЧНИХ ПОСЛУГ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2412-9208-2024-2-167-175

Ключові слова:

штучний інтелект, логопеди, логопедичні послуги, мовленнєві порушення, генеративні інструменти штучного інтелекту, ChatGPT

Анотація

У статті акцентовано увагу на зростаючу роль штучного інтелекту в наданні логопедичних послуг. Дослідження визначає шляхи застосування генеративних інструментів штучного інтелекту для оптимізації ефективності логопедичних послуг та покращення якості життя осіб із порушеннями мовлення. Серед найважливіших переваг застосування генеративного штучного інтелекту автори наголошують на підвищенні доступності та систематичності отримання логопедичних послуг. Це особливо важливо в регіонах із дефіцитом логопедів, а також для дітей із неповних сімей або з сімей, де обоє батьків працюють повний робочий день, що ускладнює їхнє регулярне відвідування логопедичних занять. Ця проблема є актуальною для мешканців сільської місцевості, а також для осіб, які проживають у зонах активних бойових дій чи тимчасово окупованих територіях, де доступ до логопедичних послуг і ресурсів може бути значно обмеженим або повністю відсутнім. Використання штучного інтелекту дозволяє на практиці реалізувати індивідуальний підхід до корекції мовленнєвих порушень, зокрема розширює можливості логопедів та знижує їхнє робоче навантаження. Окрім того, у статті обговорюються проблеми та етичні аспекти, пов’язані з використанням штучного інтелекту у сферах освіти та охорони здоров’я. Автори підкреслюють необхідність врахування обмежень штучного інтелекту для ефективного використання його переваг при одночасній мінімізації потенційних недоліків. Зокрема, стаття має на меті стимулювати проведення міждисциплінарних досліджень, які б об’єднували фахівців різних галузей, щоб забезпечити повноцінне вивчення впливу штучного інтелекту на корекцію мовленнєвих порушень. 

Посилання

Мицик Г. М., Гусак А. А., Черепанова А. С. Щодо формування у здобувачів спеціальності 016 Спеціальна освіта практичних навичок організації корекційно-розвиткової роботи під час дистанційного навчання. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки: зб. наук. пр. Вип. 3. Бердянськ: БДПУ. 2022. С. 80–91. DOI: 10.31494/2412-9208-2022-1-3-80-91

Du Y., Juefei-Xu F. Generative AI for Therapy? Opportunities and Barriers for ChatGPT in Speech-Language Therapy. 2023. URL: https://openreview.net/pdf/d71591f5d16f8658962344f73065cc3a9a420c49.pdf (дата звернення: 04.06.2024).

Goldman S. R., Taylor J., Carreon A., Smith S. J. Using AI to Support Special Education Teacher Workload. Journal of Special Education Technology. 2024.10.1177/01626434241257240

Mytsyk H. Utilizing the opportunities provided by the educational and speech therapy laboratory in the formation and development of future special education teachersʼdigital competence. Correction and rehabilitation innovations: implementation of European

experience: Scientific monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing». 2023. Р. 175–200. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-325-5-11

Mytsyk H. M., Pryshliak M. I. Using the potential of student self-management in the formation and enhancement of the digital competence of future teachers of special education. Information Technologies and Learning Tools. 2022. Vol. 91. Issue 5. P. 145–157. https://doi.org/10.33407/itlt.v91i5.5052

Mytsyk H., Pryshliak M. Telepractice in the System of Providing Correctional and Developmental Services to Children with Speech Disorders: Interaction at a Distance.Journal of History Culture and Art Research. 2020. Vol. 9. Issue 3. P. 94–105. doi: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i3.26747. OʼCallaghan A. M., McAllister L., Wilson L. Barriers to accessing rural paediatric speech pathology services: Health care consumersʼ perspectives. Australian Journal of Rural Health. 2005. Vol. 13. Issue 3. P. 162–171.https://doi.org/10.1111/j.1440-1854.2005.00686.x

Privitera A. J, Ng S.H.S., Kong AP-H, Weekes B.S. AI and Aphasia in the Digital Age: A Critical Review. Brain Sciences. 2024. Vol. 14. Issue 4. Article 383. https://doi. org/10.3390/brainsci14040383

Purohit A. K., Upadhyaya A., Holzer A. Chatgpt in healthcare: Exploring ai chatbot for spontaneous word retrieval in aphasia. In Companion Publication of the 2023 Conference on Computer Supported Cooperative Work and Social Computing (pp. 1–5). 2023.

Qin, H. (2024, May). Generative AI Applications in Helping Children with Speech Language Issues. In Proceedings of the AAAI Symposium Series (Vol. 3, № 1, pp. 399–400).

Zhang A, Pyon RE, Chen K, Lin AY. Speech Analysis of Patients with Cleft Palate Using Artificial Intelligence Techniques: A Systematic Review. FACE. 2023. Vol. 4. Issue 3. P. 327–337. doi:10.1177/27325016231187985

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-17